måndag 18 oktober 2010

Mjuka traktorer

Barn är mjuka - traktorer är...också mjuka! I alla fall dessa i mjuk, härlig stetchfrotté från JNY Design. Hon har fått in flera snygga stretchfrottétyger (förutom allt annat snyggt hon har) - surfa in på hemmes hemsida och kika: http://www.jnydesign.se/. Jag är så glad, för förut har jag alltid behövt beställa utomlands ifrån; från Myllumuksut eller Lasten Metsola. Det har i och för sig fungerat jättebra, men av naturliga skäl blir det ju lite kostsamt med porto, speciellt om man inte ska ha så mycket.

För första gången i mitt liv (!) har jag sytt en tröja med knäppning i axelsömmen. Jag vet inte varför, egentligen. Kanske för att min yngsta hade hunnit bli såpass stor när jag började sy i större omfattning eller för att jag inte vågade. Och sen har jag mest sytt omlottbodies/-jackor till mindre barn. Mönstret till denna tröja kommer i alla fall direkt från Ottobre 6/2009. Tröjan var lättsydd, men det tog ändå ungefär dubbelt så lång tid som att sy en tröja utan knäppning på axeln. Hur det än är så ska det dit vlieseline och tryckknappar. Och så provade jag att bandkanta med StoffochStilmudd först men det blev för tjockt (efterom jag inte ftåt tummen ur och börjat bandkanta i bara tre lager), så jag fick sprätta och göra om med Hilcointerlock istället.

Mönster:
Ottobre 6/2009, strl 68

Material:
Stretchfrotté från JNYdesign.
Muddväv från Stoff och Stil till ärmmuddar.
Hilcos tunna interlock till halslinning.
KAM-knappar, bruna 12,4 mm, från Babythings.

Bäst just nu:
En fin, mjuk tröja i ett utförande jag inte gjort tidigare. Kul! Och skönt att bara ta ett färdigt mönster, rita av och sy. Utan att behöva tänka så mycket. Passar mig perfekt just nu!

Sämst just nu:
Allt går lite i slow motion här hemma. Jag vaggar runt och tycker nog att det kan vara dags för kotten att få träffa resten av familjen snart...

17 kommentarer:

od Andulky sa...

Wow, helt underbar!! Måste blunda hårt för att inte köpa lite sånt tyg...

Benglan sa...

Ånej har hon tagit in de där tygerna nu. Det blir dyrt!...

När kommer syskonet? Du kanske har tid med en fika innan? Har ett litet dilemma..

Thea sa...

Ja, visst är det farligt när det dyker upp en massa fina tyger inom räckhåll! ;-)

Det är ett tag kvar, men man vet ju aldrig... Vi kan väl mailas?

Nilla sa...

Härlig tröja!!
Lustigt, jag provade också det mönstret häromdan. Fast i strl 86. Tycker att modellen var lite väl bred om kroppen.
Provade oxiderade tryckknappar från SoS men dom fäste inte ens genom 3 lager mudd på mitt knatband. :(
Trikåmellanlägg från Bibbis är toppen! Har provat att förstärka knäppkanterna på pyjamasar med annat förut men det enda som håller för att slita upp tryckknappar om och om igen är den sorten.

TRI o MAR sa...

Vilken helmysig tröja! Kan inte se det tyget på hemsidan.....kanske lika bra det :-)

fante sa...

Vad fin! Jag har funderat på att beställa det där tyget men har hittills nöjt mig med det bruna (tjock interlock). Får se hur länge jag kan hålla mig ;-)

JuMel sa...

Åh, vilken fin tröja i ett underbart tyg! Pust, måste nog in på Jnys sidag och kika på nyheterna ser jag!:)

Mimmi sa...

Nu blir jag lite avundsjuk (inte bara på magen ;-) ) utan på det härliga tyget. Det har mycket "villha-faktor".

MinaMirakel sa...

Underbar tröja, vill oxå ha tyget!/Åsa

Wcollection sa...

å så mysig:) har hon tyget nu?kunde inte hitta det nämligen... lycka till med tillökningen:) själv har jag 13 veckor kvar att vänta tills det äntligen är dags....

Pyssellycka sa...

Mums vad snyggt, jag som är helsåld på stretchfrotté måste blunda extremt hårt nu...

Anonym sa...

Jag mailade Jenny och kollade och jodå, hon hade kvar, men hade inte hunnit lägga upp det. Så håll utkik på en hemsida nära dig...
//Thea

Anki sa...

Åh, vilken fin tröja! Åh, det låter dyrt att Jny tagit in så fina tyger...

Fangoria sa...

Åh guud vad fint, och tyger var helt underbart, det kan jag nog inte blunda för att beställa...om det finns kvar!

Unknown sa...

Klart liten behöver två set! Jättefint!

Maria sa...

Jätte snygg tröja!!! Min son älskar traktorer så jag fick vackert inhandla någon meter.

Hur förtvättar du stretch frotté och velour??

Anonym sa...

Jag förtvättar faktiskt i princip alltid i 60 grader kort fintvätt och torktumlar sen. Detta för att överskottsfärg ska försvinna och tyget krympa.

Färdiga plagg tvättar jag dock oftast i 40 grader och hängtorkar.

//Thea