tisdag 1 december 2009

Halloweenminne


Det här skulle jag såklart ha bloggat om för en månad sedan. Men ni vet... fota, redigera, lägga upp på bloggen...

I alla fall så hade jag det stora nöjet att få ha inte mer än fyra pigga, glada, busiga, förväntansfulla tjejer här hemma på allhelgonaaftaon. Tjejernas kusiner var hos oss hela dagen och sedan anslöt föräldrarna på kvällen för allhelgonamiddag. Givetvis måste en del spinnas på spöktemat inför en sån här dag och för en synörd så innefattar det såklart något slags textilarbete. :-) I Ottobre 4/2004 hittade jag ett jättebra mönster på mantlar som med tungt satintyg och orange bomullstyg (fanns tyvärr inget annat foder att hitta två dagar innan) som foder fick ett lite vampyrlikt fall. Innan jag sydde ihop dem hade jag applicerat på varsin figur som jag ritat och klippt ut i guldtyg; en dödskalle, ett spöke, en halloweenpumpa och en fladdermus. Tjejerna var jättelyckliga och sprang runt här hemma i sina nya utstyrslar.

En vecka senare var det dags för skolan att ha halloweenfest. Alla ungar fick klä ut sig till söken, monster eller häxor. Eller vad de nu ville. Då kom mantlen till användning igen! Ihop med svarta tights och en svart tight tröja och en huva med små horn blev äldsta dottern en liten halloweendjävul. Visst blev det tufft?! Och praktiskt att kläderna är användbara även annars.

Mönster:
Mantlar och tights: Ottobre 4/2004
Tröja: Ottobre creative 301
Huva: Boken "Sy barnens utklädningskläder" (hornen ritade jag själv och sydde i röd velour)

Material:
Svart satin, orange bomullstyg och guldtyg från Dollys tyger (Ligger på Norrtullsgatan i Stockholm).
Svart bomull/lycra från Jnydesign

Bäst just nu:
Alla gånger min allahelgonadag med tjejerna! Den innefattade allt från lekparkstur med bullar och varm choklar, lövkrig i höstsol, halloweenpyssel, spökutklädnad, reflextipspromenad i mörkret till trevlig middag på kvällen. Och när det gäller syrelaterade höjdpunkter var det roligt att se hur tjejerna lekte med sina nya mantlar.

Sämst just nu:
Framförhållningen... Jag fick nog idén på tisdagen, köpte tyget på onsdagen och satt till halv ett och sydde på torsdagen... Men det var det värt! :-)

4 kommentarer:

Doris_Assar sa...

Vilken lyxutstyrsel!!! :-) Vad kul!

Självklart går det bra att länka! :-)

Gekko sa...

Oh my G, vilket jobb du lagt! Kan tänka mig att det är en halloween de sent glömmer! Kul när kusinerna får samma sak allihop! Och vilka coola bilder, gillar bakgrunden på gruppbilden! :-)

Underbart jobb!!

LinSar sa...

Coola de blev.

Thea sa...

Tack! :-)