söndag 24 oktober 2010

Hjärtbrallor och en tutorial

Har ni tröttnat på mina hängselbrallor? För det har ju blivit ett och annat par på sistone. Men de är så kul att göra och det finns så många härliga tyger att sy dem i - här i brun velour med hjärtan på från Miniskunk, inhandlat på Syfestivalen i våras - så jag kan bara inte sluta!

Mönstret till just dessa byxor är eget, men det finns ett snarlikt i Ottobre 6/2009 (Man ska dock ha i bakhuvudet att det mönstret är ganska rymligt på bredden). Samtidigt som jag sydde byxorna gjorde jag mig av med ett dåligt samvete - en liten dockoverall som legat sedan påsklovet. Äldsta dottern hade ritat av mönstret från boken"Sy og strik Dukketöj" av Anita Gunnars. Sen hade hon klippt ut mönstret, ritat av det och klippt ut alla delar - och så blev det liggande. Så det var med glädje i hjärtat jag tog mig en timme och gjorde färdigt den innan hon blivit för stor för dockor.

Åter till byxorna: Jag har fått flera frågor på hur jag syr dem, så jag tänkte det var läge för en liten tutorial. Egentligen är det inga konstigheter alls, men här kommer några bilder som visar hur jag gör. Sen fick jag en fråga om hur man får tag på blixtlås i glada färger och olika längder. Svaret är Bibbi! Dock måste man beställa 5 stycken om det inte är färger hon har i lager, men kanske kan man gå ihop med en kompis om man inte behöver alla själv. Eller så tar man några längre så kan man kapa dem i olika längder efter behov.

När det gäller kantband är det ett tips att inte använda för kraftig muddväv. Jag använder helst jersey med lycra eller interlock.

Mönster:
Eget

Material:
Velour med hjärtan från Miniskunk
Tunn interlock till kantband, Michas Stoffecke
Blixtlås, kanske från Bibbis Textil

Bäst just nu:
För varje par jag syr av de här byxorna tänker jag: de här blev bäst! Men det finns hela tiden utrymme för nya varianter och kombinationer som blir minst lika roliga och glada.

Sen är jag väldigt nöjd med att ha gjort klar dotterns lilla dockoverall!

Sämst just nu:
Att jag ännu inte fått tummen ur och gjort mönstret i fler storlekar än 56!


TUTORIAL FÖR HÄNGSELBYXOR MED BLIXTLÅS:


1. Först overlockar/sicksackar jag framstyckena mitt fram, ända ned till grenkilen. Sedan syr jag ihop de båda bakstyckena, därefter axelsömmarna och slutligen kantar jag halslinningen och ärmhålen. Jag förstärker inte själva byxan med formband eller vlieseline innan jag syr fast blixtlåset, men det kan man såklart göra om man vill.

2. Blixtlåset nålas fast räta mot räta med byxans framstycke så att kläppen stämmer med kanten på byxan. Blixlåset sys sedan fast hela vägen uppifrån, dvs man börjar sy fast det på kantbandet och fortsätter sedan nedåt.

3. Blixtlåset sys fast med blixtlåspressarfoten.





4. Gör samma sak med andra sidan på blixtlåset. Kolla så att toppen på blixtlåset blir snyggt och i jämnhöjd med den andra sidan och att kantbanden hamnar i samma höjd på båda sidor.

5. Vik blixtlåsets sömsmån runt kantbandet.





6. Vik runt blixtlåset så att blixtlåsets sömsmån hamnar mellan de båda lagren kantband. Nåla och sy ned kantbandet och fäst samtidigt blixtlåsets sömsmån.



7. Klart!






8. Sy sömmen från grenen och upp till blixtlåset med blixtlåspressarfot och högerställd nål.




9. Om blixtlåset skulle vara för långt klipper jag bara av det, syr en bit kantband, gärna med bandkantaren, och viker runt. Mjukt och skönt mot liten babymage.

29 kommentarer:

FridoLi sa...

Underbara byxor! Och tack för beskrivningen på hur du gjorde, såna byxor vill jag absolut testa att sy!

Elvina sa...

Tack för tipsen! Jag har funderat just det här problemet.

rino sa...

allt du gör ser så proffsigt ut, jag är absolut inte trött på dem:-)

Det är lustigt, på bild förstår man inte hur små de är.
Själv använde jag nog inte hängselbrallor utan grenknäppning när barnen var så små. Fast det är klart - för så här snygga byxor hade man kunnat göra ett undantag!

Benglan sa...

FIna byxor. Bra att se hur du syr i blixtlås. Tror att jag "fuskar" lite när jag sätter i mina och det är nog därför de aldrig blir 100% perfekta. Ska testa detta sätt nästa gång.

Lustigt med storleken som Rino säger. Har en ganska kul grej där: En kompis köpte en barnspis (trodde hon) och när dem kom var den 10x10 cm. Vi har skrattat mkt åt det... :)

od Andulky sa...

Åh så fina och tack för förklaringen!! Har länge velat prova!
Kram

Lime by me - Lime design sa...

HÄngselbrallor är alltid välkommet och det där tyget är bara så härligt! Jag har bara för mig att det är miniskunk som säljer det.

Camilla sa...

Tack, nu gjorde du mig mindre rädd för att sy blixtlås! Väldigt bra beskrivning!

Thea sa...

Lime By Me: Oj, var det Miniskunk! Där får jag skämmas. Tack för att du sa till! Ändrar genast!

Så går det när man låter tygerna ligga på hyllan för länge...

Ikuinen vauvakuume sa...

Tack för tipsen!

Och jag orkar många hängselbrallor mer (och väntar en version med lite "haremprinsessa"-stil på byxbunt och smala hängslen och skrynklar på toppen...)

sorkmor sa...

Jag tröttnar inte på sådana här byxor :) och jättebra tutorial tycker jag.

Wimsan Mari sa...

Mycket bra beskrivning.
Älskar verkligen dina fina byxor

Anonym sa...

Men ÅH, vilka fina byxor! Och vilket underbart tyg!!

Pernilla sa...

Snygga byxor, helt underbart tyg måste jag säga =)

Unknown sa...

Å vilken bra tutorial, ser att jag nästan gör rätt! Ursnygga byxor!

Nilla sa...

Supermysiga byxor och toppenbra beskrivning! Har sytt ett par efter Ottobremönstret du tipsade om men fick improvisera lite. Gjorde nog ungefär som du fast ändå inte. :P

Har två frågor. Vid punkt 8, vad för sorts söm använder du då? En stretchsöm på den vanliga symaskinen?
Samt vid punkt 2 och 8, var har du kläppen på blixtlåset placerad då? Det svåraste tyckte jag var vid punkt 2 när man syr så långt ner det går och kommer till kläppen så går ju inte pressarfoten förbi rakt mer. Men än finns det en bit kvar av blixlåset liksom. Förstår du hur jag menar eller har jag missat nåt banalt? :P

Återigen! Tack för att du delar med dig!

Thea sa...

Tack snälla ni för era kommentarer! Det värmer så!

Nilla:
Jag syr med vanlig raksöm där. Det har aldirg varit några problem när det är en så kort bit.

När jag stämmer av blixtlåset med kanten upptill (2) så brukar jag titta hur det ser ut när blixtlåset är stängt sen. Man vill ju varken att kläppen ska komma över kanten eller att den ska hamna under, utan exakt. När jag sen syr har jag kläppen nere. Om blixtlåset är långt behöver jag aldrig flytta på kläppen men om det är krot kan jag behöva stanna, lyft peressarfoten och dra kläppen förbi för att kunna sy hela vägen ned.

På slutet (8) har jag genom att rita ett märke eller markerar med en nål sett till att jag sytt blixtlåset lika långt ned på båda sidor. Sen lägger jag i princip sömmarna mot varandra och syr grensömmen upp till blixtlåset. Då har jag blixtlåset stängt och kläppen uppdragen.

Blev det rörigt? :-)

Nilla sa...

Tack! Jag är med! Det var just det momentet stanna, lyfta pressarfoteb och dra upp klappen som man inte kommer undan.
En annan fråga. Om du lägger blixtlåset kant i kanr med framstyckenas overlockade kanter blir inte framstyckena smalare än bakstycket då. Tänker att det går åt mer sömsån till dragkedjan fram än bara den overlockade MB-sömmen. Hängde du med?

SiriR sa...

Så kule bukser!!
Og kjekt å se hvordan du syr glidelås:)

Anonym sa...

Nilla:
Problemet med kläppen uppstår ju bara okm du har blixtlås i exakt längd. Om du har för långa drar du ju ner kläppen hela vägen. När du är klar sen kapar du blixtlåset. Men det där kan du säkert!

Jag har en cm sömsmån både fram och bak, så det blir samma. Men skulle det inte bli exakt så gör det inget. Det är för övrigt många mönster som är bredare bak än fram, för att kroppen ser lite ut så.
//Thea

Nilla sa...

Okej! Då är jag ännu lite klokare, tack vare dig. ;)
De byxor jag sydde ur Ottobremönstret hade applikationer framtill som avslutades i sidsömmarna och när man ser byxorna framifårn (inte på) så ser man ganska tydligt att bakstycket är bredare och liksom går upp runt på kanterna. Men då är det i sin ordning då. :)

Jes sa...

Underbara!!!! och tack för en bra beskrivning av blixtlås :) kul med matchande dock plagg :) Och extrakul att dottern va med :)

Jennie sa...

Helt helt underbara byxor! Och tack för din tutorial!

Du har fått en award hos mig! :)

KRUMELEJ sa...

Åh, nu blev jag ju inte mindre sugen på det tyget :D. Supersnyggt som vanligt!

SöstraMi sa...

Tack för tut:en, kul att se hur du gör! Måste nog sy ett par, blev grymt inspirerad!
Älskar verkligen hjärtvelouren.

Hanna P S sa...

Den här beskrivningen sparar jag! Jättefina byxor.

sheweb.se sa...

Du har så grymt bra tutorials! Helt suveränt, tackar så innerligt :-)

//Sara, sheweb.se

Neoma sa...

Jag sa just till maken att nästa hängselbyxa jag syr, ska ha dragkedja fram istället för knäppning vid axlarna!
Och så hittade jag denna tut! TACK! Nu längtar jag tills jag ska sy!
/Mari

Anonym sa...

Hei så flott tut på hengslebukser. Denne har jeg lyst til å sy til mitt barnebarn...er det så at du selger mønsteret ditt? Jeg skal bare sy til eget bruk.
Mvh. Trine B.

Thea sa...

Hej Trine!
Så bra att tuten kom till användning. Dessvärre har jag inte möjlighet att sälja mönster. Tiden räcker helt enkelt inte till. :-( Men kika bland Ottobres gamla nummer, de har en variant som är snarlik. www.ottobredesign.com.