tisdag 2 september 2008

Retroset till nyfödd

Några vänner till min bror och svägerska har fått sin tredje lille kille. Gissa om jag blev glad för äran att få sy en liten present till den nyfödde. Jag fick lite hjälp med upplägget; det fick gärna vara en body i stjärntyget eller något liknande tyg. Resten var upp till mig. Jag funderade ett tag på om jag skulle ta vitt kantband, men när jag provade tyckte jag nog att det blev finast med grön ändå. Men jag kunde bara inte låta bli att lägga dit en bit grön velour... Å, det blev så fint! Och där kom minsann det vita till sin rätt också. Så i bara farten sydde jag ett par gröna bonusmuddisar också!

Till kantbandet tog jag en bit grön trikå. Tyvärr hade jag ingen grön iterlock. Den hade passat perfekt och varit lätt att sy med. Istället tog jag en bit grön singeljersey, som krullade sig allt den kunde (för det är just det som är typsikt för singeljersey, har jag hört). Det blev många onödiga svordomar på vägen!

Material:
Grönt stjärntyg, köpt på Jofotex förra hösten. Tyvärr slut sen länge, men jag hade en bit kvar i gömmorna.
Grön trikå från Jofotex
Grön Velour, också från Jofotex
Naturvit mudd från Stoff och Stil

Mönster:
Body: Ottobre 3/2004
Muddisar: Ihopkok från lite här och var

Bäst just nu:
Jag blir så glad när jag blir anförtrodd uppgiften att sy till någon liten nykomling! Dels är det en ära och sen är det så himla små söta kläder. Sen är det väldigt kul när den jag syr åt har en tanke men inte alltid hela upplägget klart.

Sämst just nu:
Det krulliga kantbandet!

10 kommentarer:

sygryn sa...

Vilket mysigt set! Ja, de minsta kläderna är så skoj att sy! Ang. interlock, har du någon mer än Hilcos att rekommendera?

Jes sa...

ÅÅÅ Vilket fint kit, vilken härlig grön färg!! De kommer bli jätteglada!!!

prickig design sa...

Åååå...det va ett härligt kit! Är väldigt förtjust i grönt just nu. Tyget med stjärnorna är ju bara så fint.

Thea sa...

Sygryn: Jofotex har en tunnare interlock som matchar ugglor och elefanter och det kommande landskapstyget. Den är jättehärlig. Inte billigare än Hilcos, men andra färger.

Gekko sa...

Härligt kit! Och tack för påminnelsen om att faktiskt använda det jag har kvar av det underbara stjärntyget!
Jag känner igen mig i svordomar över singeljersey till kantband, vilket elände!

Retro Elephant sa...

Verkligen ett läckert set!

//Lina

jejja79 sa...

superfint set, påminner lite om villervallas body fast hemmasydd, kul.... =)

gosi sa...

Verkligen jättesnyggt litet set!

Unknown sa...

gu vilken tufft litet set, det kommer de å gilla!
stjärnor går alltid hem;)
//erika

Heilt spesiell sa...

Bare helt utrolig lekkert!