lördag 13 september 2008

Tur i oturen...


Ibland går det troll i det man syr. Som denna gång när jag sydde de med olika ben, efter önskemål från en mamma som bad mig sy ett par till hennes dotter

Att sy med två olika tyger ger inte bara ett jättehäftigt resultat; det är lite vanskligt också. Det ena benet var i brun/vitrandig velour och det andra i helorange velour. Tygerna kom från olika tillverkare och hade lite olika egenskaper (insåg jag efter ett tag); det randiga var mer töjbart (och svårare att ställa in diffmatningen på än det orangea), vilket gjorde att de ibland uppfattades som olika långa.

Sen gjorde jag en KARDINALMISS. Jag förtvättade inte tygerna. Tidigare har jag bara gjort det när jag ska fodra kläder, men efter detta har jag börjat göra det jämt (var för övrigt mitt nyårslöfte som jag anammade väldigt sent...). Efter en tvätt hörde nämligen beställaren av sig igen och berättade att benen blivit ganska mycket olika långa! (Oj, så dum man känner sig!).

Byxorna kom hem igen med posten och jag sydde ett par nya (och sparade de andra för att bli höstbyxor till yngsta dottern). Men TVÅ gånger mätte jag fel, Sydde fel och till sist vågade jag knappt titta på byxorna! Till råga på allt hade jag lovat att försöka justera mönstret lite extra efter den nya ägarinnans figur. Ärligt talat var jag livrädd på slutet!

I alla fall blev de klara till sist. Som bonus fick jag ett par att korta av (så båda benen blev lika långa!) så de passade till yngsta dottern som hunnit växa ur ett av sina två par. Och jag hann inte mer än sätta på henne dem och gå med henne och äldsta dottern till dagis innan en observant dagismamma såg dem och blev så glad i dem att hon försiktigt undrade om jag inte kunde sy ett par snarlika till hennes son också. Visst!! Jättekul! Men den här gången ska jag förtvätta tygerna! :-)

9 kommentarer:

Anonym sa...

Vilka mardrömsplagg!! Hur fina som helst men syprocessen lämnade ju en hel del övrigt att önska.. Tur att det inte är så ofta det bråkar så mycket, för då skulle man väl sky symaskinen som pesten.

Jättefin färgkombination, jag förstår att du fick fler beställningar!

á Yeliqa sa...

Läckra byxor!!!
Men vilken marddröm :( Inte kul när det dessutom är en beställning. Tur att det tillslut ordnade sig och som sagt, de blev ju jätteläcker :)

♥ Medea ♥ sa...

Wow vad häftiga de ser ut men jag förstår att du tänker tvätta i fortsättningen. =)
Trots att jag vet att man ska har jag sytt en t-shirt till mig själv idag med otvättat tyg. *inte bra*

Tror jag missat att berätta att du fått en utmaning i min blogg. Jag vill gärna att du visar din syhörna!!
Hälsa på hos mig får du se.
Välkommen.

Gekko sa...

Ojojoj, vilken grej! Visst är de randiga väldans svåra att få rätt diff till? Jag har kört med 2.0 vilket har varit bäst så här långt.
Skönt att höra att även du har missöden :-)

Thea sa...

Jag har också kört max på diffmatningen. Men då är det så svårt att få mönsterpassningen rätt...

Strömming sa...

Förstår att du får beställningar på dessa byxor, de är ju bara såååå coola!! Verkligen snyggt med olika tyger!

Jes sa...

Underbara byxor!!! Det är så häftigt att använda två olika tyger i samma byxa :). Jag tvättar alltid mina tyger innan jag syr, detta senario har jag aldrig tänkt på, att två tyger kan krympa olika i samma plagg. En bra lärsom, bra att du berättar om det då är det fler som lär av din "miss" :)

Luddeklær sa...

hihihi vi burde nesten hatt bilde av jentene våre sammen i buksene! Photoshop klipp og lim? hehe
Gøy å se de sammen!

Thale

Thea sa...

Ja, vad gulligt det hade varit! :-)