tisdag 15 december 2009

Jeans

Oj så ostrukna de ser ut! Så går det när man låter dottern prova innan fotograferingen!

Det är alltså äldsta dottern som fått nya byxor. Riktigt, riktigt bra sitter de! Mönstret kommer från en japansk bok (se nedan) som också har mycket annat roligt och inspirerande. Visserligen kan jag inte ett dyft japanska, men man kan ju kika på bilder och låta sig inspireras och mönstren kan man ju använda ändå.

Tyget är en jättemjuk kraftigare bomull av märket Hilco och kallas easy cotton. Fantastisk!! Mjuk, och slitstark på samma gång. Borde finnas i allas syhyllor! Inspirerad av Kånkarong sydde jag några dekorsömma på frihand på bakfickan. Det blev skoj och lite personligt att macha med olika kläder.

Mönster:
"Clothes for boys and girls", en japansk mönsterbok (på japanska!). Kostade drygt 200 kr inkl frakt men tog säkert en månad att få hem. Minst! Mönstret justerade jag litegrann, men är sig rätt likt. Tack för boktipset, Gekko!

Material:
Sandfärgad Easy Cotton från Tygpyssling (finns även hos Michas Stoffecke och Nea Nobelle).

Bäst just nu:
Att ha hittat et byxmönster som går hem! Jättesnygg passform, rätt slimmade utan att sitta tight. Och skönt att slippa blixtlås (jag sydde bara en dekorsöm istället). Ska se om jag kan få till en bild på hur de ser ut på.

Sämst just nu:
Att jag gjorde dem lite för låga först, så jag sprättade sedan linningen och satt dit en bred mudd istället. Knökigt jobb som ofta gör att ett plagg blir liggande, men den här gången är jag nöjd att jag tog tag i det.

9 kommentarer:

Anonym sa...

Ser ut som veldig bra passform ja!

fabelblå sa...

Ooops, ble visst anonym, det var meg som la inn kommentaren over her :-)

KRUMELEJ sa...

Vilka jättesnygga jeans. Kul men en modell som passar lite större barn. Jag ser verkligen fram emot att se en livebild.

Therese sa...

Oj vilka snygga jeans!! Ser riktigt välarbetade ut och sitter säkert som en smäck!!

Strömming sa...

Tjusiga! Kul med lite annorlunda mönster ibland! Har också en mönsterbok med barnmönster från japan och det är enklare att följa än man kan tro! Och bilderna är helt underbara!

Doris_Assar sa...

Wow!!

Botilda sa...

Snygga jeans! Visst har de bra passform. Jag har använt det mönstret till flera byxor och tycker verkligen om det.

Marie Frost sa...

De är jättefina, och jag älskar alla stickningar!

Jes sa...

Men människa va du är produktiv, jag har inte varit här på länge det märker jag, här finns hur mycket nytt som helst att läsa igenom (roligt). Snygga byxor med fina detaljer, gillar den gamelrosa färgen