torsdag 11 september 2008

Tuff svettisjacka till lillasyster (också!)


Den röda ugglejackan blev en stor succé här hemma. Samtidigt fanns det ett par saker jag skulle vilja förbättra (t ex några små justeringar av mönstret; framför allt att jag gjorde halsen aningen mindre urringad). Och träna på; liksom nöta in.

Som bekant blev jag dessutom inte riktigt klok på hur jag skulle sy infodringen vid blixtlåset när jag hade mudd nedtill och luva upptill. Sedan jag sydde den förra har jag fått experthjälp av Bibbi som har sin ateljé en bit utanför Nyköping där hon även säljer en massa bra sybehör. (Väl värt att kika på hennes lista - finns HÄR. Eller maila henne på bibbistextil@brikks.com så skickar hon den.). Med hennes tillåtelse har jag även fotat de steg jag gjorde för att sy infodringen och tänkte i ett senare inlägg berätta och beskriva hur jag har gjort. Tusen tack, Bibbi, för att du tog dig tid att beskriva och berätta!!

Tygvalet den här gången föll på brun stretchsweat med detaljer i orange kanintyg och orangea stickningar. Jag gillar ju som bekant brunt och orange. Jag är jättenöjd med det om jag får säga det själv. Visst är de fina, mina tjejer, i lite lagom syskonmatchning (lilla bilden, längst ned)?

Mönster:
Eget i storlek 92, med utgångspunkt i Meedoms grundmönster form 1.

Material:
Brun stretchsweat - kommer inte ihåg var jag har köpt den. Faktiskt inte ens att jag hade köpt den!
Orange kanintyg från JnyDesign (tyvärr slut sedan ett tag)

Bäst just nu:
Först är jag väldigt nöjd med jackan. Det är så kul att de (båda) har blivit som jag velat ha dem och att detaljerna med retrotyg blivit så fina.
Sen är jag stolt över att jag lyckats så (för mig i alla fall) bra med något som jag inte är så van att sy. Många nya moment - JÄTTEKUL att får träna på det. Det gav mersmak.
Men allra bäst just nu är nog att jag är så glad att jag började blogga. Genom det har jag dels fått en massa inspiration, dels lärt känna en massa trevliga människor med samma intresse som jag själv och dessutom kommit i kontakt med snälla och hjälpsamma personer som delar med sig av sin gedigna kunskap. Jag tackar och niger!

Sämst just nu:
Att jag inte tänkte på att anpassa mönstret efter jämna dragkedjelängder.
Att jag missade att overlocka kanten på infodringen innan.

26 kommentarer:

fante sa...

Vad den är fin :-) Och snyggt med syskonmatchning. Man ser ju att de är lika men ändå inte :-) Ser framemot beskrivningen ;-)

OttoPippi sa...

Proffsigt!!!

Bibbi är verkligen super och engagerar sig när man frågar ngt :-)

Ser också jättemycket fram emot din beskrivning ovch tackar för den på förhand!!

LinSar sa...

Jätte fin.Ser med fram emot att se hur du gör infodring.

Sal Wilder sa...

Verkligen snyggt, underbara färgkombo brunt och orange. Och tjejerna ser toppenfina ut, men det är ändå bra att det är olika färger på jackorna.

Syserine sa...

Jättefin! Jag har provat på två olika jackor till mig själv att lyckas med snygg dragkedja, infodringar, mudd och det hela, svårt, blev inte alls bra ock jag ser också jättemycket fram i mot beskrivningen!

Linda sa...

Så himla fin. Jag gillar verkligen att luvan är fodrad med kanintyget, nu gav du mig en idé vad jag ska göra med mitt tyg :-)
Så jäkla snyggt med de orange stickningarna

Villa Nystuga sa...

Riktigt riktigt snyggt!

Hello sa...

Vad fina de är, båda två!

Gekko sa...

Å hole min, nu har du övergått dig själv igen!!! Otroligt fin, sen måste den glada ägarinnan växt så det knakat under sommaren, eller?

ildana sa...

Helt otroligt fina saker du gör! De som läser din blog är också glada över att du skriver. Man får sån inspiration, bara att vänta på att bli lika duktig själv ;)

Thea sa...

Tack snälla ni!
Gekko: Javars, numer är man stora damen! Tänk så frot det går!

Ildana: Tack! Så roligt att kunna inspirera! Jag lovar att du snabbt får upp snitsen - om du inte redan har det!

Kånkarong sa...

Fiiint! När du lägger upp din tutorial har jag ingen ursäkt längre... :)

GOBLIgobli sa...

Aah, du fick till det!! :-) Så snygg den blev!!

Botilda sa...

Thea, det här är så fint det kan bli! Grymt! (och med precis rätt dragkedja med ring dessutom)

Thea sa...

Tack, Botilda!!
Kul att du lade märke till dragkedjan. Jag är också väldigt glad för den. Synd att jag itne hade någon till den röda jackan också. Annars tycker jag det är lite svårt att hitta "roliga" dragkedjor.

Zahra sa...

Jättesnyggt!

Retro Elephant sa...

Läckra!

//Lina

Kort og Søm sa...

Du syr så mye fint!!

Frida sa...

Ruskigt fin jacka!!

Du är en inspirationskälla, hoppas det är okej att jag lägger till dig i min blogg.

Thea sa...

Absolut!!

Jes sa...

Denna jacka blev ju helt underbar, du är verkligen duktig :) Snyggt med stickningarna!!!!!!!

Marie Frost sa...

Åh, jag blev helt kär!! Du har inte lust att sy en till? *ber snällt* Hör av dig i så fall!

Thea sa...

Marie: Jättekul att du blev så förtjust i den! Det vore jättekul att få sy en till, men då måste jag nog komma på något sätt att förenkla lite, för det tog en vansinnig tid att sy den.

Marie Frost sa...

Då väntar jag så får vi se. Den är verkligen urläcker!

Glömde förresten att skriva vem jag är, jag är ju mer "känd" på nätet som LisaMarie på Sjalbarn än som Marie Frost.

od Andulky sa...

De är så grymt snygga!!!

Thea sa...

Tack!!! :-)