söndag 27 maj 2007

Giraffbody i tunn jersey

Nu är jag faktiskt lite stolt! Jag köpte det fina girafftyget från Reprodepot för några veckor sedan (såg att även Botilda förälskat sig i det tyget!), utan att ha någon direkt plan för det. Så dök idén till den här tunna sommarbodyn upp i huvudet en kväll när jag skulle sova! Jag tog tyget, lade det i kopieringsapparaten och förstorade det först 400% och sen lite till! Jag gjorde sen en applikation av en uppförstorad giraff. Till applikationen tog jag bomullstrikå från E-slöjd. Det blev för tjockt med vlieseline på det tunna tyget, så jag tog applikationspapper (vad det nu heter) bakom istället. Sydde en raksöm runt och sen en satängsöm (så fint det låter!) över den sömmen. När jag var klar rev jag bort pappret. Det blev bättre än jag vågat hoppas! Ärmarna och benen är kantade och halsen är sydd som en mudd, allt med samma trikå som till giraffen. Halsringningen är väl kanske det som blev minst bra med bodyn. Jag är ingen hejare på det, men övning ger ju färdighet, så det var väl lika bra att börja träna! Mönstret på bodyn kommer från Ottobre 3/2004.

15 kommentarer:

Carolina sa...

Fantastiskt fint! Förstår dock inte riktigt var du får all tid ifrån;) Jag tycker du ska vara riktigt stolt över dden här bodyn, verkligen supersnygg.

Inser att jag också snart kommer att beställa från Reprodepot.

Thea sa...

Nä, vet du, jag förstår inte heller var jag får tid ifrån! Men en del gör jag när barnen sover, en del på kvällen och sen har jag fått stora tjejen att förstå att det är jättekul att klippa och klistra med tyg, så då kan man pyssla tillsammans!

A sa...

Supersnyggt! Och vad jag blir sugen på att sy. Lite svårt att hinna bara med en knappt två månader gammal bebis...

Ska iaf till Jofotex i veckan och botanisera. Det blir nog dyrt.

Botilda sa...

Oj, så snyggt! Tur att Sprallinen inte kan läsa än, då skulle hon bli så grymt avundsjuk och sur på sin mamma som inte gjort något fint av girafftyget än...

(Såg du förresten att Reprodepot har 20 procent på barntygerna nu?)

Carolina sa...

Harnu beställt just girafftyget och ett till från Reprodepot. De hade tilloch med 32 % på girafftyget.

A sa...

Förresten, fick du betala tull och moms på beställningen? Jag är dålig på tygkvaliteer och dess namn, men det som säljs som cotton jersey knit verkar ju vara det man vill ha till bebiskläder (ditt girafftyg har den kvaliteten) och det mesta fina där verkar bara vara cotton, och jag förmodar att det då är vanligt bomullstyg. Fint till lapptäcke eller liknande men inte så himla lämpligt till bebisen...

Thea sa...

Botilda och Carolina:
Jag vågar inte gå in på deras hemsida och kolla igen! Det blir så himla dyrt!!

Nikka:
Jag är rätt dålig på tygkvaliteter, men jersey är stretchtyg. Det med girafferna är ett tunnt stretchtyg i bomull. Står det "jersey" är det stretchigt. Står det bara "cotton" är det typ lapptäckstyg. Jag fick mina tyger på 8 dagar. Ingen tull eller nåt. Men jag vet att andra har fått tulla och då har det tagit betydligt längre tid och kostat lite mer.

Carolina sa...

Thea
Svar på din fråga på min blogg. Jag vet inte om det blir bra eller dåligt att kanta med längd eller tväremsor, jag har ju använt både och. Jag tror att några tvättar och lite användning får utvisa resultatet, som det ser ut nu är det jättefint.

Självklart kan du länka till min blogg.

Lina sa...

Hur fin som helst! Vad duktig du är!!!

Maria sa...

Måste berömma dig för otroligt fina och välsydda kläder mm! Ska försöka ge mig i kast med att sy en liknande bodysuit till min lillkille. Funkar grenknäppningen bra eller stretar/glipar den?

Thea sa...

Tack för alla snälla kommentarer!!

Maria,
Jag tittade på en bodysuit från Katvig när jag gjorde min och gjorde grenen likadan. Det blev bra, men visst glipar det lite grann. Tror det hade blivit lite bylsigt med en blöjkil. Tricket kanske är att ta i lite extra i längden och sätta knapparna lite tätare.

florin design sa...

Du är ju så otroligt bra på att få bandkantningen snygg!!! Hur i hela friden gör du det så där proffsigt? Jag har bara provat två ggr men det blev inte alls bra... Å var köper man de vita tryckknapparna???

Thea sa...

Jag är faktiskt nybörjare på bandkantning! Men knepet var att nåla räta mot räta (och sträcka lite under tiden), sy, pressa, vända runt kanten, nåla, pressa och sy.

De vita knapparna är köpta på panduro. Men jag funderar på att köpa storpack och färga med spräyfärg. Vad tror du om det. Jag gillar ju rött...

gullhjärta sa...

Hur cool som helst! Du är så duktig. :)

Hanna sa...

Men jisses så snyggt! Blir så imponerad, dina grejer ser jätteproffsiga ut!

Och girafftyget är underbart. :)

/Hanna