lördag 26 december 2009

Inte hemligt längre

Ja, nu är det alltså inte hemligt längre. Det blev lite ofrivilligt halvhemligt i går, när jag höll på att fippla med inlägget och publicerade av misstag. :-)

I alla fall. Här är skjorttröjan jag gav en liten förhandsglutt på innan jul. Nu är den överlämnad så nu är det fritt fram att blogga om den!

Mönstret är nytt och helt eget. Jag tog grundmönstret jag gjorde när jag sydde Elvisoverallen (strl 98) och graderade upp det till strl 104. Sen ritade jag om det till en skjorttröja av det. Förutom kragen blev det ett blixtlåssprund fram och muddar i ärmsluten. Men allra mest nöjd är jag nog med sömmen mellan krage och tröjan. Den är insydd i ett kantband. Det syns tydligt på översta bilden. Jag gjorde så att jag först sydde klart sprundet. Sedan sydde jag ihop kragen räta mot räta (tunt mellanlägg på bakkragen, men inte på sömsmånen i nederkant) och sydde ihop sidorna och ovandelen. Trimmade sömsmånen i hörnen, vände rätt och pressade. Sen sydde jag på kragen på tröjan (tråcklade faktiskt först för säkerhets skull) med tretrådig overlock. Därefter sydde jag på ett (tunt) kantband med Coverpron, men försökte se till att inte skjuta tyget hela vägen in i kantbandet, med bara den innersta (högra) nålen i. Då blir ju sömmen längst ut på kantbanden, men längst in när man viker ned sömsmånen sen. Och det var nästa steg; att sy ned kantbandet med sömsmånen i mot tröjan. I och med att man då följer den förra sömmen (på kantbandet) blir sömmen snygg både på avigan och rätan. Den här avslutningen tycker jag blev kanonbra. Kommer jag absolut göra igen!

Som sagt var detta en present till yngsta dotterns bästa kompis som snart är en stolt treåring. Hittills har han blivit glad för kläder han fått, så jag hoppas han blir det den här gången också. Jag funderade lite på om det hade varit roligare om vi kom med ett hårt paket istället... Jag valde att ta risken och hålla tummarna!

Mönster:
Eget. Helt eget! (kan ni ana en viss stolthet?! En sån stolthet som man känner när man har velat kunna göra något väldigt länge och sen lyckas med det!)

Material:
Tågtyg i ny färgställning (kom i veckan) från Jofotex. Finns att matcha med enfärgat svart och lime. Här har jag svart mudd.

Bäst just nu:
Å, jag gillar den här! Både själva modellen och det fina tyget gör att tröjan blir lite tuff (haha, tuff-tuff-tåg!). Det gör att en sån här tröja skulle kunna gå till lite äldre barn också.

Sämst just nu:
Ja, ska man tala om någon svag länk så är det nog sprund jag borde träna mest på nu. Jag tråcklade och sydde om, tråcklade och sydde om. Men skam den som ger sig!

21 kommentarer:

Ahlard sa...

Underbart fin modell! Vilket jobb:) imponerande. Och tågtyget tycker jag är underbart:)

MinaMirakel sa...

Ser helprosssigt ut!/Åsa

Botilda sa...

Du SKA vara väldigt stolt! Jag är inte säker på att jag hängde med på beskrivningen av kragsömmen, men det ser otroligt snyggt ut.

Bustråden sa...

jättesnygg!

rino sa...

snygg!
jag gör såna där kanter lite annorlunda, ska kolla om jag fattar hur du menar och prova ditt sätt också nåndag.
jag beundrar ditt tålamod med detaljer

Strömming sa...

Helt underbar! Vilket arbete och WOW vilken finish på arbetet!!!! En ny kokalal-klassiker?! :D

Åsa Tidqvist sa...

Hur fin som helst, och vilken noggrannhet du syr med, imponerande!!

Lallis/Helene sa...

Så himla snygg!!!!

Fiffiluren sa...

Ja, det blir snyggt när man syr sådana där band, som du gjort i kragen. Gillar limetyget bäst av alla tåg. Fast jag har inget själv ännu. God fortsättning./CH

LillaBarn sa...

Helt underbar! Ser väldigt välsydd ut, inte ett stygn out of place.... Hoppas du hade en fin jul!

Knitting Emma sa...

Jättefin! Jag är hur avis som helst på dina konstruktionskunskaper. Var läste du mönsterkonstruktion?

Är också lite osäker på hur kragsömmen kom till. Men det bandet blev verkligen pricken över i:t.

/Emma

Anonym sa...

Du kan väl maila mig, Emma, så ska jag berätta lite mer!
//Thea

Karin sa...

Klart att du ska vara stolt över dig själv! mest impad är jag över bandet över nacksömmen. Proffsigt!

Doris_Assar sa...

Wow vilket proffs du är!! :-)
God fortsättning :-)

kaoz sa...

Så kul!!!

Anonym sa...

hvorfor ikke:)

Monica sa...

Jeg bøyer meg i støvet...fantastisk flott!!! :)

Nilla sa...

Otroligt snyggt! Va duktig du är!

barnpalatset sa...

Supersnyggt! Ser riktigt proffsigt ut... får nog läsa inlägget igen & se om jag förstår hur du sydde kantbandet för det var riktigt snyggt!!! =)

Jes sa...

ÅÅÅÅÅÅÅÅ helt fantastisk!!!!! du är helt otrolig!!!!

Mimmi sa...

Skulle behöva din hjälp med kantbandet nu - har nästan färdigställt en hoodie till lillemannen. Det blir nog mer sådana tröjor så kanske kan man få en lite förevisning vid passande tillfälle? ;-)