söndag 31 maj 2009

Två traktortunikor och några nålerfarenheter

Som jag skrev häromdagen hade jag för avsikt att beta av några beställningar som har väntat ett tag. Den här gången är det två traktortunikor som är klara; en i strl 86 och en i 92. Schablonen till traktortrycket gjorde jag och använde till "traktortröja unisex" som jag skickade med till Galleri Hemsytt. Roligt nog försvann den tröjan direkt på fredagen, innan jag ens hunnit dit. Nu har jag sytt klart en till i strl 86/92, så om någon är intresserad...

Sen tänkte jag skriva lite om vad jag tycker mig ha kommit fram till när det gäller nålar och kraftiga trikåer. Jag har för mig att jag tidigare har skrivit om att jag haft problem med att jag fått trasiga sömmar i lite stadigare interlock som E-slöjds eller uggle-/elefanttyget? Först bytte jag från de "obligatoriska" EL (=extra long) nålarna man ska ha till Coverpron till vanliga jerseynålar. Det funkade bättre till fållar men gav ofta hoppstygn när jag bandkantade. Och inte alla jerseynålar gjorde att jag slapp hål i sömmarna eller fållarna i de allra styvaste interlockerna.
Jag mailade med Bibbi och gjorde några test med olika jerseynålar och kom fram till att såväl Organ, Klasse stretchnålar som El-nålarna gjorde hål i uggletyget medan Schmetz 75-nålar inte gjorde det. I framtiden (eller tills jag kommer på något annat, haha!) kommer jag sy med dessa nålar:

Overlocken: Schmetzs jerseynålar 80/12 (även till vävda tyger om de inte är väldigt tunna eller tjocka)
Coverpron till fållar: Schmetzs jerseynålar 75/11.
Coverpron till kantband: Schmetzs EL-nålar 80/12.

Förresetn vill jag tipsa om en videosnutt på Youtube, där man kan se hur man fäster enkelt med Coverpron. Kanonbra! Det gick verkligen upp ett ljus när jag såg den. Tack för länken, Bibbi!

Mönster:
Eget

Material:
Rosa E-slöjdsinterlock

Bäst just nu:
Att få göra ytterligare en traktorvariant. Det blev rätt coolt med en enda stor brun traktor på rosa bakgrund.

Sämst just nu:
Att jag måste hinna sy både en älvdräkt OCH en dagisavslutningsklänning innan nästa fredag. Och jag har inte ens bestämt vilken klänning jag ska ha. Med den kanonvår som är nu vill man ju inte gärna sitta inne ett dygn och sy på slutet utan hellre göra lite då och då.

16 kommentarer:

Pernilla sa...

Super snygga, gillar trakton =)

Y sa...

JÄttetrevligt att träffas!!! Fantastiska traktortröjor och mkt bra tips. Jag laddar för en beställning hos bibbi och ska passa på och besätlla fler jerseynålar

Gekko sa...

Hur snygga som helst! Bra tips också. Jag ska göra ett dragtest och se om jag har samma problem eller om olika maskiner helt enkelt syr olika. :-)

Doris_Assar sa...

Snygga tröjor!!
Tack för nåltipsen! Jag håller också på att "lära mig" vilka nålar som passar till vilka tyger osv. Inte det lättaste..!

Fotograf Jenny Thörnberg sa...

Älskar dina traktorer, blir riktigt inspirerad att börja göra lite egna tryck på kläder.

bronco sa...

Håller med, jättecoola, kul med ngt "killigt" på rosa tunika!

fante sa...

Snygga tröjor och tack för alla tips :-D

Mimmi sa...

Som vanligt supercoola traktorer!

Säg inte så om EL-nålar, jag har precis skickat iväg två elefanttröjor sydda med EL och jag vill inte ha tillbaka dem med hål i sömmen ;-) Jag har dock upplyst beställaren om byte av nåltyp så de är medvetna om problemet. Skall göra lite olika test för nu är det dags att sy sommargarderob till Gabriel :-D

Kan trösta dig med att det skall bli rejäl vändning i vädret så att du kan sitta inne och sy i veckan ;-)

od Andulky sa...

Tack för tipsen! Underbara tröjor!!

Anja Allvin sa...

Så härliga!!!!
Älskar dessa!!!

Josefinaste sa...

Jättesnygga tunikor! Och tack för att du delar med dig av dina erfarenheter om nålar!

Fia sa...

Intressant detta med nålar- jag har haft samma funderingar som du och sett att det blir trasiga sömmar ibland...Jag har testat det mesta så vi får väl se.

Däremot så var det en symaskinsförsäljare (som jobbat länge i branschen) som sa att det har med maskinens nedslag också. Och tygets kvalitet....Så ibland spelar det liksom ingen roll vilken nål man tar det blir fel ändå...! Inte så uppmuntrande kanske men bra att veta när man blir tokig!

Thea sa...

Aha, så det kan förklara varför olika Coverpros kan ge olika resultat. Jag tycker iofs att min CP "bankar" i stygnen ibland. Framför allt med kraftigare nålar, ska jag säga. Tusen tack för den infon!!

plyschmyran sa...

Jättesnygga! En sån skulle jag vilja ha!

Thea sa...

Hihi, till dig själv eller? :-)

Anonym sa...

Hej, syr du kläder som säljs? Väldigt imponerad av dina kläder, de är otroligt fina. Jag gillade denna tunikan med trakorn, supersöt. Har du tid att svara vore det uppskattat =)

mvh. Nickie

nickie.persson@hotmail.com