onsdag 9 maj 2007

Ljusblå tunika

Inspirerad av Gekko gav jag mig i kast med att sy en tunika i ljusblå velour. Mönstret fick jag anpassa från en omlottröja från boken "Nya barnkläder 62-104 cm" av Elsebeth Gynther", som jag lånat på biblioteket. "Sy till barnen 62-98 cl" gick inte att uppbringa! Numer är jag lycklig ägare till båda - den ena hittade jag på antikvariat och den andra fyndade en snäll kollega åt mig på loppis!

Mönstret är ju jätteenkelt - tre stycken som sys ihop. Nederkanten fållade jag med tvillingnål. Som kantband valde jag en lite glansig snedslå. Vad kan den heta? Köpt på Kilotex i alla fall. Tyget har legat i garderoben ett tag. Kanske kommer det från Sundbybergs Textilcentrum? Eller Ohlssons Tyger? Eller kanske Jofotex. I alla fall är den inte kantbandet så stretchigt, men det funkade bra ändå. Det blev en lite festlig känsla över tunikan med det bandet. Jag sydde så försiktigt på kantbanden. Tror aldrig min maskin har gått så långsamt förut! I alla fall kända jag mig riktigt stolt efteråt. Tänk att det faktiskt är så pass enkelt att sy barnkläder!

Inga kommentarer: