fredag 18 december 2009

Grabbarna grus har kalas

Ikväll är det tomtedisco! Två av killarna på äldsta dotterns skola har kalas för att fira att de har fyllt hela åtta år och att det dessutom har blivit jullov. Mitt i all annan julstress fick jag för mig att jag skulle sy presentena själv (det är jag jätteglad för nu efteråt, men när jag var mitt uppe i det undrade jag ärligt talat vad jag höll på med!).

Jag har ju fått glädjen att få vara med en hel del i skolan under det här året jag har varit hemma. Lillasyster och jag har varit med på utflykter, temadagar och samlingar. Vi har oftast inte haft bråttom vid hämtningar och tagit god tid på oss att prata med och lyssna på både barn och pedagoger. På det sättet har jag lärt känna ungarna på skolan på ett helt annat sätt; även de som dottern inte umgås mest med. Helt fantastiskt! Då känns det extra roligt att göra lite personliga presenter när man har tid och lust. Ibland hinner man bara inte och ibland tryter inspirationen. Då får det bli något annat. Men hinner man är det så kul.

Den här gången var det allså dags för grabbarna grus att ha kalas. Och vad syr man till två åttaåringa grabbar? Det har jag ingen som helst erfarenhet av. Men efter lite funderande kom jag fram till att varsin färgglad tröja med namnet på kunde ju kanske vara något. Det kändes ändå rätt säkert. Alltså gjorde jag ett screentryck med respektive namn och valde två färgkombinationer jag tyckte om och trodde kunde passa till killarna.

Mönster:
Ottobre creative 301, stl 140. Den här gången provade jag den lite vidare modellen, som verkar jättebra den också!

Material:
Trikå i bomull lycra från JnyDesign och Jofotex.

Bäst just nu:
En liten detalj som att min yngsta, som ju också har varit en hel del på skolan under året, ser upp till de här killarna så mycket. De, å andra sidan, tar hand om henne och är hur gulliga som helst. Hur mysigt ser det inte ut när en stor, busig åttaårig kille håller en liten busig tvåårig tjej i handen på utflykten? Eller när hon får sitta i deras knä på bussen eller samlingen. Och glädjen verkar så härligt ömsesidig!

Sämst just nu:
Att ett år går så fort. Snart dags att börja jobba igen. Bara att konstatera att jag antagligen just har fått uppleva det bästa året i mitt liv! Fast det kanske skulle ha stått under "Bäst just nu!" :-)

12 kommentarer:

Benglan sa...

Fina tröjor! Hoppas grabbarna gillade dem :)
Vad fantastiskt med ett "friår" eller vad man nu ska kalla det (?) Känns som om det är det man har brist på här i livet, nämligen tid..

God Jul!

Gekko sa...

Wow, jag är stum! Du gör såna goa presenter jämt! Snyggt och klockrent! :-)

KRUMELEJ sa...

Wow, blir alltid lika imponerad av dig. Du är så inspirerande och proffsig. Tröjorna är superfina och screentrycket är verkligen pricken över i:et. Ha en bra helg!

Heimlaga sa...

Fina tröjor och fint skrivet!

Jennie sa...

Så snyggt! Det blev verkligen superproffsigt!

Och vad härligt att du njuter av ledigheten! jag är också föräldraledig nu och det gäller att ta tillvara på varje dag, för det går så fort så fort!

Mimmi sa...

Helfina tröjor! Grabbarna kan ju inte annat än bli glada för sina presenter.

Mimmi sa...

Pärlan får följa med mig på äventyr i slutet av januari ;-)

Madelene sa...

Tack för kommentaren! Känner mig riktig hedrad att få en kommentar från dig! :0D

Pernilla sa...

Jätte snygga, roligt att trycka namnen på tröjan personligt och unikt =)

Thea sa...

Tack för era gulliga kommentarer!
Och Madelene, nu är det jag som känner mig hedrad!

MinaMirakel sa...

kanonfina tröjor, kul det där med egna tryck!/Åsa

Jes sa...

Snygga tröjor! trycket blev ju superbra, kan tro att grabbarna blev glada :)