måndag 11 oktober 2010

Snurrig velour

De här klänningarna kanske ni redan har sett? Först ut var Stratus och sen har även NyfiQen gjort sin variant. Det här i alla fall min första och hittills enda.

Modellen är egentligen densamma som till tunikan i stretchfrotté jag sydde tidigare i höst, men längre och lite mindre utställd med (nästan) rak A-form. Längden är till halva knät och sedan har jag lagt på volangen som är en decimete. Det vill säga att jag klippt till en bit velour som är 20 cm (plus sömsmån) bred och med en längd på 1,5 gånger klänningens mått nedtill. Sen sydde jag ihop den till en rundel, vek den dubbel med rätsdan utåt, sydde två rynktrådar med raksöm och långa stygn och rynkade sedan ihop hela volangen och nålade fast den på klänningen. Skarven satte jag i klänningens ena sida. Sen sydde jag bara fast volangen på klänningen. Jättefint, tycker jag! Tack för tipset, Stratus!

Ärmarna har resår i ärmsluten och halsen är kantat med muddväv. På bröstet fick jag hjälp av Stratus med ett fint broderi i form av löv/blad i olika gröna nyanser. Det blev så fräscht till det grafitgråa.

Mönster:
Eget, strl 104.

Material:
Grafitgrå velour från JNYdesign
Grå mudd från Stoff och stil
1,5 cm bred resår till ärmarna

Bäst just nu:
Det här är den första klänning i sån här stil jag syr och jag tycker det är så himla roligt när man gör något nytt. Ibland kan jag tycka att jag snöar in i gamla banor, så det här kändes nytt och kul!

Sämst just nu:
Min nästan fyraåring blev så glad för klänningen. Den snurrar så bra! Det dumma är att den är svår att ha till dagis eftersom den är lite för lång för att vara bekväm under galonisar eller överdragsbyxor. Dottern tyckte såklart att hon inte alls behövde något över, men där var mamman väldigt bestämd. Så klänningen åker på så fort vi kommer hem från dagis istället!

16 kommentarer:

LustigLinda sa...

oj vad fin! Underbart med så mycket velour och modellen ser jätteskön ut! Visst är det härligt med stor vidd på klänningarna/ kjolarna?

Mimmi sa...

Underbar!

Tycker om ert (ditt och Ingrids) sätt att sy volangen. Detta skall även jag göra i fortsättningen. ;-)

od Andulky sa...

Grymt snygg! Förstår att hon älskar den :-)!
Kram

Emsters Alster sa...

Så snygg klänning och tack för förklaringen av volangen! Kan komma väl till pass. Riktigt fin applikation.

Anonym sa...

Nydelig! Så flott mønster og det kraftige, lune stoffet ser perfekt ut for høstdager.

JuMel sa...

Så fin klänning! Har också haft en tanke på en sån modell men vi får väl se om det blir någon. Jättfina höst löv!

Heimlaga sa...

Härliga höstlöv och ett fint fall i klänningen!

TRI o MAR sa...

Jätteläcker!! Kan gott förstå din dotter!! Den hade jag också velat ha! Gillar färgen jättemycket och applikationen är så fin!!

Lizzi sa...

Vilken härlig klänning! Applikationen är ju helrätt!

Lykkelille sa...

Kjempe fin:-) Fin modell og nydelig stoff i disse kalde dager.
Lykkelille

Pyssellycka sa...

Ser så skön ut! Underbar modell!

rett og vrang sa...

Å, denne var nydelig! Er så glad i brunt også... Hilsen Synnøve

Hannak sa...

Jätte fin klänning!!

BamBuu sa...

Riktigt snygg, ser mysig ut!
/malin

rockefår sa...

Kjempefin og god høstkjole!

Min datter hadde elsket en slik en, og hun spør stadig om jeg ikke kan sy en lang, rosa, kjole til henne. Jeg er ikke like glad i rosa selv, men kanskje jeg må høre litt på hennes ønsker.

Takk for inspirasjon, håper jeg kan få tid til å sy litt snart!

Anonym sa...

Haha, det är ju min klänning tänkte jag, vad gör den där. :-D Jag hade helt förträngt att jag broderade till dig, men nu minns jag. Urtjusig! :-)