fredag 25 december 2009

God jul!

Ja, god jul allihop! Här hemma har vi haft en jättehärlig jul so far. En riktigt vit en med snö på träd och grenar, god julmat, trevligt sällskap, nästan inget treårstrots (eller sex- eller sextioårsdito heller för den delen), fyndiga julklappsrim, en icke helt identifierad tomte, fina och lagom många klappar och sist men inte minst: en jättestor snögrotta skapad i dagens kramsnö.

Eftersom det här framför allt ju är en syblogg så passar jag med god julönskningen på att visa hur fina mina små tjejer var på julafton. Storasyster hade en kjol med motveck (mönster samma som till denna) och lillasyster bar en kort klänning (måste kunna spralla runt fritt och ledigt) med vingar och motveck.

Mönster:
Kjolens mönster kommer från Ottobre 4/2007. Mönstret går till 110, men detta är uppgraderat till strl 116.
Klänningens mönster är heleget. Jag har inspirerats av vingklännignarna jag har sytt förut, men mönstret är inte detsamma. Vingarna har annan form, rörelsevidden är annorlunda, klänningen har motveck fram och öppning med dolt blixtlås och kan därför vara mindre urringad.

Material:
Tyget kommer från Sundbybergs Textilcentrum och är de sista restena från i fjol. Jag hade alltså samma tyg till förra årets julklänningar! Men dem kanske jag inte har bloggat om? Det är nån blandning med polyester i skulle jag tro, för det är väldigt mjukt.

Bäst just nu:
Lugn och julefrid. Med undantag för en liten nyföddstass ska jag låta maskinerna vila lite. De kan också behöva lite jullov.

Sämst just nu:
Blidvädret. Men de säger att det ska bli kallt igen. Måtte vår fina snökoja hinna frysa istället för att töa bort.

GOD JUL!!

7 kommentarer:

Call design sa...

God Jul!

Gekko sa...

Vilken fin klänning och härlig kjol! Kul att du hade kvar av tyget, det är ju jättefint! Kram och god jul till dig och din familj!

MinaMirakel sa...

Roligt att du gör så mycket av dina bilder, själv kan jag bara fota!
Fina kläder./Åsa

od Andulky sa...

Jättefint!
God fortsättning!!
/Anna

Thea sa...

MinaMirakel: Ja, näst efter sömnad är det det roligaste som finns! Att fota och fippla med Photoshop. Önskar jag hade mer tid till det...

Heimlaga sa...

Vilken skojig bild! Och fina kläder! God fortsättning påå julen!

Polkahjerte sa...

God jul!