fredag 22 oktober 2010

Flower power


Visst är tyget läckert?? Så himla häftigt! Jag såg det för ett tag sedan på Ruttu Nuttus blogg och blev kär. Det fick bli en impulsbeställning från Lasten Metsola.

Det första alstret blev en velourtunika till yngsta dottern (som snart får döpas om till mellandottern eller nåt). Egentligen hade jag tänkt sy en klänning till halva knät, med utgångspunkt i ett tunikamönster. Normalt brukar det vara en enkel sak att höfta till utan att behöva rita om mönstret, men den här gången blev det fel inte en utan TRE gånger innan jag beslöt mig för...att göra en tunika istället! Tre felklippningar i det nya, dyra tyget!! Hur dum får man vara?! Så här tredje gången borde jag ju i och för sig veta att mina hjärnceller springer och gömmer sig i slutet av graviditeten och låta bli att improvisera över huvud taget. För det är inget undantag den här gången. Nåja, den blev helt ok som tunika också och det blev inte så mycket tygspill när allt kom omkring.

Mönster:
Eget, samma som till denna.

Material:
Blommig velour från Lasten Metsola. Finns även som stretchfrotté.

Bäst just nu:
Tyget! Jag ser ett par hängselbyxor i det framför mig. Men ska jag hinna göra mönstret i stl 62 innan sysuget sätter igång?

Sämst just nu:
Morr, jag går fortfarande och blänger på tunikan som skulle varit en klänning... Sen levde min detaljsömnad inte riktigt upp till de krav jag brukar ställa på mig själv. Men den är ju för eget bruk, så det är bara att förtränga och se glad ut. För tyget är ju fint! ;-)

23 kommentarer:

dajj sa...

hihi, ja gravidhjärna är ju välkänt... ;o) Men det blev i alla fall jättefint!

Tycker att det är superkul att du beställer och syr av lite andra tyger än vad alla andra gör.

Unknown sa...

Ja vilket fint tyg! Även Tunikan!!

fante sa...

Lillasyster har på sig Metsolas klänning i det tyget i dag :-)

TRI o MAR sa...

Urläcker! Instämmer med dajj, det är så kul med nya tyger.

AttenKattenNoa sa...

Jag blev GLAD när jag såg denna tunika (fd klänning ;-) ) Kanske ska man köpa lite tyg... Fin modell!

Benglan sa...

Superfint tyg!
Shit vad jag blev sugen att sy när jag läste senaste numret av Ottobre. Massor av schyssta modeller denna gång.

Trevlig helg! /A

od Andulky sa...

Jättefin! Tyget är verkligen superfint!!

Jennie sa...

Underbart tyg!! Och tunikan blev ju jättefin (glöm nu det där med klänningen)! :)

JuMel sa...

Så snygg tunika! Det tyget vill jag verkligen ha. Suck! Varför tar aldrig tygbegäret slut?!

MinaMirakel sa...

Jättesnyggt, är det dyrt med frakten från finland?/Åsa

Åsa Tidqvist sa...

det tyget! såå fint! jag tycker det gjorde sig super som tunika, men har man tänkt sig en grej så, jag förstår dig. är det nära bebis nu?!

Emsters Alster sa...

Jag gillar också tunikan och tyget. Riktigt snyggt både till barn och vuxna tror jag!

Thea sa...

MinaMirakel: Den här gången gick frakten opå 15 Euro. Då beställde vi 3,7 m velour totalt. Inte jättefarligt.

Åsa: En dryg vecka kvar till bebis. Om den inte biter sig fast ett tag till...

Syserine sa...

Superfin! Tunika används ofta mer än klänning!

grønn sa...

SÅ fin!! Stoffet var herlig :-)

Strömming sa...

Fresterska där! Har också kikat på tyget och man blev ju inte mindre sugen efter att ha sett denna fina tunika-som-skulle-ha-varit-en-klänning! Så fint!

Kiiromi sa...

Superfint verkligen, blir glad av att se det :)

/Mia

Therese sa...

Galet fint tyg och jag som gillar tunikor bättre än klänningar tycker att det blev ett riktigt bra felklipp =).

Hello sa...

Jag håller med BillaBa här ovan! Men jag förstår att det var retligt...

Och kanske kan du fortsätta kalla henne yngsta dottern i bloggen - det kan ju komma en lillebror...? Eller ni kanske redan vet att det är en liten syster till? :) Lycka till när det är dags!

OYB sa...

Jättefin tunika! Och vilket härligt tyg!

Jeanette sa...

Helt galet snyggt tyg.....Superfin Tunika också så klart!

Heilt spesiell sa...

Fantastisk herlig!!!Digger stoffet ja-og kvaliteten fra Lasten Metsola bruker å være veldig god.Må nok ha en bit av dette etterhvert...

Jes sa...

ÅÅÅ va fin den blev, tyget, är superfint!! då är det bara för mig att klura ut vad för fint jag skall av min bit :)