torsdag 10 maj 2007

Flera solhattar


Idag har jag avslutat arbetet med att sy två likadana hattar till två små knattar. Jag har sytt enligt det här mönstret från boken "Baby Cool" förut med lite varierande resultat, så man kan ju hoppas att övning ger färdighet! De är i storlek 50-56 i (fast jag skulle snarare vilja säga att de passar en sådär fyramånaders). Tyget är från Panduro. För att slippa den fula skarven (som man kan dölja med en snedslå) vändsydde jag hattarna. Den idén fick jag från ett gammalt KwikSew mönster från 70-talet. Jag sydde ihop ytterdelen och brättet enligt beskrivningen. Jag anpassade dock lite och tog vliseline i brättet och hoppade över stickningarna runt. Foderdelen sydde jag ihop sånär som på en 5 cm lång glipa mellan två av delarna. Sen sydde jag fast brättet på yttertyget. Därefter stoppade jag ner ytterdelen med brättet på (rätan utåt) i fodertyget (rätan inåt) och sydde ihop dem. Sen vände jag ut-och-in på den genom hålet. Ta-dam! Jag blev faktiskt riktigt nöjd!

4 kommentarer:

Jes sa...

Vilka fina kläder du gör, bara älskar din bodysuit, vart har du hittat mönstret ? har du gjort det själv? Hit kommer jag & hälsar på fler gånger :)Lägger till dig på min länk lista.

Thea sa...

Hej och tack!! Vad glad jag blir! Jag hade en bodysuit från Katvig som jag lade på rutat mönsterpapper för att få hyfsat jämnt avritat. Sen klippte jag isär mönstret på längden utmed resp ben och på tvären över magen och på tvären över båda armarna. jag drog isär delarna 0,5 - 2 cm och tejpade sen ihop. Ärmarnas skärning tog jag från "sy till barnen" - isydd ärm.

Lotten sa...

Så fina de blev! Längtar efter nästa syafton.

Thea sa...

A-ha, du hajjar jag vem Lotten är!! Ser oxå fram emot nästa sammankomst!