fredag 29 oktober 2010

Trean kommer så småningom...

Väntans tider, ja. Det kan man säga. Vänta, vänta, vänta. Tur att man kan sy lite medan man väntar i alla fall. Den här gången kompletterade jag garderoben till den lilla med en liten overallåkpåse i storlek 50. Mönstret är det samma som till omlottoverallen jag redan sytt i storlek 56, men jag minskade ned det till storlek 50, rundade av formen till en påse nedtill. Ärmarna sydde jag igen istället för att ha öppna ärmar. Fast man måste tänka på att förlänga dem lite när man gör det, så att det finns plats för de små händerna.

Tygvalet föll på bambufleese ytterst och molnvelour som foder. Istället för karborrfästning valde jag mörkbruna tryckknappar till knäppningen. Omväxling förnöjer!

När jag ändå var igång tyckte jag att jag kunde sy en mössa, tossor och vantar som matchade. Det blev så gulligt i molnvelour! Till foder valde jag en värmande, mjuk, mörkbrun merinointerlock jag köpt från finska Myllymuksut.

Hoppas nu att lillasyster/lillebror kommer ut nångång och får prova sina nya kläder. Just nu känns det som att för varje dag som går blir jag mer och mer säker på att det inte kommer ut nån unge. Jag har bara inbillat mig allt och jättemagen kommer att tillbakabildas och jag kommer att stå där snopen med en garderob i storlek 50 och undra vad som hände!

Mönster:
Overall: samma som till denna.
Mössa: Eget, strl 36 cm, med lite inspiration och hjälp frå boken "Sy till Småbarnen strl 50-122" av Anita Gunnars.
Tossor: Anpassning av mönster från boken "Making Children´s Clothes" av Emma Hardy.
Vantar: Eget som legat här hemma. Men det var väldigt stort för att passa en nyfödd.

Material:
Bambufleece från den här sidan. Tänkt till att sy tygblöjor i, men jag tullade lite på förrådet.
Molnvelour från JnyDesign.
Merinointerlock till foder från Myllymuksut.
Knappar i mörkbrunt, 12,4 mm, från Babythings.

Bäst just nu:
Setet ser så litet och mysigt ut där det ligger och väntar på sin nya lilla ägare!

Sämst just nu:
Jag hade helst velat ha vanlig fleece eller teddy. Det känns som att bambufleecen filatr sig lite. Men det kanske den inte gör?

Sen är jag lite allmänt irriterad på det mesta så här på slutet, vilket gör att jag inte har tålamodet när något strular vid maskinerna. Och det gör det ju nästan alltid nån gång när man sitter där med ett plagg.

29 kommentarer:

OYB sa...

Superfint vinterset till bebben! Du gör så himla fina och välsydda saker!
Hoppas bebben bestämmer sig för att titta ut snart1

F . A . E - Mjuka kläder för goa barn sa...

Åh vilket mysigt sätt, supersöt.

Style by M.O.M. sa...

Jättefint babyset! Lycka till med lill-bebisen!

Benglan sa...

Vad mysigt med storlek 50. Det gäller att inte göra för många plagg i den storleken dock. Mina plagg i storlek 50 kunde lillebror aldrig ha på sig(!), medans hans storarystrar hade det i flera veckor :)

Lycka till när det är dags. Väntar med spänning på en bild på den nya familjemedlemmen i härliga Kokalalkläder! :)

FridoLi sa...

Underbart fint set!! Gillar mössmodellen!

Bara att hoppas nu då att ungen behagar komma ut och inte stannar inne tills påsk! Hihi!

Ahlard sa...

Så grymt fint! Hela setet. Jag blir ju inte mindre sugen på barn när jag ser det här:S Men men jag beställde nyss tidningen jag kan ju alltid sy overallen i förhoppning om att den ska användas en vacker dag:) Den förra med POP känsla var också superfin. Tack för titten!

Ingrid sa...

Åh, så fina! Du kommer ha finaste bäbisen i stan :) Tror nog att det lilla trollet i magen kommer ut - förr eller senare ;)

Wcollection sa...

helt underbart! å jag måste ta tag i att sy mina overaller nu...väntar in min nya maskin bara:) trevlig helg

www.syfroken.se sa...

Nu måste väl bebisen komma när du har sytt så mycket fint! Ser helt underbart ut!
Lycka till med det du har framför dig!

Gekko sa...

Sååååå mysigt! Såna godsaker måste ju locka ut lilla pyret!

od Andulky sa...

Supersött!!!

Nilla sa...

Så mysigt! Man dras med i den där längtan efter bebis. :P
Förr eller senare kommer dom ut. Men jag förstår känslan till fullo. Jag gick 16 dagar över tiden med min förste och trodde länge att jag var skendräktig eller nåt. ;) Men till slut så kom han faktiskt ut. Även om han behövde lite hjälp. (Blev igångsatt, sen gick det med ett hejdundrande tempo!)

Det KAN ju hända närsomhelst, det är väl just det som gör att man blir så otålig varje stund.

Lycka till!

Cilla och Henka sa...

Så gulligt set!

Hipsu sa...

wau! ♥

Pernilla sa...

Jätte mysigt set! jag tänkte så många gånger på slutet som dig att jag var grundlurad och att jag bara hade blivitt jätte STOR om magen ändå! Att det inte var någon bäbis, men så en dag när man minst anar så kommer den lilla skruttet! Hoppas du slipper vänta så mycket längre!!

JuMel sa...

Åh, vilket underbart set och vilka fina höstbilder! Det är drygt att vänta men den som väntar på något gott heter det ju...:) Hoppas bebisen dyker upp snart!

Strömming sa...

Superfint set! :D
Bill du ha tag i fin ekologisk bomullsteddy eller fleece så kolla in sonjas textilatelje. Hon har fina fina tyger hon!

Hoppas trean kommer snart, det är drygt på slutet!

Smilla sa...

Vilket gulligt set!! Hoppas den lill* användaren snart behagar att komma fram.

Ewa sa...

Hej duktiga du! Du har en award på min blogg!

Debbie sa...

Här är en till som väntar och det är såååååå tröttsamt! När är det dags för dig? Jag är beräknad till på torsdag och har hunnit övernatta på förlossningen en natt redan.. suck... Kram på dig!
Ps. bebis borde ju absolut vilja komma ut till alla dina fina kläder!!!

Kiiromi sa...

Superfina saker du gjort :)

/Mia

Syserine sa...

Jag känner mig småknäpp redan i vecka 20.. Lycka till!!

Fangoria sa...

Åh så söta kläder som väntar! Förstår att det känns jobbigt på slutet, minns att jag tänkte likadant med Tiril (gick över 16 dagar!!!) gav till slut upp om att det överhuvudtaget skulle komma ut nån bebis...!

Benglan sa...

Du har fått en award :)

MemLin sa...

Nu har du gjort så att jag drömt om overaller hela natten. Du har hunnit med två stycken och jag har fortfarande inte fått tummen ur med den första ;-)

Superfint set och molnen är ju helt underbara till bebiskläder :-)

Kristin sa...

Vad fantastiskt mysigt det ser ut =) Drömmer mig tillbaka till när A var nyfödd. Och längtar redan efter en till... Bebissuget går aldrig över =) Hoppas ni får träffa liten snart!

MinaMirakel sa...

Jag måste oxå sy en sådan påse till vagnen, praktiskt att slippa knöket med att få in dom små benen./Åsa

Thea sa...

Tack snälla ni för alla peppande kommentarer. Och för awarden! Det glädjer och värmer!

Jes sa...

Åå vilket härligt kit :) vilka fina tyger! Jag lovat ut kommer den förr eller senare ;)