onsdag 21 januari 2009

Hängselbyxor och fiffig kantning av böjar

En av de som handlat retrobrallor av mig återkom med en fråga om jag antingen kunde sy ett par hängselbyxor som dessa eller ett par retrobrallor till. Jag tycker ju att det är roligt att sy retrobrallorna, men antog ändå utmaningen att få till ett par hängselbyxor i storlek 68 istället. Kanske för att jag hittills inte känt mig riktigt nöjd med kantbanden kring hänglsekanterna och tyckte detta var ett bra tillfälle att göra det rätt. Faktum är att jag först sydde ett par som jag kasserade. Eller i alla fall inte var tillräckligt nöjd med. Par nummer två blev bättre. Mellan de två paren satt jag och sydde fyra olika hängselband på lika många sätt för att komma på vilket jag gillade bäst. Grundidén är densamma och den har jag sett på ett färdigt plagg, så den idén är ingalunda min, men jag tyckte den tålde att låta sig inspireras av.

Mönstret (från Ottobre 6/2007) fanns bara upp till 56, så det första var att förstora upp det. Sedan var det dags för den STORA utmaningen. Kantbandssvängar. Min Coverpro med bandkantare fixar inte det och när man nu har en sån som syr fina band i övrigt vill man ju gärna utnyttja det. Det är ju en sak om man ska behålla byxorna, men om de ska till någon annan vill man ju att de ska vara så bra det bara går.

Hoppas, hoppas, hoppas att de passar, för jag har inte haft möjlighet att prova på någon med storlek 68...


1. Istället för att ens försöka göra böjarna syr man kantbandet hela vägen ut. Eventuellt har man klippt hängselbanden aningen sneddade mot toppen, men absolut inte helt spetsiga.

2. Man viker hängselbandet dubbelt räta mot räta med de båda kantbanden på varandra och syr av. (OBS att man måste ha lagt till sömsmån på plagget)

3. Vänd rätt och sy fast ändarna med ett par stygn över skarven ganska långt ned. Se till att banden ligger bra på baksidan.


4. Så här ser det ut på baksidan.



5. Sen klipper man bort sömsmånen. Det bubblar sig fortfarande en aning, men det kommer man inte ifrån.


6. Färdigt! För att påfrestningen inte skulle bli för stor strök jag fast en bit velour med hjälp av vliesofix innan jag tryckte dit tryckknappen.

7. Framifrån. Inte helt opilligt, men ändå ett bra sätt att kanta hörn.

37 kommentarer:

Äppel Päppel sa...

Tackar för tipset! Fina byxor!

Carolina sa...

Fina byxor! Beskrivningen av avslut på kantbanden hittade jag också förra veckan i ett ICA-mönster fr 70-talet ;) Men du är så otroligt duktig på att göra Tut's!

MadeByElise sa...

Åh, så bra!!!
Du er min reddende engel =)

Har hatt planer om noen sånne bukser ei stund nå, men har kvia meg sånn siden jeg ikke hadde noen god måte å få til de der på...

Takker og bukker for god forklaring med gode bilder!

Solveig Lövendahl sa...

Så härliga byxor i mina favoritfärger! Och tack för tipset!

Doris_Assar sa...

Snygga byxor!!! Bra tips också (även om jag inte har ngn kantbandare än ;-) )

Thea sa...

Carolina: Undrar varför de bara gjorde så på 70-talet. Finns det supoermaskiner numer som klarar svängarna?

Solveig: Kul att du gillar färgerna. Jag gör också det och hoppas att det blev rätt val!

jenny sa...

Tack för ett jättebra tips! Jag har också försökt mig på svängar med bandkantaren, men det blev inte alls bra. Ska testa detta istället.

Retro Elephant sa...

Wow vilken smart tips :) Skall lägga på minne :)

Crew sa...

Riktigt smart ju!

Agneta sa...

Tack för ännu en ovärderlig tut. Jag blir så inspirerad av att läsa dina inlägg och känner att jag också kan våga mig på de där svåra sakerna... någon gång. =D

Erica sa...

Tackar för det tipset som sannerligen kommer att bli användbart! :)

Syserine sa...

Jag har funderat på det där med svänger.. Kul med tips om hur man kan göra! Jag vill ha en bandkantare!

Skaparmani sa...

Den verkar göra ett bra jobb dendär Cover Pron, vad kostar en sån apparat?
Jag har just köpt en Pfaff Coverstyle, men den verkar inte ha samma funktioner vad gäller kantband...)

prickig design sa...

å, vad det så man skulle gjort!=0)

Jag har ju nyss kantat en liknande bralla fast jag kantade hela med en och samma "remsa" med start i ena ärmhålan. Jag hade ingen naturlig söm att "gömma" skarven i då jag valt bort sidosömmarna) men sydde ihop remsan efter jag nålat fast den runt om och lyckades i alla fall få till ett hyffsat start & stopp.:o) Hängseltamparna blit ju gärna att de buktar lite när man sytt så som jag gjort.
Tack för ditt tips, ska kolla idag om det finns bandkantare till min maskin!=0)

od Andulky sa...

Ja, vad säger man! Jättesnygga byxor, och ett jättebra tips som jag lägger på minnet ifall jag skaffar mig en sån så småningom ;-).

Katharina sa...

Läckra byxor! Har tänkt sy sådana till min parvel också, så tipset kom väl till pass.

Strömming sa...

Tack för ännu en superbra tutorial! Vilka snygga brallor!

Jes sa...

WOW vilken super beskrivning!!! Så kommer jag göra i framtiden, jag har faktiskt dragit mig för att sy sånna byxor just för att hänslena inte blir blit bra i böjen,nu ha du löst problemet åt mig :)
Byxorna blev jättefina!!!

Thea sa...

Kul att inlägget kunda vara till nytta!

Måste bara säga att man inte alls behöver en bandkantare för att göra såhär. Men utan bandkantare är det lättare att göra svängarna på "vanligt" sätt.

Pyssellycka sa...

Supertips!!! Tack!

Mysebo sa...

Du är en tipsängel! Men i mitt fall en dag för sent. Jag har läst ett liknande tips för länge sedan, och så i förrgår när jag började sy ett par hängselbyxor, kom jag att tänka på tipset. Jag sökte på nätet och frågade i forum. Men inget napp då... så jag gjorde på mitt egna sätt. Men det var ju på ditt sätt jag ville ha det på *ler*.

OttoPippi sa...

Vilka underbara tips du kommer med!!! TACK!!!!!!!!!!!!!!

OBS! Byxorna bleb URCOOLA!

KATTCHING sa...

vilket bra tips! det brukar ju vara så svårt att få till fint sådär i kanterna!

Dr. Gill sa...

Du er bare så god på beskrivelser! Nydelig bukse. Blir jo glad av de fargene!

MemLin sa...

Suger åt mig av tipset tills jag kan ha navändning för det ;-) Vad har du för storlek på din bandkantare, alltså hur breda band är den avsedd för?

Pastriol sa...

Fantastisk - en sånn må jeg forsøke meg på til min 4 mnd... :)

Får begynne i det små...

Thea sa...

Memlin: 12 mm har jag . Finns även 10 och 15 har jag för mig.

fante sa...

Fina byxor och smart tips :-) Måste lägga det bakom örat :-)

Luddeklær sa...

Herlig!

Thale

mamman pysslar sa...

Så snygga!
och vilket bra tips med kantbanden.

jag har ett par äkta retro i samma modell och tygkombo som din. de har jag och båda döttrarna haft :)

Thea sa...

Nämen menar du!!! Så festligt! :-)

KlaramedK sa...

Kul att du kommit dig för att testa denna typ av kantning jag bloggade om i höstas!

fin färgkombo!

Fit mum sa...

Takk for flott tips!!!

Nefertari sa...

tusen takk for tips. sydde nettopp en slik bukse og fikk ikke til svingen pent, dette skal jeg gjøre neste gang :)

Theresia sa...

Hej!
jag är ute efter ett bra mönster på ett par hängslebyxor. tyvärr hittar jag bara små storlekar. så därför undrar jag om du vill sälja ditt mönster? eller om du vet vart man kan få tag i ett bra mönster för större storlekar som st62-92?

Tack för en jättebra blogg!

mvh Theresia

trasan_111@yahoo.se

Anonym sa...

Tyvärr vet jag inte det. Jag kan inte sälja mönstret eftersom det ursprungligen är Ottobres mönster och rättigheten därmed tillhör dem.

Ett snarlikt mönster finns i Ottobre 6/2009. Kika på ottobredesign.com; där kan du bläddra i deras tidningar.

//Thea

CatarinasPatchworkSytt&Smått sa...

Tusen tack för fin beskrivning!Jag har testat och det blir jättebra!Tygsnutten som blir över när man syr ihop kantbanden, klippte jag till lite och lät den sitta kvar som förstärkning under tryckknappen.Provade också mudd med övervik och länkade till dig.
/Catarina