torsdag 10 maj 2007

Hjälmmössa



Idag slarvade jag bort minstingens fina Katvigmössa. Eftersom vi ska åka båt i helgen måste hon ju vara varm om öronen - och jag upptäckte förlusten efter att alla affärer stängt. Det blev till att sätta sig framför symaskinen. Så synd! :-) Jag hittade ett mönster i "Sy till barnen 62-98 cl". Har en känsla av att mönstret är rätt stort. Tyg från E-slöjd.
Jag har inte hunnit prova mössan, men den måste passa! Sömmarna pressade jag ut i kanten och stickade sen ned med tvillingnålen. Resultatet blev tyvärr att mössan blev lite stel. Har någon något tips på hur jag skulle gjort istället?!

10 kommentarer:

Botilda sa...

Oj, vilka fina saker du gjort! Kul att hitta hit - fick tillbaka lite inspiration nu och ska strax klippa till tyg till en ny tröja (om barnet fortsätter sova en liten stund till).

malin sa...

Vilka fina kläder du sytt! Hit kommer jag att komma tillbaka ofta (om det är ok förståss)!

http://hoppsan.webblogg.se/

Gekko sa...

Oj vad fin den var! Hoppas den passar! Jag har inte något bra tips tyvärr. Är den sydd med fodertyg? För den är väl inte vändbar? Hur blir det utan tvillingnålsstickningarna?

florin design sa...

Hjälp så fina saker du syr!!! Så välgjorda!!!!

Thea sa...

Såklart det är ok att titta in här! Det är ju bara kul! Mössan blev lite stor, som jag misstänkte. Men de växer ju! Den är sydd utan foder och alltså inte vändbar. Innan jag stickade kanterna bubblade den sig inte lika mycket. Kanske ska ta i med stygnslägnden nästa gång...

Carolina sa...

Fin sida och fina grejer du gör. Måste fråga hur du löser det där med kantning av stretchiga material. Klipper du snedremsor eller går det bra att klippa rakt när det ändå är stretchigt tyg?

PS Hittade hit från Botildas sida.

Thea sa...

Carolina
Kul att du hittade hit! Jag klipper rakt av när det är trikå jag kantar med. Inte för att jag vet om det är rätt, men resultatet blev rätt bra i alla fall! Fem cm breda remsor har varit lagom när jag har sytt. Och sen måste man komma ihåg att dra lite i "kantbandet" när man nålar eller syr, annars bubblar det sig.

Carolina sa...

Tack!
Ska genast gå ner och klippa till lite remsor. Försökte igår med snedremsor men det blev faktiskt inte bra :(

Catarina, Jonas, Elsa och Ebbe sa...

ÅH! Va fint du syr! Är superavis! O enormt sugen på den där boken du har! Har försökt hitta den, men finns bara på bibliotek. Och inte i närheten här! Vill ha mönster på hjälmmössor! Och bodysar o byxor!
Allt i stort sett! Hit lär jag komma ofta!!

Thea sa...

Kul att du gillade min sida! Visst är "Sy till barnen" svår att hitta?! Jag letade länge innan min kollega fick tag på den på Loppis. På Tradera är den ju svindyr - tror f ö att det finns ett ex där nu. Mönster på bodysar och hjälmmössa vet jag att du kan hitta på Ottobre Design också. Det går att beställa äldre nummer och på deras hemsida kan du "bläddra" i gamla tidningar och göra efterbeställningar när du hittar mönster du vill ha.