tisdag 22 december 2009

Till världens minsta tomte



Häromdagen såg en liten tjej dagens ljus för första gången. Stor, stor kram till henne och hela hennes mysiga familj! KokaLaltomten blev så glad att han/hon sydde henne ett alldeles eget tomtenissakit: En omlottbody och ett par muddbyxor i mjukaste interlock i ynka storlek 50, en omlottunika i storlek 56 och en pyttetomteluva för en baby på 0-3 månader, båda i röd velour. Tomtens medhjälpare svängde sen förbi och lämnade kläderna i brevlådan för att inte störa den lilla familjen (man vet ju hur det är sådär de första veckorna...).

Det var så gulligt att sy i så väldigt små storlekar. Mönstren har jag anpassat lite; omlottbodyn från Ottobre 6/2007 fanns från strl 56, så den förminskade jag. Byxorna är egentligen ett par hänselbyxor från samma nummer, men jag gjorde om dem till muddisar istället. Tunikan och tomteluvans mönster är egna. Luvans toft lånade jag från dotterns pyssellåda :-) Kanske inget lillan ska leka med när hon blir lite äldre, trots att jag försökte sy fast den ordentligt.

Egentligen kan man ju tycka att det är väldigt onödigt att sy kläder som bara kan användas en gång, eller möjligen ett par. Men så är det ju alltid i storlek 50. och med julkläder. Så om man nu ska sy något så litet och det sammanfaller med jul så kan man ju passa på och kombinera. Och används de inte ihop kan man kanse använda åtminstone bodyn och tunikan nån gång efter jul också. Om man vill.

Mönster:
Body och byxor: Justerade mönster från Ottobre 6/2007.
Omlottunika och luva: Eget

Material:
Röd interlock från JnyDesign.
Vin interlock och mudd till kanter: Nea Nobelle.
Röd Velour: Michas Stoffecke.

Bäst just nu:
Hurra för lillan! Det ska bli så roligt att få träffa henne lite längre fram.

Sämst just nu:
Man vet ju aldrig vad folk tycker om att få ett paket med tomtekläder till sin lilla nyfödda. Inte ens ens nära vänner. De kanske inte alls vill ha någon tomtenisse därhemma. (För övrigt kommer det andra presenter när vi träffas sen!) Men jag tänkte på det lite innan och kom fram till att kläderna säkert kan användas till en lite större nalle också. Som kanske vill vara tomte varje år? :-) Vår nalle här hemma har i alla fall storlek 50.

13 kommentarer:

Hello sa...

Så otroligt söt hon eller nallen kommer att bli!

Madelene sa...

Så pluttinuttigt! :0D

Helena sa...

Vilket sött litet set!

LustigLinda sa...

säkert blir de jätteglada, det hade jag blivit, absolut!!!

MinaMirakel sa...

Det ser ju jättegulligt ut!
Jag skulle gilla det jättemycket!
God jul!/Åsa

od Andulky sa...

Sötaste tomtedressen jag någonsin sett!!!
God Jul!!

Botilda sa...

Fantastiskt fint och sött! Och helt användbart var för sig om man skulle vilja ha mindre tomtigt.

Åsa Tidqvist sa...

såklart de blir glada för så fina nisse-kläder! otroligt sött!

Benglan sa...

Mysiga kläder!

Det är alltid lika trevligt att läsa dina inlägg. Har följt din blogg lääänge, trots att jag inte kommenterat speciellt mkt innan jag fixade ett googlekonto.
(Och jag har nog inte riktigt förstått förr hur kul det är att få lite kommentarer)

GOD JUL!

rino sa...

jättesött

Heimlaga sa...

Så sött!

BamBuu sa...

Så himla gulligt!

Anonym sa...

Jättegulligt! Och allt utom luvan fungerar ju utmärkt året om så de blev säkert jätteglada för den fina presenten.