fredag 11 juli 2008

Att göra ett screentryck...

När jag själv skulle skaffa screentrycksgrejer bollade jag med bland andra Jenny på Jny Design och Liza på Små Yrväder. Tack vare dem lärde jag mig massor. När väl mitt kit hade kommit var det dags att börja lära sig på riktigt. Jag vill ingalunda påstå att jag är någon expert, men på de här bilderna kan man i alla fall få ett hum om hur ett screentryck går till. Mer information och beskrivningar hittar man på Screentecs hemsida; http://www.screentec.se/. Det var också därifrån jag köpte mina grejer.

Screentryck, eller fotoscreentryck som det egentligen är, gör man genom att man bestryker (beskiktar) en tryckram med en ljuskänslig emulsion som härdar när den utsätts för dagsljus. Svart färg täcker emulsionen så att inget ljus kommer igenom och därför härdar inte dessa ytor. Genom att belysa en svart-vit bild (svart färg täcker emulsionen så att inget ljus kommer igenom och därför härdar inte dessa ytor) som lagts på den bestrykta ramen med UV-ljus får man en schablon direkt på tryckramen med väldigt skarpa, fina och exakta linjer (och kan även rastrera). Färg pressas sedan genom duken med en gummiskrapa, en rakel.

Den utrustning jag började med är följande:

1. Grundutrustning för Fotoscreen A3 Textiltryck (GRU-A3-40), se bilden (som är lånad från http://www.screentec.se/) . Den innehåller en UV-lampa, en A3-ram, en tryckbord, en glasskiva, ett beskiktningstråg, en rakel, en passvinkel, fotoemulsion, rengöringsmedel och avfettningsmedel.
2. Textilfärg Plastex elastisk 500 g i svart, vit, blå, gul och röd (E-100, E-200, E-700, E-300 och E-500)
3. Super clean pasta 300 g (AQ-4-300G)

Så här går det till:

Först bestryker man tryckramen på båda sidor med ett tunt lager fotoemulsion (en grön lite trögflytande vätska) med hjälp av ett beskiktningstråg. Detta moment kan man göra i belyst utrymme, men man får inte ha något dagsljus.

Sedan får ramen torka. Det tar någon timme eller ett par i rumstemperatur eller snabbare i torkskåp.


När ramen har torkat lägger man den på exponeringsbordet, så att exponeringsbordet "ligger i ramen". Ovanpå lägger man schablonerna (gjorda av dubbla OH-papper för att få svärtan så mörk och därmed så heltäckande som möjligt) spegelvända och sist glasskivan på för att fixera dem. Sedan monterar man UV-lampan ca 30 cm ovanför (jag ställde den på en pall och en nätback) och slår på den i 5½ minut (tiden varierar lite).


När man belyst färdigt tar man bort ramen som då fortfarande är helgrön av fotoemulsionen.
För att få fram schablonen duschar man den med ljummet vatten. Då spolas den fotoemulsion som inte exponerats för UV-ljus, dvs där det var svart, bort och figuren framträder.
Ramen läskas av med tidningspapper på båda sidor och får eftertorka ett tag.


Eftertorkningen får gärna ske i ett soligt fönster så att emulsionen härdar ytterligare.







Nu är schablonen klar för tryck (innan man trycker på fina tyget ska man dock göra ett provtryck). Med maskeringstejp markerar jag var tyget ska ligga och var jag ska lägga ramen för att få trycket centrerat. Till det kan man använda passvinkel, men min var restad så jag fick köra handjagat.
Eftersom jag fick plats med två tryck i ramen skyddar jag tyget med tidningspapper där det andra trycket är.


Häll rejält med färg i tryckramen. Med ett stadigt tryck drar man rakeln mot sig, lyfter och drar en gång till, ett par gånger.
Det är viktigt att ha rätt vinkel på rakeln för att få trycket bra. En tänkte förlängning på armen är rätt. Det blir ca 45-60 grader.





När man tryckt klart lyfter man ramen och fyller schablonen med ett rakeldrag nerifrån och upp. Då är schablonen klar för nästa tryck.
Man måste jobba snabbt för färgen torkar rätt fort. Ska man gå ifrån får man täcka schablonen med ett tjockare lager färg så den inte hinner torka.



Nu är trycket klart. Eftersom jag är ny på att trycka klipper jag ut en tygbit och trycker på den innan jag syr ihop plagget. Som underlag använder jag en avhängd dörr!

Tvättar man bort färgen kan schablonen användas igen. När man tröttnat på motivet tvättar man bort schablonen med speciella medel och börjar om från början med ett nytt motiv.


Klart!
Tygstycket utklippt till tröjdelar och ihopsytt till en tröja. Mer om den tröjan finns att läsa här.

25 kommentarer:

Mimmi sa...

Så himla bra beskrivet. Tack så hemskt mycket, nu blev man ju än mer sugen (skall man tacka för att man blir lockad till att göra av med mer pengar? ;-) ) Helt klart får det bli ett sådant tryck-set när "vanlig" lön börjar strömma in. Tycker inte det fungerar att jobba med applikation vid försäljning, men att tryck är ju betydligt mer tidseffektivt, förutsatt att man använder samma tryck.

Kort og Søm sa...

Dette så morro ut, tusen takk for en kjempe fin oppskrift på hvordan det gjøres! :o)

Lenis sa...

Har varit en smygläsare av din blogg länge, så nu är det dags att ge sig tillkänna tror jag! :-) Detta var en mycket bra och pedagogisk beskrivning av screentryck. Nu blir jag sugen att börja trycka igen, men var finns tiden?
Kommer och knackar på din bloggdörr snart igen!

Y sa...

titta, en perfekt tutorial igen!
fasen, nu är det ännu fler prylar och mer tid jag vill ha

Anki på sytt/vurm sa...

Tack för en insirerande beskrivning!
Dock mycket mer avancerat än det "vanliga" schablomtryck som jag tidigare prövat
Kanske nåt att pröva till hösten då jag inbillar mig att jag ska ha mer tid...

Jes sa...

tusen tack för denna genomgång av screen tryck!!!!Den blir användbar när jag skaffat mitt :)

Syserine sa...

hej! det såg rätt så avancerad ut.. men för ett jättefint resultat! kombinationen av elefanten på bröstet och småttingarna på armarna är underbart! och riktigt roligt att lesa din blogg!

prickig design sa...

Oj, vilken ingåeende beskrivning!Super bra! Kul att se hur det går till, hade inte en aning!...o fint blev det med. Imponerad!

OttoPippi sa...

Tusen tack snälla, kära Thea för all information du ger oss!!! Underbart!! Vi kan inte tacka dig nog, vi andra sybloggare! Härliga Du!!! Gulle Dej!!!

Anonym sa...

Det är ju helt otroligt vilka fina tröjor du gör. Jag som hade tänkt föreslå att du skulle ta med och visa hur man gör när vi ses i augusti, men det blir ju onödigt nu med din tjusiga illustration. Tusan vad sugen jag blir. Och jag som hade tänkt börja lite lätt med bara "potatistryck"... Jättehäftigt!

Unknown sa...

ja bara å hålla med:
tack så mkt för härlig inspiration å underbar beskrivning!
tack för din tid!!
å så snyggt det blir det du gör:)'//erika

Shamu sa...

Hvis jeg noen gang kjøper inn slikt utstyr, så skal du ha tusen millioner takk for fantastisk fin beskrivning!

Du er en stor inspirasjonskilde! Dette så moro ut!

florin design sa...

Vilken kalas-bra beskrivning du gjort!

Villa Nystuga sa...

Hejsan. skickar över en utmaning i regnvädret. Du hittar den i min blogg!

Kriista sa...

Adoptera en droppe till din blogg som symbol för alla gråtandes barn runt om i världen.
Vissa tycker att den är fu men jag tycker att den är jättesöt och passar på allas bloggar.
mvh
kristina

http://www.myter.blogg.se

madame k sa...

du är ju verkligen superpedagogisk! och vilket fint tryck sedan. skall nog rota fram screentryckramen i garderoben hemma!

Gekko sa...

Hehe, jag blev ju inte mindre sugen nu! Attans att du ska köpa så bra grejer och sen producera så snygga alster att habegärmonstret kryper fram och skrattar åt mig! ;-)

med nål och tråd sa...

Åh vad jag saknar screentryck. Jag tryckte massor när jag gick på "textil-skola". Jag varnar dig, det är beroendeframkallande, du kommer att trycka på allt du hittar i garderoben. Jag har länge tänkt att jag ska plocka fram några småramar som jag har i nån låda i källaren, nu kanske det blir av.
Ett tips är IKEAs små träramar 3st/15kr, de är perfekta för små tryck, och det går bara åt jättelite väv.

Ida sa...

Coolt!!

Sica sa...

Jag har en utmaning till dig på min sida, hoppas du inte redan svarat på den. Kollade inte så långt tillbaka på din blogg!

Mallaching sa...

jätte fin beskrivning! blir som alla andra jätte inspirerad!

http://mallaching.bloggagratis.se

KlaramedK sa...

Å sådnat där kul höll vi på med på bilden på gymnasiet, nog blir man sugen igen alltid!!

Jättefint förresten! Jag har ääälskat elefanterna sedan jag var bebis och själv hade dem på mig.

Thea sa...

Å, fick ju göra sånt på bilden! Det hade jag älskat att få testa!

Fen sa...

Jättebra skrivet. Nu undrar jag dock, måste jag spola av ramen med högtryckstvätten för att slippa spökbilder?

Thea sa...

Nej det tror jag inte du ska behöva. Jag använder vanliga ducshen. Ibland blir det tendenser till skuggbilder, men det är inget som påverkar nästa tryck.