söndag 31 oktober 2010

All Hallows Eve

Halloween, ja! Klart man måste göra något av det. Här hemma klädde vi ut oss hela familjen och åt grönt potatismos och korvfingrar till middag. Mycket uppskattat!

Storasyster kunde ha sin utstyrsel från i fjol, maken och jag hade fått ärva varsina mantlar och häxhattar, men lillasyster måste ekiperas. Inte minst som de ska ha utklädning på dagis nu i veckan. "Mamma, jag vill ha en häxklänning". Jahaja. Jag som inte hade så stora syambitioner kvar nu innan lillkotten behagar dyka upp började rota i tygtravar och mönster och fick faktiskt till en klänning med tillhörande dödskalletights i går kväll. Och jag var dessutom riktigt nöjd med resultatet - kanske delsvis för att jag överarbetade lite med fodrad, spetsig långluva som matchade tightsen, infodring i samma tyg och vändsytt sprund med knappknäppning.

Vad tror ni inträffar när lillasyster får sin nya utstyrsel? Det första som händer är att hon ratar tightsen (det ska vara strumpbyxor). Sen kommer hon på att häxor är lite läskiga. Det slutar med att hon är, och kommer att vara på dagis, utklädd till katt.

Som tur är fanns kattkostymen redan och häxklänningen med tillhörande tights kanske passar nästa höst. Eller så får den hamna i utklädningslådan. Smaken kan ju svänga rätt fort har man märkt...

Mönster:
Klänning: Eget grundmönster, sen rätt mycket på frihand.
Byxor: Ottobre 4/2004. Ett jättebra tightsmönster!

Material:
Svart velour från hyllan.
Dödskalletrikå i bomull/lycra från Jofotex. Egentligen är ju inte dödskallar riktigt min grej, men jag köpte det ändå nån gång när jag var där. Har för mig att jag tänkte att det kunde bli mössor till någon som hade annan smak än jag. Och så kom det ju väl till pass nu. Kvaliteten är toppen!

Bäst just nu:
Jag är rätt nöjd med själva modellen på klänningen faktiskt. Kanske att jag skulle gjort den lite vidare? Och visst är det rätt häftigt med klänning med luva?

Sämst just nu:
Ja, det hade ju varit roligt om dottern hade uppskattat den lite mer än hon gjorde. Men hon hade den åtminstone en halvtimme i förmiddags! :-)

7 kommentarer:

KRUMELEJ sa...

Visst är det underbart med barn :D. En jättefin utstyrsel är det iallafall, och vi får väl hålla tummarna för att den kanske kommer till användning nästa år.

Emsters Alster sa...

Hihi, en bestämd dam minsann, men häxor är ju läskiga! Jag gillar också luvklänningen, den kommer säkert till användning så småningom!

Fangoria sa...

Hehe oj nä ibland växlar smaken väldigt snabbt! Fin utklädnad iallafall, hoppas den kommer till användning i framtiden!

Strömming sa...

En sån fin utstyrsel. Synd att den ratades men den komemr med all förmodan användas i nått annat sammanhang!

Hoppas den lilla kommer snart!

Jes sa...

:) vad kam man säga :):):) en bestämd liten dam :) fina va kläderna i allefall.

Jes sa...

:) vad kam man säga :):):) en bestämd liten dam :) fina va kläderna i allefall.

Thea sa...

Jotack, det är en bestämd liten dam! Men man får ta det för vad det är, det ska ju vara kul att klä ut sig. Och det är ju kul att sy!