torsdag 15 september 2011

Hand i hand

Det hade kunnat vara lillebror och lillkusin som var så här fina ihop. Men faktiskt så fick lillkusin båda två. Lillebror hade så mycket nytt i sin garderob just då och lillkusin hade önskat sig lite nytt (eller var det jag som tolkade in det för att få sy lite extra?!). Ja, som ni märker så är de från tidigare i somras. Men så kan det vara när det är sommar och sol och datorledigt!

Jag gillar den här modellen på body: raglanskärning på ärmen, täcksömmar i kontrasterande färger, sprundet och tryckknappar i avvikande kulörer.  När jag satt och sydde en body häromkvällen lade jag förresten märke till hur stor skillnad själva raglanskärningen gör för plaggets helhetsintryck:  Utan raglan, med en vanlig isydd ärm, blir bodyn eller tröjan mycket snällare medan en raglanskärning ger ett kaxigare intryck. Håller ni med?  Det ska jag tänka på när jag vill tuffa till mjukare mönster och mjuka upp lite tuffare tyger.

Mönster:
Eget, strl 74

Material:
Elefanttyg från Stoff och Stil för ett par år sedan.
Gröna hjärtan från Liandlo.
Jersey som kantband och tryckknappar från Babythings.

Bäst just nu:
Att plaggen använts flitigt! Det gör mig så glad att höra att kompisar och andra jag sytt till ibland berättar att just det plagget har varit ett absolut favoritplagg. Oj vad det värmer!

Sämst just nu:
Mmm, min backlog på bloggandet...

9 kommentarer:

Vecka - Vecka sa...

Vad fina! Tycker bäst om raglan och har just lagat ett bodymönster med raglanärm och lite annan knäppning. De blir nog kanske lite tuffare, och så bra då man fint kan kombinera olika tyger!

Mirre Syr sa...

Vad fina de blev!

MVh Mirre

od Andulky sa...

Superfina!

Hanne sa...

Det där med raglanskärningen tål att tänka på. Jag älskar raglan och vet inte riktigt varför, men det är kanske just detta lite busiga som jag tycker om.
Fina bodisar i alla fall!!

MinaMirakel sa...

Underbara båda två!/Åsa

Åsa Tidqvist sa...

så snygga kombos du gjort =)

Onomak sa...

Jag är helt inne på raglan just nu. Syr mest raglanbodysar till dottern och raglantröjor till sonen. Men det är ju så snyggt tycker jag. Och går lite fortare oxå ;)
Fina bodysar var det me såklart!

Wcollection sa...

Sååå fina! Måste nog plocka fram mitt raglanmönster;) Trevlig helg!

Wimsan Mari sa...

Har aldrig tänkt så, men du har nog rätt. Snyggt med kontrast stickningarna och öppningen i halsen. Gillar tygvalet.
Visst är det kul att det blir favvoplagg när man gör åt någon annan. Sådant värmer