torsdag 14 oktober 2010

I stretchfrotté

I somras sydde en icke-bloggande kompis en så himla fin liten body med matchande byxor i orange stretchfrotté och gröndutig snedslå till en kompis lilla nyföding. Då blev jag så inspirerad! Jag gillar ju att kanta med trikå, så jag letade med ljus och lykta efter en rutig trikå att göra kantband av. Hittade den till slut på Michas Stoffecke. Jag får nog säga att det var den som var orsaken till en rejäl beställning från Tyskland - lika bra att passa på när fraktkostnaden är fast, menar jag! Och de har så himla mycket fint där. Bra kvalitet på bastyger.

Sen dröjde det till efter sommaren innan jag skulle sy min bodysuit - för det var det jag ville göra. I orange stretchfrotté från Stoff och Stil. Jag ändrade mitt befintliga mönster lite; smalnade av det ytterligare en aning och förlängde grenen nån centimeter. Hoppas jag inte tog i för mycket, men det får framtiden utvisa.

Knäppningen gjorde jag så att jag slapp trycka knappen genom alla tyglager. Trots KAMpressen kan det ibland vara svårt att få knapparna att fästa ordentligt genom många lager. Jag tryckte därför dit knappen genom bara ett lager kantband innan jag sydde fast kantbandsändarna. En bra blixtlåspressarfot lät sömmen komma tillräckligt nära sen när jag sydde fästsömmen.

Mönster:
Eget, strl 62

Material:
Orange stretchfrotté från Stoff och Stil. Tyvärr är det slut sen länge. :-(
Grönrutig interlock från Michas Stoffecke som kantband.

Bäst just nu:
En idé förverkligad och avbockad på listan!

Sämst just nu:
Att jag är lite osäker på passformen. Om benvidden blev lite för tight när jag tog in den. Jag var nämligen lite lat och gjorde ändringarna i mitt färdiga mönster och inte på grundmönstret.

16 kommentarer:

Nettan sa...

Den var helsnygg iallafall! Hoppas den passar :)

FlygFulaFluga sa...

Den var verkligen riktigt fin! Snyggt med rutigt kantband!
Blir sugen på att sy bodysuit, men drar mig lite för alla knäppningar och kantband - är nog lite lat;)

/Lena

Cilla och Henka sa...

jättesöt!

jenny sa...

Verkligen snygg! Smart med tryckknapparna.

TRI o MAR sa...

Så otroligt fin!! Det är så kul när man ser något helt nytt och annorlunda!!

SiriR sa...

Så kul!!

od Andulky sa...

Läcker!!
Ha det fint!

rino sa...

fina färger, alltid skönt när man fått genomföra sin idé

MinaMirakel sa...

Underbar orange färg, jättefin!/Åsa

Mimmi sa...

Häftigt med rutigt kantband!

Frottén är ju verkligen saknad. Själv köpte jag på mig mycket av den orangea när den fanns, men samtvättade den med brun mudd så den blev flammig. Nu är den istället omfärgad och använd så inget finns kvar.

OYB sa...

Vilken härlig bodysuit! Jättesnygg! Och rutigt kantband på var riktigt fint.

Lime by me - Lime design sa...

Riktigt retrokänsla i den! Superfin!

GOBLIgobli sa...

Lovely färgkombo och som vanligt, gudinnan av fiffiga lösningar! :-)

Knuffodragen sa...

Vilken fin liten knäppning : )

Hawk and Weasel sa...

Den ser väldigt skön ut. Snyggt med rutiga kantband! Det har jag på metervara fast inte stretch och jag klappar dem ibland och funderar på vad det ska bli av dem här i livet...

Jes sa...

Underbar!!!' va snyggt med det rutiga kantbandet :)