tisdag 29 december 2009

Blå chokladbollstunika

Julens lugn har drabbat mig! Symaskinerna har fått stå orörda i över en vecka. Det är ovanligt här hemma.

Men bara för att maskinerna stått stilla så innebär ju inte det att det inte finns att blogga om. Tvärtom. Nu finns tid att redigera bilder och skriva ned/skriva färdig det jag har pysslat med tidigare. Ta till exempel den här tunikan, som jag sydde för ett tag sedan och sen sydde om för att den inte var tillräckligt lik den kompisen fick. (De ändringar jag fick göra var att sy en blommig halslinning och blommiga muddar där det tidigare varit blå sådana. Istället för en blommig kant nedtill sydde jag på en matchande blomma som en applikation).

Receptet har, som jag berättade när jag bloggade om kompisens tunika, dottern skrivit själv. Av det har jag sedan gjort ett screentryck, tryckt på tyg och sytt tröjan.

Mönster:
Eget

Material:
En ljuvlig, mellanblå FIX-trikå som jag faktiskt fyndade på en loppís för något år sedan.
Blommig trikå från Michas Stoffecke (om jag inte minns fel).

Bäst just nu:
Det är inte länge sen dottern skrev receptet, men redan nu är handstilen mycket säkrare och lite av charmen med den spretiga barnstilen börja mattas av. Jag är så glad att ha det här trycket som ett nostalgiskt minne!

Sämst just nu:
Äh, just nu finns inget sämst! Jullov, njuter av ledighet och av att ha hela familjen samlad!

13 kommentarer:

KRUMELEJ sa...

Så häftig och charmig! Du är så duktig med photoshop. Jag önskar verkligen att jag får tid att lära mig det framöver.

Benglan sa...

Fin tunika!
Jag verkar ha fallit bort från din länklista(?)

Thea sa...

Tack!
Bengaln: Det är inte bara du. Jag raderade hela listan och måste börja om från början. De som finns med nu är bara de som fanns på min gamla, väldigt ouppdaterade lista. Borde naturligtvis skrivit det som "sämst just nu!"

Jag bygger upp den allteftersom. Nu finns du och Krumelej med i alla fall ! ;-)

Tanjis sa...

Supergullig!
Mycket charmig med den härliga texten och kul med den blommiga halsringningen. :)

Hello sa...

Åh, jag är inte där riktigt ännu - att ha blivit drabbad av julens lugn alltså. Men hoppas komma dit snart, nu när vi är hemma igen...

Det är väldigt väldigt gulligt och charmigt med detta tryck! Så snart det bara går, kommer jag härmas! Dvs så snart Loppan kan skriva nåt. Åtminstone sin egen bokstav :)

Heimlaga sa...

Charmigt!

Strömming sa...

Superfint! Det är verkligen en speciell tröja med det där trycket! :D

LillaBarn sa...

Vad fint! Jag har funderat på att göra något liknande med en av Jades teckningar, fast jag har ju inget screentryck set. Har du någonsin provat att printa ut en bild på sånt där papper som man kan sedan kan stryka på plagget? Det blir ju lite billigare om man bara vill göra ett plagg, men jag vet ju inte om det funkar nåt vidare...
God fortsättning!

Thea sa...

Jo, men det ska funka. Men man får ju inte bara texten då. Jag tryckte på vanlig jersey och det var hlet ok. Hade jag haft nåt med lycra i hade det antagligen hållt ännu bättre,

Villa Nystuga sa...

Häftig. Riktigt häftig!

Mimmi sa...

Underbar som vanligt! Längtar till dess det blir ett något bättre motiv på lillemannens teckning - då tar jag efter dina idéer om att få dem på sydda tröjor.

Här hemma har det inte engagerats så mycket i varken sömnaden eller bloggandet :-( det är bara "pärlan" som får jobba på köksbänken. Imorgon är det dags att sy ihop en del iallafall - längtar.

MinaMirakel sa...

Dina tryck är jättefina, kul med något annorlunda!/Åsa

Jes sa...

Vilket mästerverk :) Gillar dinna tryck med det som barnen har skapat :)