måndag 19 januari 2009

Att fästa overlocksöm i ärmslut

Jag tänkte jag skulle utöka min tutoriallista med att visa hur man kan sy upp ärmsömmen och fästa overlocktråden på samma gång. Ingalunda någon nyhet för många, men för någon kan det kanske vara ett tips.

När jag syr tröjor brukar jag först sy axelsömmen, sen fålla upp ärmarna, sy fast dem i ärmhålet och därefter sy ärm-sidsömmen (dvs från ärmen, hela vägen ned till tröjans fåll). Sist fållar tröjan. Kanske en självklarhet för många, men första gången jag sydde en tröja förstod jag faktiskt inte hur jag skulle göra. Jag hade sytt ihop först axlarna och sedan ärmarnas sömmar, så jag hade två färdiga ärmar och en halvfärdig tröja! Hur jag sen skulle sy ärm/sidsömmarna blev ett totalt frågetecken. Sy fast ärmen som i en cirkel och sedan i ett svep ta mig ur cirkeln och sy sidsömmen ned till fållen?!! :-) Nu har jag lärt mig, men jag lärde mig också att det faktiskt inte alls är självkart hur man gör ens de "enklare" detaljerna.

1. Här har jag först fållat ärmen, sytt fast den på tröjan och sedan sytt ärm/sidsömmen från ärmfållen ned till tröjans fåll. Kvar är en lång korv av overlocktråd som jag inte fäst.

(Det ser kanske ut att vara ett lite konstigt trådval, men själva tröjan går i turkost, så därför valde jag att sy med turkos tråd trots att ärmarna är av grönt elefanttyg.)

2. Här har jag lagt den ofästa overlocktråden utmed sömmen.

3. Jag viker sömmen mot ärmens baksida med overlocktråden emellan och syr ett par stygn från rätsidan med vanliga maskinen, antingen med samma färg som tröjan eller som tråden i fållen.

Min maskin klarar inte att sy i så många lager, så man får låta den stampa några gånger på samma ställe, sedan lyfta pressarfoten, flytta fram och stampa några gånger till.

4. Till sist klipper jag av overlocktråden. Då har jag sytt upp sömmen och fäst overlocktråden samtidigt.

5. Så ser det ut från rätsidan när det är färdigt.


17 kommentarer:

fante sa...

Det må nu vara hur enkelt som helst men så där har jag aldrig gjort ;-) Måste testa :-)

Själv brukar jag börja från ärmen, och då jag har sytt ett eller två stygn in på tyget, lyfter jag pressarfoten, drar kedjan under den och syr vidare :-)

Thea sa...

Så har jag gjort ibland också. Men jag har svårt att få det snyggt. (Kanske har du något tips?) Och man måste ju oftast ändå sy upp santsömmen.

Mimmi sa...

Älskar dina tips! :-D

Sprundet du gör vid halsringningen är för tillfället min favorit. Bli så mycket snyggare än att vänta med en raglansöm.

Fästningen av trådar var något nytt även det. Jag brukar endast klippa av dem rakt av, men sedan gör jag ju stickningen på ärmmudden likd dig.

OttoPippi sa...

Tack för tips!!!

Äppel Päppel sa...

Tusen tack för tipset! Ska testa detta!

Heimlaga sa...

Det här är ju det tråkigaste med overlockmaskiner, att man måste fästa trådar med en annan maskin...Oftast fållar jag med tvillingnål efter att jag sytt ärm+sidsöm, men de gånger jag inte fållat efteråt har jag gjort som du beskriver.

jejja79 sa...

du är super.... har länge funderat på hur man ska få det å hålla i ärmsluten... nu vet jag, tack så mycket... =)

Jes sa...

Superbra tips man tackar :)

Thea sa...

Jejja79: det finns säkert massa sätt! Det här är bara hur jag gör!

fante sa...

Tyvärr har jga inget tips annat än att dra i kedjan så att det blir så spänt som möjligt - utan att ha av trådarna eller sönder maskinen då ;-) Oftast blir det fint, men de gånger det inte har blivit det så har jag fått rädda det. Men ditt tips blir ju fint alla gånger så nu slipper jag ju hålla tummarna :-)

Lork-mamman sa...

Undrar lite varför så många verkar vilja fästa med maskin? Gör jag helknas? Jag drar ut kedjan till en fastare längd och sedan trär jag upp den genom en stoppnål, alltså väldigt grov nål med stort öga. Sedan fäster jag trådkedjan genom öglorna i den sydda sömmen.
Lossnar det efter ett antal tvättar eller varför vill ni fästa med maskin?

Har fray-check också men aldrig tyckt att det behövs i det här sammanhanget.

Thea sa...

Det har jag gjort också, och tycker det funkar jättebra. Kanske mest att det är ytterligare ett moment med stoppnålen och att i alla fall jag ofta syr upp overlocksömmen mot baksytcket ändå och då kan man ju likaväl gör allt på en gång. :-)

Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
SandraS sa...

Om inte symaskinen klarar av att sy en så liten stickning genom många lager så kan man sänka matartänderna och ställa in bredaste tre-stegs-zikzaken och sy en stickning på andra leden. Eftersom matartänderna är sänkta så syr inte maskinen framåt utan bara tre steg i sidled!

Anonym sa...

Hej!
Jag brukar sy nån cm med overlocken, sen tar jag trådkedjan och drar in under pressarfoten(ibland får man lyfta lite försiktigt i pressarfoten) så att jag syr in den i den kommande sömmen. Funkar bra för mig :)

Unknown sa...

Hej!
WOW!! Otrolig fina grejer du har sytt :)
Har en fråga: Hur syr du ärmarna (slutet) på en tröja? Kör du med overlock eller vanlig symaskin?

MVH

Thea sa...

Jag använder en täcksömsmaskin. Men du kan lika gärna använda tvillingnålen på din vanliga symaskin.