söndag 3 oktober 2010

Omlottoverall till liten Kotte


En liten behöver något varmt tt åka hem från BB i. Förut har vi lånat overall i storlek 56, men den här gången var jag så sugen på att sy något eget. Jag såg i våras, innan jag blivit offentlig med vår lilla kotte, att Jenny på Nea Nobelle hade sytt en så himla fin omlottoverall till sin lilla tjej. En sån ville jag också sy! Enkel och snabbsydd skulle den vara också. Perfekt!

Nu vet jag inte om Jenny och jag har olika syn på vad som är enkelt :-) eller om jag bara har sytt ovanligt få overaller i mitt liv, men SÅ snabbsydd tyckte jag nog inte att den var, fodrad och allt som den är. Eller så var det kanske för att Jenny sydde den för tredje gången? :-) Hursomhelst är den väldigt praktiskt; omlott så att man kan öppna en på en sovande baby, och stängning med kardborrband.

Till yttertyg valde jag en mjuk bomullsfleece jag köpt från Michas Stoffecke. Fodret är en favorit; en brun- och nougatrandig velour som jag köpte på Syfestivalen i MG-Tygers monter och sen kompletterat med hos Jofotex. Nu i efterhand tycker jag den ger lite PoP-vibbar!

I originalmönstret var det vanliga ärmar på modellen, men jag ville gärna ha såna övervikbara, så jag testade att göra det. Det är en sån detalj som jag har tänkt på men dragit mig för jag vet inte hur länge. Och sen var det inte alls så svårt när jag väl kom till skott. Man måste bara tänka till lite. Egentligen tänker man bara att man ritar av halva ärmen (framdelen) ca 7 cm upp och klipper till den i både foder- och vanligt tyg, syr ihop nederkanten räta mot räta och vänder rätt. Sen klipper man ett jack mitt i ärmen från handleden och upp, lika långt som mudden, viker ärmen dubbel med mudden emellan och syr fast mudden med raksöm nära den klippta kanten. Den andra kanten syr man fast sen när man syr ärmsömmen. Låter det rörigt?! Då är det nog mest min beskrivning som är det! Det jag vill ha sagt är att det inte är så svårt; tänk och testa!

Mönster:
Ottobre nr 3/2003 (jag efterbeställde tidningen från Nea Nobelle bara för att få just det mönstret)

Material:
Bomullsfleece från Michas Stoffecke (för över ett år sen)
Randig velour från MG-Tyger eller Jofotex

Bäst just nu:
Jag har så länge gått och fantiserat om att få sy "min" egen babyoverall och här är den nu!

Sämst just nu:
Handledsvidden tycker jag blev lite för bred med vändbara muddar. Jag sklle ha smalnat av mönstret säkert 2-3 cm nedtill, så hade muddarna blivit lite nättare.

27 kommentarer:

Onomak sa...

Riktigt fin! Härlig färg och väldig praktisk gissar jag när den är omlott!

Ingrid sa...

Å så fin! Jag har ju också tänkt att sy en overall i stl 56 till mitt pyre - nu fick jag lite mer inspiration! Och jag håller med - underbara färger!

Nilla sa...

Så mysig!!
Har sytt en overall för drygt ett år sedan till min yngste. Den hade också uppvik men jag gjorde inte alls som du. Intressant! :)

Mrs.Bao 包 sa...

Men gudars vad produktiv du är! Jättekul! Man blir väldigt inspirerad, skulle bara behövt lite mer tid... ;)

Katharina sa...

Vilken smart overall! Jag har ju redan köpt en overall till mitt troll i magen, men ångrar mig lite nu. Tur att köpeoverallen var billig, för eventuellt kommer jag behöva sy en sån här bara för att liksom.

Heimlaga sa...

Det är en jättepraktisk modell, jag sydde den till M och har haft den till två barn. Men jag håller med, helt enkel var den inte att sy, det gäller liksom att komma på hur det är tänkt att den skall se ut, för instruktionerna var inte helt självklara...

Cecilia & Busiga ungar sa...

Åh, så fin....

Unknown sa...

Fin! Den där sydde jag till min största plutt som idag är fem :-D Vad fin din blev med överviket, förstod inte din beskrivning alls :-D

Hello sa...

Vilken finfin och varm kotte det kommer bli!

Heilt spesiell sa...

WOW sier jeg bare!! Sånn kunne jeg tenkt meg å sy også men det ser litt stress ut ja..Vi har faktisk en slik vindtett dress etter Annika fra POP som er maken:) Knallfin var denne og som du sier veldig praktisk å kunne lukke opp forann!

Fangoria sa...

Gu sicken söt!!! Nä inte ser den snabbsydd och enkel ut iallafall. ;o)

MemLin sa...

Superfin och go! Måste komma till skott nån dag jag med :-)

SiriR sa...

Så smart og så lekker!! Virkelig fin;)

SöstraMi sa...

Men så fin! Åh, så roligt att sy till egen bebbe - bebishormonera rusar till, farligt, farligt... :-)

Tycker att det verkar vara en jättebra och smart modell för liten bebis, tack för tipset, ska prova den om behov uppstår!

Kristin sa...

Den ser jättemysig ut! Och fin. Håller med om att det blir PoP-vibbar med det randiga tyget =)

OYB sa...

Verkligen jättesnygg overall! Ser himla gosig ut!

Pyssellycka sa...

Ser väldigt praktisk ut och jättefina färger!

MinaMirakel sa...

Ska oxå sy en sådan tänkte jag till min egen "inneboende".
Tror du det blir för tjockt att sy den i vanligt fleece tyg?
Din var i allafall jättefin!/ÅSa

od Andulky sa...

Hm, jag kan inte posta min kommentar (om du råkar få den många ggr).
Den är iaf helt underbar! Måste nog också beställa den tidningen :-)..
Kram

Thea sa...

Nilla: Nu blev jag nyfiken - hur gjorde du??

Skapat av mig: Nej, jag hade en känsla av att det kanske lät lite virrigt. Får skylla på min förkrympta gravidhjärna!

Mina Mirakel: Nej, jag tror det går bra med fleece, absolut. Du kan ju ta ett lite tunnare tyg än velour till foder om du vill.

Mia sa...

Å vad härligt. Ja, verkligen POP-vibbar.
Svårt eller inte, vad kul att du kunde göra din egen overall! Förstår att du ser fram mot kotten.

josefine sa...

Fint!

Doris_Assar sa...

Mmmmm.. mysig!!!! Vilken dröm!!

Jes sa...

Superfin!!!! jag har ju klappat på den live :)och den är lika fin i verkligheten som på bild :) Tygerna du valde va verkligen kanon ihop, snyggt med det randiga fodret.

Vecka - Vecka sa...

Alldeles alldeles ljuvlig!

Anki sa...

Helt underbar! I min värld klassas den nog som svårsydd :-)

prickig design sa...

Men så söt & Grattis! Vilken rolig nyhet! Måste erkänna att det var länge sedan som jag tittade runt hos alla. Antar att denna bebis kommer att ha en välfylld garderob. :)