lördag 19 december 2009

Elvisoverall

Kolla den sista bilden!! Visst ser hon ut som en liten Elvis, min yngsta dotter?! Det tyckte i alla fall både maken och jag. Hon själv tyckte mest att det var dåligt att overallen inte kunde snurra. Som kjolar och klänningar kan, alltså. Så den åkte av snabbare än den kom på. När jag berättade att det var en dansoverall tog hon motvilligt på sig den igen i alla fall och provdansade lite.

Om hon inte varit tre år och trotsig och lyckligt ovetande om en massa saker som vuxna vet hade hon kanske kunnat låstas bli lite gladare för den. Då hade hon kunnat förställa sig att jag hade slitit en del för att den skulle bli verklighet. Och blivit glad bara för det. För faktum är att jag haft den i huvudet i över ett år. Ett antal skisser har funnits -och till och med mönster. Flera stycken. Trots det har det inte blivit av förrän nu.

Den blev lite att växa i, märkte jag. Men jag är fantastiskt stolt, för jag har ritat mönstret från första lilla pennstrecket. Med utställda ben, klockade ärmar, spetsig krage och allt. Det är så grymt roligt!!

Tyget är ett rätt stretchigt tyg som kommer från Stoff och Stils butik i Malmö. Jag tror inte det finns i katalogen. Det påminner om bredspårig manchetser men är mjukt som velour och stretchigt som tunnare stretchfrotté.

Mönster:
Eget, hurra!

Material:
Gul, stretchig trikå, som en blandning av velour och manchester, från Stoff och Stil i Malmö.
Gul dragkedja från Bibbi (läs mer om henne i högerkolumnen).

Bäst just nu:
Det har varit så himla kul att sy den här. En speciell känsla att ha gjort allt själv. Noggrannt. Och att ha gjord det för sig själv och i sin egen takt. I ren syglädje.

Sämst just nu:
Ja, det var ju lite synd, om än inte helt otippat, att dottern skulle ta emot den med skepsis. :-) Men hon kanske ändrar sig. Det är ju kul att dansa...

31 kommentarer:

Lallis/Helene sa...

Åh vilken supercool!! Min son har haft en gammal ärvd sån overall i blå velour från 70-talet som han vuxit ur nu så jag har funderat på att försöka mig på att sy en ny sån till honom. Kan ju också tillägga att han faktiskt heter Elvis så det passar ju honom perfekt!! ;)

krajamaria sa...

Grym overall!! :)

Mimmi sa...

Jag är bara så grymt avis på er som gått mönsterkonstruktion ;-)

Underbar overall och lill-tösen ändrar sig nog efter ett tag, skall du se. En sådan fantastisk overall kan nog inte ens en liten 3-åring motstå.

Förresten, håller trotsen i sig ända till 3? ;-)

Doris_Assar sa...

Cool!!!
Jag har också haft en liknande 70-talare till mina kids! Tyget är grymt till just denna modell, störtcoolt!!

Thea sa...

Tack!!
Mimmi, det är nu det börjar...

Husfrun på landet sa...

wow vad läcker :)

trotsen låter inte så kul däremot... är det vad jag har att "se fram emot"...

rockefår sa...

Knallkul, rett og slett bare knallkul!

Minner meg om en dress mine barn har hatt, skikkelig retro og herlig!

gullhjärta sa...

Den är helt underbar! Gult är inte alls fult! :)

Älsklingsfrö sa...

Uräcker! Och modellen är sötare än socker. Ja, trotsiga barn är härliga *not*. Fast numera kallas det ju för utvecklingsperioder. Men de kommer ju i ett de där perioderna och det är väldans "spännande" att ha tre barn i varsinn period. Allra värst är väl 6-åringen och 2½-åringen. Ibland är man färdig att slita sitt hår och sätta ut ungarna på trappen *skratt*. Men älskar dem, det gör man ändå ;-)

Y sa...

ljuvlig!! här ser jag fram emot tiden med en femåring och en fyraåring. Nu vid 3½ börjar trotsen lätta och det är en liten frist innan den älsta hamnar i den fruktade 6-årsåldern.

MemLin sa...

Superhärlig! Älskar den modellen på overall och färgen var ju klockren. Sydde några liknande till min yngsta men jag kan ju inte skryta om att ha gjort något mönster på egenhand. Du gör helt rätt i att känna dig stolt över den.

Apropå trotsen så är min 3,5-åring värre just nu än vad jag trodde var möjligt.

Fia sa...

superläckert! Hade en brun med orange dragkedja när jag var liten...:-)

Och ang. trots så undrar jag om min mellankille någonsin kommer att komma ur sin??? Han är 5 ½.....
Och finns det inte en period vid 7½ också, för äldste killen är mycket ombytlig i humöret...Och yngsta har precis börjat kliva in i sin första trotsperiod. Hon fyller snart tre...
Tur att man älskar dem ändå!

MinaMirakel sa...

Tror du inte det är färgen som gör det?
Mina tjejer har svårt för gult, tror du inte det hade varit annorlunda om den varit rosa?
men man blir ju så trött på att sy allting i rosa, eller hur?/Åsa

od Andulky sa...

Wow, grymt läcker!

Anna, Tvillingtand sa...

Åh den var helt galet cool! Jag förstår om du är nöjd!

SiriR sa...

Wow, så fantastisk kul!!
Håper datteren din vil like den en dag mens den enda passer:)

Godt jobba:-)

Katarina sa...

Kadam vilken skönhet, ja både overall och barn

Moi! sa...

Supersnygg! Känner igen det där. Sedan ett år tillbaka vill min nu 5-åriga dotter inte längre bära det jag gör. Suck. Så tyvärr lär det väl inte bli bätte om du inte sadlar om till att göra Hello Kitty/Little Pony kläder ;-). Jag skulle så gärna vilja göra en overall till henne. Tänkte chansa på att göra en i rosa velour för att blidka henne. vet ej om det funkar.

Thea sa...

Fia: Ja, du sätter fingret på spiken...livet med barn är lika delar kärlek och trots! Eller kanske en rätt mycket större andel kärlek, men ändå! ;-)

Mina Mirakel: Här går faktiskt alla glada färger. Inte brunt, men i princip allt annat. Men framför allt ska det ska snurra... Så en brun snurrig kjol skulle säkert också gå bra! Och äldsat dottern vill bara ha blått, blått, blått. Och det kan man nästan också tröttna på! :-)

SiriR: Ja, visst är det tur att den var lite stor? ;-)

Moi: Ja, jag håller tummarna för att det håller ett tag till!

Ingrid sa...

Så cool!! Nästan så jag skulle vilja ha en själv ;)

Polkahjerte sa...

Fantastisk fin! Imponert.

Åsa Tidqvist sa...

Helt underbar! Jag har ända sen jag såg en sådan här i Karin Lokratz bok, velat sy en men...min 3-åring är också klännings-tokig...

Pernilla sa...

Så grymt cool, en liknande i brunt hade jag själv på mig när jag var liten. Och trotsiga treåringar det bästa med dom är när det vänder och man kan skratta åt eländet ;)

Bobo/Rumba de kransen sa...

Skitfin, hon blir ju värsta John Travolta i den, du får visa henne lite sköna moves på Youtube så ska hon säkert dansa loss i den också. ;)

Ewa sa...

Liknar mina gamla som sonen här är så söt i!

http://4.bp.blogspot.com/_EPsCcA4wS8k/SwlTgbA7FoI/AAAAAAAAAVA/TxUb5kwuKmg/s1600/blog+130.jpg

Jes sa...

Va kan jag säga Thea!!!!! Den är helt underbar!!!! så Grym, du har verkligen lyckats med allt, så du skall verkligen sträcka på dig !!!!

Hon ser verkligen ut som en liten mini ELVIS

Gitte sa...

Hej Thea, och tack för din kommentar ang hemmagjord marcipan! Jag letar kravmandel nästa gång, helt klart! =)! Det är trots allt inte var dag man äter marcipan så de gånger man gör det kan den ju få kosta, jämfört med att köpa i butik är det ändå en stor fördel att veta att den är garanterat färsk! =)! Underbar overall!!

fante sa...

Helt underbar :-D

Anonym sa...

Den är så fin och jag är helt avis på tyget!!

Välkommen! sa...

riktigt tjusig!!

Jennie sa...

Jättecool overall och vilket läckert tyg!!