lördag 9 oktober 2010

Storlek 50

Projektet "ekipera nyfödd liten kotte" fortsätter. Efter detta så finns det faktiskt lite att välja på i storlek 50-högen. Det här är två favorittyger som jag länge har föreställt mig små bodiesar i. Men det är ju så himla svårt att välja! Under flera år har man samlat på mig en massa fina barntyger och så ska jag plocka ut ett par stycken till sin egen lilla. Det säger ju sig självt att det är omöjligt!

Fårtyget, som jag "designat" själv utifrån ett egentaget foto och tryckt hos Spoonflower, var självklart för att det är så himla personligt. Det är den allra sista lilla snutten tyg som gick åt nu. Jag hade egentligen tänkt att sy båda bodiesarna i mitt eget bodymönster, men jag fick ändra och göra fårbodyn i Ottobres förminskade, för annars räckte inte tyget. På min modell är bakstycket nämligen längre. Där ser man!

De röda ugglorna har nog alltid varit en favorit hos mig. Och med marinblått till är de bara så fina! Där kom åtminstone mitt mönster till använgning. Kul att se skillnaden mellan dem.

Mönster:
Fårbodyn: Ottobre 6/2007, förminskat till strl 50
Ugglebodyn: Eget från scratch, strl 50

Material:
Fårtyg: Egendesignat, interlock, tryck hos Spoonflower.
Uggletyg: Jofotex

Bäst just nu:
Att ha fått förverkliga något som legat så länge i huvudet. Annars är risken så stor att idén och önskan finns där, sen kommer kotten, växer och blir större och drömmen att klä sin pyttis i egna små kläder blev inget annat en än tanke. Tiden med en riktigt liten går så fort och om jag inte minns fel från de andra gångerna så tar det ett tag innan symaskinen kommer fram igen efter att man kommit hem från BB.

Sämst just nu:
Svårigheten att välja tyg! Och att jag just insåg att till tre mönstrade bodies borde jag ha mer än ett par vita muddbyxor (de jag sydde till BB-kitet är de enda jag har i strl 50). Dags att plocka fram byxmönstren igen, tror jag...

21 kommentarer:

Benglan sa...

Söta! Jag tror nog att uggletyget är ett av mina favoriter också. Fint mönster och riktigt bra tygkvalitet.

Heimlaga sa...

Hoppas kotten är liten så han/hon inte växer ur sina fina kläder på första veckan!

Mimmi sa...

Sött, sött, sött! ;-) Förstår dilemmat att välja bland alla tyger till eget litet knytte. Svårt men roligt antar jag!

Jenny B sa...

Fina. Jag tycker att dit eget bodymönster ser bäst ut.
Hur tycker du att kvalitén är på tyget från Spoonflower. Jag är sugen på att testa!

Anonym sa...

Jenny: Jag måste nog tyvärr säga att tyget blir urtvättat rätt snabbt. Nu är det ju ett år sen jag beställde det och sydde mina första plagg, så det kan ju ha blivit bättre, men mitt har i alla fall blivit väldigt urblekt.
//Thea

Onomak sa...

Jättesöta! Ditt mönster är väldigt mycket finare än Ottobres tycker jag. Du har lyckats väldigt bra!

od Andulky sa...

Så himla fina!! Håller med om att ditt bodymönster ser bättre ut :-).

MinaMirakel sa...

Jättefina, får nog oxå prova att sy bodies själv till min egen knodd!/Åsa

fabelblå sa...

Omslagsbody er jo så praktisk til en bitte liten baby:-)
Jeg synes ditt egendesignede stoff var kjempekult!

Unknown sa...

Å så söta!!!

Strömming sa...

Supersöta bodys och håller med om att ditt mönster ser bättre ut!

JAg håller med om spoonflower, det tvättar ur fort. Vi sydde Bergs-projektet i tyg tryckt där. De använder ju laserskrivare till sina tyger och det kan man kanske inte räkna med ska hålla speciellt bra tyvärr. Annars är det ju en så rolig ide att kunna trycka sitt eget tyg i liten upplaga.

Helena sa...

Jättesöta bodies! Håller med de andra, ditt mönster är finare, ser ut att ha bättre passform också.

Kiiromi sa...

OJ,oj,oj så söta, minns inte att de var så små. :)

/Mia

Singh sa...

Gillade verkligen ditt egendesignade tyg!

Gerda sa...

Men sååå underbara! Vill du vara med på min inspirationslisa? Känner att jag måste länka till denna fantastiska blogg nu när jag själv skall ha fösta bäbisen och vill få inspiration att sy till en liten!
/Gerda

SiriR sa...

Oj, så små og søte.

Og str 50, hm det fikk jeg visst ikke brukt til mine jenter. Nr 1 begynte på 56 og nr 2 på 62!!

Thea sa...

Oj! Ja, vi får se, mina två andra har i alla fall haft 50 ett litet tag... :-)

Roligt att ni gillar mitt mönster! :-)

Hawk and Weasel sa...

Åh gud vad roligt att sy såna små saker. kommer på mig sjlv med att vilje ha en till enbart av den anledningen...

Förresten en frågvis fråga: Hur är kvalitén på jerseyn från spoonflower? Är du nöjd med den? Spricker trycket när det töjs?
Är just nu i full fart med att rita några mönster som jag ska trycka upp där - tänkte jag. Vore superbra att få ett utlåtande från en erfaren person...! Om du ids, alltså.

Anonym sa...

Jag tycker nog att kvalitén är bra. Trycket delar inte på sig alls. Däremot bleks det som sagt rätt mycket efter tvätt.
//Thea

Hawk and Weasel sa...

Oj, vad synd att det bleks. Och förlåt att jag frågade samma som andra redan frågat, jag läste inte kommentarerna så noga. Fint är det i alla fall.

Anonym sa...

Det gör inget! :-) Ingen annan hade ju frågat om trycket delade på sig! Visst är det lite synd? :-(
//Thea