tisdag 8 december 2009

Babyhängselmuddisar

Så har man då återigen drabbats av det där syndromet att man har ett mönster och ett tyg som passar ihop. Och så kommer man på ett tyg till som passar. Och ett till. Och vips så har man klippt till tre små par byxor att sy ihop. Utan att man ens behövde det första paret. Sånt händer mig rätt ofta. Jag väljer att kalla det skaparglädje!

Mönstret kommer från Ottobre 6/2007 och är så himla gulligt. Det är egentligen tänkt till prematura barn, så det går från 40-56 men jag har graderat upp mönstret till 62 och 68 också bara för jag tycker så mycket om det. De här tre paren är alla 62. De som var på Syfestivalen i höstas kunde se att Jenny på Nea Nobelle hade sytt ett par likadana som de längst till vänster på bilden. Så himla mysigt! Jag blev så inspirerad att jag köpte en bit av tyget bara därför. :-) Det paret (inte Jennys, utan det jag sydde!) har, tillsammans med en kaninbody (den översta på bilden i det inlägget), blivit en välkomstpresent till en kompis kompis lilla dotter.

Tillbaks till byxorna. Kantbanden är jag riktigt nöjd med. Den här gången gick det så smidigt, trots att jag sydde tre par byxor. I vintras gjorde jag ett inlägg om hur jag gjorde kantningen, för snäva böjar är inget min bandkantare till Coverpron gillar speciellt mycket. Och således inte jag heller!

Mönster:
Ottobre 6/2007, uppgraderat en storlek till strl 62.

Material:
Randig velour från MG-Tyger (finns även på Jofotex)
Prickig velour från Jofotex
Vit velour med bilar mm från Nea Nobelle (tyvärr slut om inte Jenny fått in mer).

Bäst just nu:
Det känns som en liten karamellpåse mina tre små byxor!

Sämst just nu:
Det gamla vanliga...att sylust och behov inte alltid stämmer överens! :-)


29 kommentarer:

Anneli sa...

Underbara - mest förtjust är jag nog i de röda. Önskar bara att jag hade en baby att passa dem till :-)

Karin sa...

Åh vilka fina! Jag älskar "Happy Street" f¨rån Nea. Jag ahr sytt byxor, m.m. i det tyget. Vad kan jag säga? Jag älskar deta tyg!
Kram från Karinottilia

fante sa...

Lika fina som vanligt :-) Tyvärr kan jag inte erbjuda min hjälp den här gången då lillasyster börjar vara 62 cm ...

Karin sa...

Världsrekord i felstavning! Jag får bjuda på det!

/Karinottilia

Kånkarong sa...

Mysiga!

Thea sa...

Just det, så hette tyget! Happy Street!

rockefår sa...

Skjønne babyhängselmuddisar!
Jeg elsket slike når minstejenta var liten, og jeg var lykkelig hvis jeg fant lignende i butikken (det var før jeg begynte å sy selv og oppdaget bloggverdenen)

Inspirasjon er bra og du får helt sikkert solgt dem, det må jo være mange som digger slike klær!

Polkahjerte sa...

Knallfine! Den hvite bil-velouren var nydelig. Litt annerledes. Nå håper jeg og at den kommer til salgs igjen.

Monica sa...

åååååå så søte de var!!!
Likte de kjempegodt!:)

Tygterrier sa...

Helt underbara! Både tyg och modell - klart att de här inte kan ligga och vara osydda :-)

KRUMELEJ sa...

Så underbara alla tre. Kan faktiskt inte bestämma mig för vilket par jag gillar mest :).

LillaBarn sa...

De är jättesöta alla tre!

Bravo sa...

såå fine! Man skulle hatt barn i den størrelsen, ja..

jejja79 sa...

gud vad mysiga.
vill ha.....
ska bara skaffa en knodd som kan ha den storleken oxå =)

Anna, Tvillingtand sa...

Hihi jag förstår ditt dilemma =)
Väldigt fina hängslebyxor allihop. Min favorit var de randiga!

Gekko sa...

Dundermysiga! Blir så glad av såna fina karamellbilder! Härligt! :-)

Tanjis sa...

Jättefina allihopa, de ser riktigt mysiga och gosiga ut!
Tänkte välja en favorit men det gick inte.........

Har också tänkt testa det där mönstret men tyckte att det var lite synd att det inte fanns fler storlekar, jag är inte så bra på att göra om mönster själv tyvärr.

Åh, nu blev jag sugen på att sy!

SiriR sa...

Smått og søtt:) Veldig fine.

Cantina sa...

Helt enkelt supersnygga! Speciellt de randiga. Föll mig absolut i smaken!!

od Andulky sa...

Underbara! Kan bara hålla med om modellen, helt underbar!!

Doris_Assar sa...

Underbart!
Skaparglädjen är det viktigaste, inte behovet ;-) :-)

Åsa Tidqvist sa...

Helt underbara!!

MinaMirakel sa...

Jag gillar de randiga, riktigt 70-tal./Åsa

Hawk and Weasel sa...

Så gulliga! Jag funderar också på att sy dem till min kommande. Har ett par på gång till och med.
En fråga bara: Är det väldigt opraktiskt med byxor som man inte kan knäppa upp i grenen? Jag har ju liksom inte testat på riktigt ännu..?
(Bra att veta innan jag syr alltför många par.)

Thea sa...

Jag har också tänkt på det. Vill minnas att man gärna ville ha det. Men å andra sidan är de ju inte mycket besvärligare att ta på än ett par muddisar och de har ju inte knappar i grenen.

Bobo/Rumba de kransen sa...

Supergulliga!

Nilla sa...

Superfina! Har du något tips på liknande mönster på hängslebyxor i större storlekar? Min snart 3 månader gamle "lille" pojk har redan strl 74. :O

Thea sa...

Jag tänker... Nej, jag har faktiskt inte heller sytt såna till mina barn. Men du kanske skulle kunna gradera upp mönstret ända till 74? Sen vet jag att en del syr från "Sy till barnen", men jag tror att de är väldigt pösiga. Ska hojta till om jag kommer på något!

Anonym sa...

Takk for en interessant blogg