torsdag 17 december 2009

Klädskydd till äldre

Jag väljer att kalla det klädskydd. Funktionsmässigt är det lite som ett förkläde eller möjligen en stor haklapp. Men det känns lite roligare att prata om klädskydd!

Idéen kom från en av lärarna på äldsta dotterns dagis. Hon har en gammal bekant som behöver ett praktiskt plagg att snabbt ta på sig när man är färdigklädd och kanske bara ska ta en smörgås innan färdtjänsten kommer. Då varken vill eller hinner man byta om för en tappad klick marmelad eller en förflugen kaffedroppe. Samtidigt är de haklappar i plast som används på många äldreboenden kanske inte så roliga att ta på om man är en i övrigt pigg pensionär. Nej, färgglatt och praktiskt och med lite hemtrevlig känsla, tack!

Efter faktiskt säkert två månaders funderande kom jag äntligen till skott. Jag började från noll, dvs ritade upp en grundmönster i strl 38, för att veta var jag ritade och få exakt den form jag ville ha. Sen sydde jag två olika prototyper, tog med dem till skolan och testade och diskuterade. Efter några förbättringar är det här det slutgiltiga resultatet: En bra passform så att kläderna täcks helt runt halsen. Ett djupt sprund fram, med kardborrestängning, gör att klädskyddet går att ta på även över en nylagd frisyr. Samtidigt behöver man inte hålla på och krångla med en knäppning bakom nacken. När man sitter ned ska plagget gå ungefär till halva låret och det är gjort så att det går ut över kanterna på benen utan att vara bylsigt upptill. Plagget är sytt i dubbelt tyg, dels för att ge stadga och dels för att kunna ta hand om lite spilld vätska (dock inget vattentätt skikt, i alla fall inte den här gången).

Tygvalet är tänkt att vara brokigt eller som här, blommigt, för att dölja små fläckar bättre. Runt om har jag kantat med snedslå. Uppdraget var visserligen att det "bara skulle vara något enkelt". Men jag har svårt med det. Om jag redan har lagt ned en massa jobb så kan jag lika väl lägga ned lite till så blir slutresultatet så många gånger bättre. :-) Och en hel del sitter ju i känslan.

Mönster:
Eget

Material:
Tyger från tyghyllan. Jag ser ett användningsområde för fina secondhandtyger...

Bäst just nu:
Säkert finns ytterligare en del att produktutveckla, men jag känner mig faktiskt stolt redan som det är! Inget avancerat mönster, men det är gjort helt från början, utifrån en idé som sedan vuxit fram. Det är kul, det!

Sämst just nu:
Att det tog så lång tid från tanke till verklighet. Tur att det blev klart innan jul, som tänkt, i alla fall!

18 kommentarer:

Tanjis sa...

Vilken smart idé!
Den borde du ju ta patent på och sälja till alla äldreboenden!
Tycker att alla äldra ska få in lite härliga färger. Toppen! :)

Villa Nystuga sa...

Även om jag hade gissat på det mesta på vad ditt nästa inlägg skulle bli, så hade en vuxenhaklapp aldrig kommit upp :) Kul och smart idé!

Knitting Emma sa...

Bra idé!

Jag skulle dock välja att lägga öppningen snett ner till vänster eller höger, så att man slipper dra skyddet över huvudet. Öppningen skulle då vara helt öppen, samtidigt slipper man pillet i nacken för att fästa skyddet. (Det var svårt att förklara, men ni kanske förstod?).

Äldre människor får ju ofta stå ut med en hel del fula lösningar annars, just dessa blå plastförkläden är ju sååå tjusiga!

/Emma

Thea sa...

Emma, menar du ett öppet sprund utan knäppning? Fast vid ena sidan. Det låter ju smart! Och mindre jobb dessutom!

Thea sa...

För att förtydliga lite till, alltså parallellt med kanten?

Men undrar om det inte är svårt att få tyget att ligga kvar och inte fläka upp sig om man inte har någon stängning... *funderar*

Palven sa...

Supersmart!
När min mormor levde så fick jag mata henne på slutet och detta hade varit perfekt. Hon tyckte inte alls om de "plastförkläderna" som erbjöds på boendet.

Strömming sa...

Vilken genial idé! Håller helt med att de blå plasthaklapparna inte gör någon glad - men det gör denna!

Nette/Rostis sa...

jättesmart!!och snyggt utfört

Dotsy sa...

Du e inte lite klurig du! Toppensmart!

Mysebo sa...

Vilken grej! De dära blå haklapparna är ju verkligen inte roliga! Suveränt

Fangoria sa...

Jättefint! Smart idé, jobbar med äldrevård och haklapparna är sällan roliga...

LillaBarn sa...

Vilken toppenidé. Kanske lägg plast emellan så det inte går igenom om det är typ kaffe eller annat som det blir fläckar av, och ta sen patent på dem som någon annan sa, och sälj. Finfin idé!!!

Knitting Emma sa...

Thea, jag menar en öppning med kardborreknäppning, bara för att hålla fast skyddet.

Alternativt någon metallmojäng, så att nack-delen kan "hängas/krokas fast" runt nacken/halsen. Det kanske tom skulle vara bättre, då äldre människor kan ha svårt att ta upp armarna över huvudet?

Nu är ju iofs dagens "gamlingar" uppväxta senare, men när jag jobbade inom äldrevården klädde sig damerna gärna i småblommigt, och var väldigt måna om sina utseenden. (När vi sitter där vill vi ha skydd i jeans med nitar, och sitter och diggar hårdrock på P4 ;-) ). Jag tror att ditt skydd kommer att bli en succé!

/Emma

Tygterrier sa...

Vilken superidé! Det räcker ju med att man är vuxen och inte kan äta utan att spilla - att dessutom få på sig en "institutionshaklapp" måste kännas sådär :-( Då tar man din variant istället - snyggt och praktiskt!!

Anonym sa...

Tack för alla snälla kommentarer! Nu var ju idén faktiskt inte min från början, utan dotterns lärare (Eller vad man säger. Fröken? Det låter så gammaldags!).

Emma, jag ska absolut tänka på din sidknäppning. Som det var den här gången trodde vi att det skulle bli svårt att lägga den rätt runt halsen utan att det snodde sig och därför valde vi att ha ringningen hel. Man vad säger att man inte kan ha flera varianter?

//Thea

Nilla sa...

Så himla smart! En lite mer "värdig" lösning för äldre än en ful plasthaklapp.

fante sa...

Smart och snyggt :-)

Jes sa...

Vilken smart idee!!! och snygg :)