söndag 20 maj 2007

Mössa

Min första mössa! Jag var tvungen att testa om jag kunde sy en mössa och det kunde jag visst och dessutom tog stora tjejen mössan till sitt hjärta och älskar den! Jag fick raskt göra sömmarna lite mer permanenta - från början sydde jag bara med raksöm runt! Jag ritade upp den form jag ville ha (jag hade sneglat på hennes PoP-mössa innan) på ett vanligt dubbelvikt papper (med botten på vikningen), klippte ut den och vek ut. Så var mönstret klart. Klippte ut i dubbelt tyg, lämnade ett vändhål, vände och sydde igen. Namnlappen hann jag aldrig få dit! Till nästa mössäsong ska jag göra en i röd-orange och gul-orange eftersom mössan är vändbar.



4 kommentarer:

Botilda sa...

Hihi, det är jättesnyggt röd/orange-gul/orange mössa! (bild finns i min blogg)

Ida sa...

supersnygg mössa. Jag tror att jag har en mössa i samma tyg. Finns en bild i min blogg den 24 mars 2006. Jag älskar min mössa.

Anonym sa...

Hej, vet inte om du lser kommentarerna i ett så här gammalt inlägg...
Jag har precis köpt min första symaskin och tänkte sy lite söta mössor till mina tjejer. Jag är helt ny på detta område tyckte att dina var superfina och tänkte fråga om du delar med dig av ditt mönster och beskrivning?

Mvh Hanna

hanna@dryg.org

Anonym sa...

Hej Hanna!
Kul att du gillar mössan! Den används faktiskt fortfarande. :-)
Tyvärr har jag inget mönster. Jag klippte till den direkt har jag för mig. Men tänk dig två ovaler som du lägger på varandra räta mot räta och syr ihop. Spara ett litet hål att vända igenom. Kräng mössan ut-och-in, sen är den klar. Vik den på mitten och stoppa ena halvan i den andra, så att säga. H

Hoppas det hjälpte något!
Kram Thea