onsdag 27 oktober 2010

En ny liten kusin!

I söndags kom hon, lillkusinen. Jättegrattis till hela familjen! Vi har redan fått äran att träffa henne och hon är så fin!

Sen ett par veckor hade jag huvudpresenten klar. Det var en lekfilt med måtten 1,20 * 1,20 i samma modell som jag sytt dels till min egen yngsta och sen även till ett par andra kompisar som fått barn. Fyra olika färger med fleece, dubbla lager vadd och sen ett kraftigt bomullstyg under. Några olika applikationer, också i fleece, fick det bli. Alla filtarna är olika i färg och utförande. Såklart, annars är de ju inte lika personliga eller roliga att göra. Täcket är quiltat och kanterna först påsydda räta mot räta och sendan fastsydda mot baksidan för hand. Jag vet, ett riktigt pyssel! Hoppas filten kommer till användning. Själva använde vi vår väldigt mycket och den ligger redo nu igen.

Precis när jag fått veta att lilla S kommit till världen ville jag bara göra något till henne i ren glädje. Innan hade jag ju inte riktigt vetat vem jag sydde till, men nu visste jag ju! Det fick bli en liten klänning i röd molnvelour med vita kantband.

Sen måste jag ju visa de underbart söta tossorna i conversemodell från Klockarbarn. Jag kunde inte låta bli att beställa två par, ett till oss och ett till lillkusinen, i höstas. Nu är det röda paret överlämnat ihop med molnklänningen och kamelhängselbyxorna med röda kantband. De turkosa paret ligger här hemma och väntar...


Mönster:
Egna (utom tossorna som Klockarbarn har gjort).

Material:
Fleece från diverse olika ställen.
Vadd och bomullstyg från Jofotex.
Temporär limspray till applikationerna.
Molnvelour från JNYdesign.
Tunn interlock till kantband.

Bäst just nu:
Fina lilla S såklart!

Sämst just nu:
Puh, de tar lite tid att göra, lektäckena. Och materialkostnaden är inte obetydlig, med alla lager material. Nu, efter femte lektäcket, pensionerar jag mig ifrån den sysslan. Möjligen att jag kan tänka mig att ta upp det igen om jag blir mormor någon gång, men inte innan dess!

14 kommentarer:

Pyssellycka sa...

Vilken jättefin present! Många moment och mycket pyssel. Den kommer alldeles säkert bli till stor glädje!

od Andulky sa...

Helt underbart lektäcke! Verkligen smart!
Klänningen är ju supersöt, blir också sugen på att sy en liten mjuk klänning :-).

Benglan sa...

Fantastiskt fint och grattis till lilla kusinen. Kul med jämngamla kusiner.

Heilt spesiell sa...

Oi for en fantastisk flott og kul gave!!Wow-imponert!

Unknown sa...

Å vilket hantverk av filten! Bra jobbat! De andra var också superfint!

Anki sa...

Vilket superfint lektäcke du har gjort! Förstår att det är mycket jobb, ser väldigt proffsigt ut. Riktigt söt klänning oxå!

Nilla sa...

Du är otrolig, fantastiskt fint!

Syserine sa...

Täcket är sååå fint! Klänningen också, snyggt med kantband nere också! Jag fick min coverpro till att sy en hyfsat söm med kantbansapparaten här en kväll, efter att ha dammat ner i 4 månader, så nu är jag lite taggad, måste prova kant nere också på nästa projekt!

TRI o MAR sa...

Du är bara så duktig! Vilken jättefin present!

Kristin sa...

Vilket jobb med täcket! Men så gav det resultat också. Sååå fint!

Jennie sa...

Vilket fantastiskt fint lektäcke, underbar present! Förstår att det är mycket jobb.

MinaMirakel sa...

Underbar filt, måste oxå göra en filt men kanske inte så avancerad/Åsa

Sanna sa...

Helt underbara presenter du skapat! =)

Kraaaaaam
Sanna

Jes sa...

Herre Gud människa vad du syr, va det inte Sundin va trött:) snyggt blir det som vanligt, ägarinnan lär bli stormförtjust:) själv går det trögt med syandet just nu på grund av dålig sömn på nätterna orsakat av en viss dam,
Är helt slut på dagarna & kvällarna .