lördag 26 maj 2007

Praktiskt blöjfodral


Häromdagen skulle jag ta med 3-åringen på en busstur efter dagis. Alltså lastade jag lilltjejens barnvagn med skötväska (i gammal modell, dvs hård, stor och tung!), kasse med bärsele, och en rejäl påse med stora tjejens alla ytterkläder från dagis. På hemvägen hade vi dessutom handlat lite, så barnvagnen vägde bly! Denna otroligt skrymmande skötväska!! (Ja, jag får väl sy en ny när jag vågar. Har sett så himla många fina, tex hos Naturvit i Familjelivs Sytråd.) Men jag börjar i lite mindre skala - med ett blöjfodral. Inspirerad av Gekko och Vardagslivets kantband gav jag mig i kast med att göra ett eget. Jag tog samma mått som Gekko: 20*52 cm inkl sömsmån. Locket gjorde jag 20 cm långt inkl sömsmån och lika brett som påsen (men det ska jag inte göra nästa gång! Det blir mycket snyggare om man gör locket lite smalare så det inte går ut över kanterna). Själva "tippen" är 7 cm och sluttar mot en punkt som är 7,5 cm från lockets topp.
Jag sydde ihop resp påse för sig. Sen sydde jag av hörnen på påsarna för att få en botten. Namnbandet fäste jag i ytterpåsens söm och i foderpåsen sparade jag ett litet hål att vända igenom. Jag sydde på kardborrband på insidan av locket innan jag sydde ihop det och sydde även på kardborrband på utsidan av ytterpåsen (såklart!). Här är det jättepraktiskt med självhäftande kardborrband som sitter fast när man syr! När alla delarna var klara satte jag fast locket på framsidan av ytterpåsen med den fastsydda kardborren, nålade kanten och stoppade i alltihop med rätan utåt ner i foderpåsen som har avigan inåt. När jag sytt sömmen hela vägen runt vände jag genom hålet i foderpåsen och sydde igen det lilla hålet. Jag avslutade med en stickning runt kanten och en runt lockets kant för att göra det lite stabilt. Fodralet rymmer en tre-fyra blöjor och ett litet pack våtservetter.
Tyget är en snutt brun manchester (från Jofotex, som vanligt!) som jag har kvar sen jag sydde ett par byxor och det blommiga tyget är från Panduro. Detta var ett perfekt sätt att ta tillvara lite gamla snuttar. Men, som sagt, nästa gång ska jag göra locket lite mindre!

2 kommentarer:

Botilda sa...

Jag försökte sy genom självhäftande kardborrband för ett tag sedan, men det gick inte alls. Allt klistrade igen - nål, tråd, rubbet. Sen dess har jag inte vågat försöka igen.

Thea sa...

DÅ hade jag väl tur då! Ska se tili att kolla innan när jag köpt nytt kardborrband. Tack för tipset!