måndag 21 december 2009

Nyheter!


Här kommer två härliga nyheter! De damp ned i lådan igår och efter att barnen stoppats i säng kändes det riktigt härligt att fly från julstöket ett tag. Ett tag och ett tag, förresten. Lääänge höll jag på! Fast det syns inte här; här ser man ju bara en fleecefodrad mössa i limefärgat elefanttyg och en snutt tågtyg i samma färg. Anledningen är att det som uppehöll mig inte kan avslöjas just nu. Det ska nämligen bli en present och det finns en liten, liten risk att gåvotagarens mamma kikar in här. Så det enda jag kan avslöja i nuläget är att det är eget, nytt, med flera detaljer och ett par (för mig) helt nya moment. Blev ni nyfikna nu? Kika in om ett par dar så får ni se!

Mönster:
Egna. Hur man gör en mössa kan du se här.

Material:
Nytt tågtyg och nytt elefanttyg i lime. Kommer från Jofotex. Båda är jättefina! Speciellt tågtyget är en favorit här. Såååå snyggt med det svarta mot limen. Blir lite tuffare. En kombination av retro och modernt på ett väldigt trevligt sätt.
Limefärgad fleece från Michas Stoffecke. Vet faktiskt inte om de har matchande fleece på Jofotex. Men allt annat, typ mudd, velour, enfärgad trikå mm finns i alla fall.

Bäst just nu:
Å, jag önskar att jag kunde visa hela plagget! Jag är så stolt! Jag skuttade runt här hemma i ren glädje.

Sämst just nu:
Mössan blev för liten. Borde ju såklart ha tagit höjd för att fleece itne stretchar lika bra som trikå, men det tänkte jag inte på i ivern. Sätter man den på ett mindre barn blir den istället för hör. Som tur är har jag inte sytt ihop vändningshålet (japp, den är vändsydd så man kan ha den åt vilket håll man vill), sådet är enkelt att korta av den. Får se, kanske blir en present.

Tips:
Nu till något helt annat! Om ni inte har julstökat färdigt så kan jag tipsa om ett kanonbra recept på hemgjord marsipan. Snabbt, enkelt, billigt och förbaskat gott! Och inte en enda konstig tillsats. Kika här! (Jag gjorde halv sats och lade till 2 bittermandlar).

13 kommentarer:

Benglan sa...

Nu blir jag supernyfiken!
Fina tyger. Har också funderat på att beställa, men det blir nog nästa år.

Mimmi sa...

Väntar med spänning på att få se helheten!

Åh, så härliga tyger dessutom. Jag hoppas och tror att det superläckra tågtyget ligger i min brevlådan och väntar på mig när jag kommer hem (sitter på jobbet). Kontrasten med svart är något som är riktigt på modet hemma hos mig för tillfället. :-D Elefanterna blev det inga av (för tillfället).

Gulligan sa...

Vad spännande!
Så läckert med lime!!!

Wcollection sa...

å så snygga tygerna va hoppas på att få mina idag:) spännande! God Jul

Anki sa...

Åh, tack för tipset om de läckra tygerna! Var bara tvungen att beställa dem på stört :-)Ska bli spännande att se hela skapelsen sen.

OttoPippi sa...

SUCK!!!! Varför skall alla dessa läckra tyger komma när man inga pengar har????

Är helt överygad att när du avslöjar vad du gjort är det alltid lika fint och välsytt och eget som vanligt när det gäller dig KokaLal!! :-)

GOD JUL!!!

MinaMirakel sa...

Det ser spännande ut!/Åsa

Camilla Porsman sa...

Jaha, nu är det ditt fel att jag just blev ännu inte fattigare före jul - jag var ju tvungen att fort som attan lägga in en beställning på tågtyget i lime till tågfantasten här hemma. :-)
Ser superfint ut som vanligt, även om vi inte fått se så mycket av plaggen.

WilleBus sa...

Hej! Åh så fina tyger. En liten undran bara. Jag har köpt elefanttyget tidigare men blev lite besviken när trycket spricker när man drar i det. Är det samma sak med det i lime? Hälsningar Jennie

JuMel sa...

Jättefina! Jag såg tygerna i Jofotex webbshop härom dagen och blev så sugen. Är det bara jag som tycker att kvaliten på tågtyget är dålig? Har sytt i det brun/orangea och efter några få tvättar har det blivit tvättblekt och trist fast jag tvättat enl konstens alla regler?

Thea sa...

Ottopippi: Tack! :-)

WilleBus: Nej, det är en helt annan kvalitet. Detta är mycket tunnare och innehåller lyckra. Dessutom är det stickat på ett helt annan sätt. Delar sig inte men är väldigt stretchigt ändå.

JuMel:
Oj då. Ärligt talat vet jag faktiskt inte. Jag har inte kört dotterns tights så många gånger (kanske tre?), men de verkar ok. Och gult brukar ju inte blekas så mycket. Jag förtvättar tyget i 60 grader, därefter bara i 40.

Strömming sa...

Oh så härliga färger, och i jersey med lycra dessutom, man blir ju lite hagalen....

Ser fint och ser med spänning fram emot att se resten av plagget!

GOBLIgobli sa...

Men ååh, sådär får man ju inte göra! Nu kommer jag FÖRGÅS av nyfikenhet! :-D
Kram och God Jul på dig