onsdag 27 augusti 2008

Enkel kjol i lite tuffare modell

Till den nya luvjackan tyckte jag det skulle passa fint med en matchande kjol i den röda stretchfrottén jag köpte på Jofotex för lite sedan. Min vilda busunge passar allra bäst i lite tuffare kläder, så jag ville gärna ha en lite sportigare variant. Jag drog mig till minnes att jag hade påbörjat ett mönster på sykursen jag gick i våras och letade bland mina papper. Där låg det! -Så brukar det ju aldrig annars vara; att man hittar nåt man letar efter!

Konstruktionen är enkel. Jag tänkte visa med lite bilder så den som är road kan göra sitt eget mönster. Nu hade jag redan klippt ut mönstret, men lade min skräddarvinkel för att illustrera hur jag ritade det.
Jag började med att rita en lodrät linje och sedan en linje till vinkelrätt mot den. Den vinkeln är mitt fram (och mitt bak) på kjolen. Från den mätte jag hur hög (lång!) kjol jag vill ha. Därefter lade jag till 3,5 cm linning. Eftersom jag tänkte fålla ned linningen och inte sy på den separat ritade jag den 7 cm (dvs 2*3,5 cm). Sen vek jag mönster pappret dubbelt och ritade av så jag fick två likadana halvor; ett framstycke och ett bakstycke. Den vänstra halvan är originalet och den högra är justerad för att få sänkt midja framtill (se nedan).

Jag tänkte mig att kjolen skulle vara lite lägre fram, så jag mätte en punkt 2 cm ned från mitt fram på linningen på den halva som skulle bli framstycke. Den ritade jag sedan ned till en punkt 2 cm nedanför mitten på linningen mitt fram. Det blev den nya linningen på framstycket. (Högra mönsterhalvan på bilden)Till klänningens skärning i sidan och nedtill använde jag skräddarvinkeln för att få en en snygg kurvning.Sen var det bara att sätta igång och sy. Först sydde jag båda sidsömmarna. Sedan pressade jag fållen och sydde den med topcoversömmen på Pfaffen. Därefter sydde jag ihop resåren till en rundel och vek in den i linningen och nålade. Pressa! Avslutningsvis sydde jag ned fållen (linningen) med resåren i med en stickning (topcoversöm) från rätan. Här insåg jag att den inte hade gjort något om jag hade tagit till lite extra sömsmån...


Tips!
Jag hade läst någonstans, tror det var på Sysidan, att man genom att klippa ett jack i overlocksömmen precis där den viks och sedan vika de båda delarna åt olika håll, får en plattare skarv. På så vis är risken att få hoppstygn med täcksömmen mycket mindre.

Material:
Röd stretchfrotté från Jofotex

Bäst just nu:
Jag är helt klart nöjd med modellen. Den blev som jag hade hoppats.
Att jag lyckades jag sy topcoversömmen över skarvar utan att få hoppstygn genom att göra som jag skrev om under "tips" ovan.

Sämst just nu:
Att jag var lite slarvigare än jag hade önskat; tex skulle jag klippt till med mer sömsmån till linningen.

5 kommentarer:

Gekko sa...

Snygg! Roligt med bilder av ditt mönstertänk!
Jag hade också läst det tipset om overlockskarvar någonstans men sen glömt det helt, tack för påminnelsen! Måste testas!

Hur blev kjolen på?

Vindling sa...

Snyggt! Intressant att se hur du gör ett mönster också. Ska kika och studera lite ytterligare vid tillfälle.

prickig design sa...

Väldigt lärorik beskrivning! Mycket fin kjol!

malin sa...

Vilken fin kjol! Och dessutom en bra förklaring till :) Tackar och bockar :)

LinSar sa...

Tack för tipset.Fin blev kjolen