söndag 20 maj 2007

Lapptäcksöverkast

Senaste alstret blev ett lapptäcke. Eller senaste och senaste, förresten, det har varit ett parallellprojekt ett tag nu! Idag blev det i alla fall en present till en liten tjej som fyllde två år. Hoppas hon gillade det!
Täcket är tänkt att passa lagom till en växasäng, med lite bäddmån. Nu glömde jag kolla måtten innan jag gav bort det, men rutorna har jag för mig är 15x15 cm och ramen 20 cm bred. Sen var det bara att frossa i lite roliga tyger! Ett tips är att sy ihop rutorna radvis och sen sy ihop respektive rad med nästa. På så vis får man en jämn kant när man sen quiltar. För det ville jag göra för att täcket skulle hålla ihop vid en tvätt och för att det inte skulle se ut som ett påslakan!

Först sydde jag ihop täcket räta mot räta och sen 1,5 cm vadd ovanpå (där var min quiltpressarfot toppen!). Sen vände jag och sydde ihop hålet för hand. Därefter nålade jag med massor av säkerhetsnålar och sydde sen precis intill sömmen runt ramen och längs de vågräta ränderna (de lodräta har sina små missar och är inte helt jämna, så det hade blivit jättefult att försöka följa de linjerna!). Jag använde en "osynlig" tråd. Hade läst det tipset nånstans. Ett tips är dock att vara lite försiktig men strykjärnet när man använder sån tråd...den smälter vid höga temperaturer!

Inga kommentarer: