torsdag 29 september 2011

Att sy muddar med övervik


Ärmmuddar med övervik är himla praktiskt på jackor och tröjor till små barn som helst inte vill ha vantar eller slänger av sig dem. Det är faktiskt inte alls så svårt att sy heller. I alla fall inte om man vet hur man gör! Jag höll på en hel lördagskväll med mer eller mindre misslyckade försök innan jag till slut kom på hur jag skulle göra.  Varsågoda - en liten tutorial som kanske kan vara till glädje?

OBS: Tänk på att mudden ska vara klippt på höjden när du gör muddar på det här viset

1. Klipp till två remsor, den ena muddens höjd gånger två och den andra muddens höjd gånger två plus övervikets höjd gånger två.  Lägg muddarna dubbelvikta som på bilden, den längre under den kortare.

2.  Vik ned överviket över den övre, kortare mudden.





3. Låt mudden ligga precis som på förra bilden, men vik över det understa lagret (alltså inte båda de understa lagren utan bara det ena), så att överviket innesluts.




4.  Nåla och sy långsidorna.  Jag använder vanlig raksöm.  Klipp ned sömsmånerna till ett par millimeter.




5.  Vik tillbaka överviket och kräng muddarna rätt.  Bilden här visar en öppen och en stängd mudd.

9 kommentarer:

Hello sa...

Sånt där tänk kan man ju bli helt galen på och så är det så självklart när man väl har fått till det :)

Kanske ska du editera texten under punkt ett, jag tror det saknas ett ord där.

Thea sa...

Tack Hello! Nu har jag justerat.
;-)

Mirre Syr sa...

Tack för en fin tutorial!
Kommer väl till pass.. :)

Ellinor Landmark sa...

Det ser så enkelt ut när det blir rätt, men oj vad man får fundera när det blir fel!

Maria sa...

Tusen tack! Jag har just funderat på hur jag ska få tll sådana muddar så det kommer väl till pass. Gillar din blogg!

Ahlard sa...

Tack! Något jag tänkt göra men inte listat ut hur:) Men nu vet jag, nu gäller det bara att få lite sytid. Jättebra tut.

Jo sa...

Smart! Tack för tuten!

Kikki sa...

Smart, ser enkelt ut, ska nog testa att sy såna muddar till overallen jag nyss sytt :)

Mari sa...

Fantastiskt! Tack!