torsdag 8 september 2011

Klänning i Gekkoblommor

Familjen skulle åka på en semestertur. Jag hade precis fått hem tyget. Jag bara MÅSTE hinna sy något innan vi åkte. Så blev det naturligtvis inte, för när man BARA ska göra något lite snabbt så krånglar allt. Faktiskt alla fyra maskinerna. För den här lilla klänningen slutade det med en kraschlandning som en knölig boll i ett hörn i mitt syrum. Sen åkte vi. Och jag skäms nästan att berätta det; en sån fullkomligt ovärdig hantering av nya, fina Gekkotyget. Förlåt!!

Nu är ju tyger som tur är sådana, att några snälla ord, ett lagom varmt strykjärn och en varsam hand (plus mätt och utsövd sömmerska) kan återställa en dylik misshandel utan att det ens märks på slutresultatet. Och dessutom hann klänningen faktiskt bli klar så att den kunde användas av lillkusin innan hösten satte in på allvar.

Annars är det första gången jag syr i det här snygga Gekkotyget. I like a lot! Blommorna är i så perfekt storlek att de passar lika bra till småkläder som denna klänning som till plagg åt större barn. Eller varför inte vuxna? Dessutom gillar jag färgkombon mycket.  Inte helt lätt att hitta såna färger i affärerna.  Och visst blev det fint med gult kantband och orangea knappar till? 

Mönster:
Eget, strl 74.

Material:
Fina, nya (inte helt sprillans vid det här laget) Gekkotyget i bomull/lycra. Finns i två snygga färgställningar. Köps hos JNYdesign.
Enfärgad singeljersey som kantband.
Knappar från Babythings.

Bäst just nu:
Att jag hann klart med klänningen innan sommaren var helt över och att lillkusin inte lämnat storlek 74.

Sämst just nu:
Att allt krånglar när man vill att det ska gå snabbt. Egentligen borde man inte ens försöka sy när man tä ker tanken "jag ska bara".

18 kommentarer:

Knejs sa...

Strulande maskiner har jag här också! I två dagar har jag gått och blängt på dem utan att reda ut problemet, istället har jag städat i min(lätt utspridda) syhörna!

Var köper du alla snygga knappar?

Pernilla sa...

Ha ha jag känner igen mig så mycket i det du skriver, stressad småbarns förälder ;)
Jätte fin klänning i vilket fall =)

Maria sa...

Så nydelig liten kjole i herlig stoff:)

MinaMirakel sa...

Det blev ju en jättsöt klänning tillslut!/Åsa

Mimmi sa...

Underbart fint och jag blir verkligen sugen att sy något till mig själv!

Unknown sa...

Å så fin, så kul att se tygerna i bloggarna nu! Jobbigt när allt strular!

od Andulky sa...

Helt underbar blev den!

Åsa Tidqvist sa...

jopp, tyget är så snyggt! helt perfekt! jättefin klänning du fick till, till slut - jättesnygg!

Benglan sa...

Suppersnygg! Gillar både tyget och modellen!
Jag har också sytt i det tyget, men inte haft tid att redigera bilden än :( Är helt slut på kvällarna. Det blev en rejäl omställning att kastas in på heltid i konsultvärlden igen efter 4 års "lallande" :) Känns dock väldigt kul fortfarande.

JuMel sa...

Jättefin klänning! Fattar inte varför jag inte köpt de där tygerna ännu?

Hanna P S sa...

Jättesöt modell på klänning och med lilla knappen.

Wcollection sa...

Finns bara ett ord, UNDERBAR! Kan tänka mig en själv;)

KRUMELEJ sa...

Åh vad glad jag är att det tyget är påväg hem till mig, för det gör sig verkligen jättefin som plagg....även efter vredesutbrott :D. Toppensnyggt!

Hanne sa...

Jättefin klänning, och jag känner så väl igen "ska bara"-fenomenet. Precis som detta med att vara hungrig. Det finns de ögonblick där man vet exakt att man borde sluta NU! och ändå inte gör det - och då går det åt skogen förstås. Och sen har man tappat lusten och när man plockar upp det misslyckade projektet upptäcker man att det mesta går att fixa till, som tur är. Det är liksom den största erfarenheten man vinner när man lär sig mer och mer - att det mesta går att lösa. Jag tror det är på samma sätt med alla andra hantverk. När man väl kan lite upptäcker man att mycket mer går att lösa än vad man trodde när man var nybörjare.

Hannelt sa...

Så nydelig kjole! Disse maskinene har det med å samarbeide minst, når du trenger det mest.
God helg :)
-Hanne

KRUMELEJ sa...

Hej igen. Såg att du använder färgade metallknappar. Jag är intresserad av att investera i en metall adaptor till min kam-press och tänkte fråga dig om du köper long eller extra long samt om du använder 12, 14 eller 16. Tack på förhand!

Mia sa...

Jättefin!!! Det är när man ser såna här plagg som tyger verkligen lyfter.

Knölade bollar och outsövda, hungriga mödrar kännes igen. Jag ska-barar hela tiden, fort och fel blir det ibland! Vad fint att du redde ut situationen.

Jag kan bli som galen på alla dessa idéer och behov inför höstgarderoben, som bara snurrar i huvudet. Om jag bara fick skulle jag sy hela tiden. Men så är mammalivet, ibland går bara all energi åt till barnen.

Anonym sa...

Krumelej: Jag har "vanliga", dvs inte extra long prong. Mina är 10 mm (de färgade alltså), men jag ska ta 9 mm nästa gång. Tycker de passar bättre på barnkläder. Och vi pratar metalltryckknappar nu, eller hur? :-)

Mia: Jo, ibland går mammalivet int helt ihop... ;-)

//Thea