måndag 22 september 2008

Att sy jacka med linning (mudd), blixtlås och infodring

När jag sydde min ugglejacka tampades jag med problemet att få dit både foder och linning nedtill, samtidigt som jag ville kunna sticka ned jack-linningens söm mot själva jackan. Hur i hela världen gjorde man det. Jag satt och vände och vred på min egen munkjacka, men lyckades inte komma på hur jag skulle göra. Till sist blev det någon egen liten lösning som väl funkade, men det var ju inte så man skulle göra PÅ RIKTIGT.

Som tur var kom Bibbi till min räddning, med en bra beskrivning som jag broderar ut lite här nedan. Först har jag gjort några enkla skisser och sen har jag fotat momenten. På skisserna är plagget sett när det ligger med avigan uppåt, men sömmarna är sydda räta mot räta.



Först syr man axelsömmar, syr fast ärmarna, syr ärm/sidsömmar. (Och gör de stickningar man vill ha).


Sen har man två infodringar och en linning som man ska sy fast på plagget.


Man börjar med att sy fast infodringen på linningen (mudden), räta mot räta. Sedan syr man fast linningen på jackan, räta mot räta. Observera att man bara ska sy 5-8 cm in på kanterna. Detta för att man sen ska kunna få dit blixtlåset. Det görs på båda framstyckena. (Se bild 1, 2 och 3).

Därefter viker man mudden dubbel och syr fast den räta mot räta meot jackan. När man gör det syr man INTE de första 5-8 cm som man sydde i förra steget.

Vill man syr man även en dekorstickning eller syr ned sömsmånen mot jackan (men se till att vika undan infodringens ände så att den inte sys fast - att den är öppen är liksom hela finessen). (Se bild 4 & 5)


Nu syr man fast blixtlåset mellan infodringen och jackan. Tack vara gluggen nedtill mellan infodringen och mudden kan man kränga ut och in på mudden och få blixtlåset på plats. (Se bild 6-9)

Bild 1. Infodringarna är två 5 cm breda remsor, lika långa som jackan (exkl fåll) och tillklippt i samma ledd som jackan. Mellan infodringen och framstycket syr man fast blixtlåset.

Man börjar med att sy fast infodringsremsorna på linningens ena kant (här syns det i överkanten)

Bild 2. Närbild på hur infodringen sytts fast i muddremsan.

Bild 3. Sy fast den andra delen av linningen i framstycket. Sy bara precis förbi linningen; en 5-8 cm (från ytterkanten till där pennan visar). Detta gör man på båda sidor i framstycket.

Bild 4. Nu syr man fast resten av mudden dubbelvikt (som den ska vara) mot jackans rätsida. Observera att man bara syr de bitar som inte tidigare var sydda; alltså INTE de första 5-8 cm som man sydde tidigare (dvs man syr mellan pennorna).

Därefter syr man en stickning - med coverstich eller vanlig maskin.

Bild 5. Här är anledningen till varför man inte syr hela vägen runt - nu har man fått en öppning mellan linning och infording som gör att man kan fästa dragkedjan.

Bild 6. Nu har det blivit dags för dragkedjan.

Eftersom tyget var så stretchigt fick jag tipset att stryka på vlieselin både på infodringen och en smal remsa på jackans kant. Till jackkanten tog jag formband.

Bild 7. Mät jackan för att få ett referensmått.

Lägg dragkedjan mellan jackan och infodringen (jackan och infodringen räta mot räta med blixtlåset emellan). Se till att blixtlåset hamnar åt rätt håll!! Dubbelkolla också vänster och höger sida i höjdled.

Botten på blixtlåset hamnar i infodringen (hade ingen detaljbild på det); det är lite småpilligt att få dit den eftersom man måste vända hörnet räta mot räta, liksom, men öppningen mellan infodringen och linningen gör att man kommer åt.

Eftersom jag inte är så van att sy blixtlås - speciellt inte i stretchiga tyger - tråcklade jag ihop alla tre lagren för hand innan jag sydde ihop dem.

Sedan sydde jag med blixtlåsfoten till symaskinen en söm nära kanten.

Bild 8. Avslutningsvis vände jag ut dragkedjan och sydde en stickning från rätsidan.

Bild 9. Närbild på mötet mellan infodring och linning. Vill man kan man sy ihop dem för hand nu.

Bild 10. Visst är de goa, mina tjejer, när de står och leker kurragömma i sina nya jackor? Älskade ungar!

21 kommentarer:

fante sa...

Jag säger bara wow :-o Men jag måste nog vara lite piggare för att hänga med i alla svängar ;-)

LinSar sa...

Tack för den här.Ska läsa mer noggrant när jag kommer från jobbet.Ska testa det här på en av tösernas.Har ju inte sytt med infodring på de andra jag gjort för att jag inte fattat hur jag ska göra.
Kanon beskrivning

Botilda sa...

Stort tack för en toppenbra beskrivning! Vilken hjälte du är!

Hello sa...

Det är ju en oerhört förnämlig beskrivning, men kan man inte bara vänta med stickningen längs med mudden tills man sytt på dragkedjan? Då behöver man inte lämna öppet och man får dessutom stickningen från dragkedjekant till dragkedjekant? Om jag förstått din beskrivning rätt, så blir ju hålet man lämnar "ostickat"? Eller så fattade jag helt enkelt inte! Förmodligen det mest troliga! :)

Thea sa...

Det stämmer att själva hålet blir "ostickat" på baksidan. Så visst kan man vänta, men om man tex vill sticka ned sömmen med coverstitchen måste man kunna sy ut över kanten eftersom den inte fäster lika exakt som en symaskin.

OttoPippi sa...

Alltså Thea!!! TUSEN TACK för ALLA dina tips!!!!!

Och du - javisst! Dina tjejer är bara hur bedårande som helst :-)

ellan sa...

Tack - vilken bra beskrivning. Guldstjärna till dig!

Jes sa...

Oj vilken bra förklaring, men jag måste nog läsa igen för att riktigt hänga med nu är jag för tröt .)

Bravo sa...

Nå har jeg lest og lest denne, først skjønte jeg ingenting og skyldte på språket, men nå tror jeg at jeg forsto det. Skal sy en jakke med glidelås om ikke så lenge, så tusen tusen takk, snille Thea.
Du er en gullblogger!

Retro Elephant sa...

Fina beskrivningar. Jag gillar den sista bilden :)
//Lina

Gekko sa...

Bra, toppen med så många bilder, särskilt den nedersta! Så söta! :-)
Jag måste medge att jag inte läst hela lika noggrant men det kommer, jag lovar! Det är nog därför jag väntat med att kommentera, jag ville läsa hela först men jag hittar aldrig lugnet att sätta mig så länge!

GOBLIgobli sa...

Huvva vilken överkurs!! :-O Du har gjort ett megajobb med denna tut (och alla andra tutar också för den delen.) Toppenfin jacka och supersöta tjejor i sina fina kläder. :-)

Villa Nystuga sa...

Det här är lååååångt över min kapacitet, men jag lägger till beskrivningen som en länk på min sida. Man blir verkligen inspirerad av dina fina alster så jag hoppas verkligen jag vågar mig på ett sådant här projekt framöver.

Thea sa...

Äh, det är faktiskt enklare än det ser ut! Jag kanske tog med för många bilder så det ser svårt ut? Det är det inte! Kör!!

Mimmi sa...

Hmmm, nu är det dags för mig att gröa ett försök ;-)

Har en beställning på en Key-jacka i turkos velour (som har legat allt för länge) och jag tänkte att jag skulle uppgradera jackan med en vändsydd infodring (tidigare har jag bara sytt på dragkedjan med en stickning på rätsidan, utan infodring).

Har du missat att lägga till denna i din "lista" på tutar?

med nål och tråd sa...

Får jag lägga in din beskrivning på monsterarkivet.blogspot.com?

/ elin

Katarina sa...

TACK!!! Din tut var till MYCKET stor hjälp när jag sydde ikväll!

Thea sa...

Visst får du det, men det vore skojigt med en liten länk! ;-)
//Thea

med nål och tråd sa...

Nu finns beskrivningen på http://monsterarkivet.blogspot.com/ med bild och länk. Kanon!

Solveig Lövendahl sa...

Å tack! Jag är också för trött för att fatta nåt nu, men jag hade jätteproblem med det när jag för länge sen skulle sy en tröja till maken. Jag lyckades inte lösa det på nåt jättebra sätt så jag kommer hit nästa gång.

åsa sa...

Härligt!
Imorgon skall jag ge mig på blusen som väntat i evigheter då jag inte vetat hur jag skall göra.