fredag 30 september 2011

Kundvagnsbälte

Det här är en så himla smart pryl! Ingalunda min egen uppfinning och tydligen inte helt nypåkommen heller. Men ändå! Första gången jag hörde om ett kundvagnsbälte var när Stratus för lite sen berättade om att hon hade sytt ett till sina barn när de var mindre.

Kundvagnsbältet används förstås att stötta barnet i kundvagnen och spänns runt själva "stolen" med barnet i i kundvagnen.  Förut har jag pallat upp pastapaket och mjölpåsar runt för att lillebror inte ska välta vid veckohandlingarna.  Det slipper jag nu! 

Ett kundvagnsbälte är superenkelt att sy: en dubbelvikt tygremsa (min mäter 75 * 15 cm färdig, alltså 77 * 17 cm inkl sömsmån) och två 22 cm långa karborrband längsmed på ena sidan och 4 st 11 cm långa karborrband (dvs andra halvan av kardborrbandet klippt på midden) på tvären på andra sidan.

Tack för bollningshjälpen, Kånkarong!

3 kommentarer:

Anki sa...

Smart och snyggt!

MinaMirakel sa...

Vilket kuligt tyg du hittat!/Åsa

Annikwa sa...

Vilken smart grej, och proffsigt utfört som vanligt!