fredag 1 oktober 2010

Dotterns egen design

Min äldsta dotter är en pysslis! Hon älskar att pyssla och sy och är faktiskt redan, 6 år gammal, riktigt bra vid symaskinen. Blixtlås och sånt får man såklart hjälpa till med, men hon syr noggrant utmed sömsmånen, vänder, fäster, backar och tar loss tyget. Och hon ha idéer! Så var det med en här lilla väskan, eller fodralet, som blev till förra söndagen: Hon visste precis vad hon ville ha; det skulle vara som en liten väska, med blixtlås, en ytterficka som man kunde stänga och så en liten hyska som man kunde fästa i byxhällan eller -linningen. Hon beskrev och jag skissade tills skissen blev som hon hade tänkt.

Tillsammans botaniserade vi i tyglådor och bland blixtlås. I såna lägen är jag så glad att ha massa snedslå, blixtlås och knappar i olika färger så det bara är smaken och fantasin som sätter gränser.

Sen satt hon och sydde, ibland själv, ibland i mitt knä och ibland hjälpte jag till lite. Omåttligt nöjd med reslutatet fyllde hon sin lilla väska med små nödvändigheter som plåster, lypsyl, våtservett, en liten penna, en näsduk, ett hårspänne och en hårsnodd. Sen har den suttit i byxlinningen varenda dag sedan dess. Skolkompisarna är jätteavis. Ena bästisen önskade sig en i födelsedagspresent till i söndags (hon ska få en i efterskott eftersom dottern inte kunde gå på kalaset - säg inget!) och den andra bästisen vill komma hem och sy en egen. :-)

Mönster:
Dotterns.

Material:
Tygstuv från Åhléns
Blixtlås från min samling
Knapp från Babythings
Hyska från Swelogent

Bäst just nu:
Att få sy något tillsammans med dottern. Att skapa ihop, bolla och sen få se slutreslutatet och dotterns glädje och stolthet över det hon har gjort.
Och jag gillar också fodralet! Det finns massor av anvädningesområden även för mig där. Passar perfekt för småprylar och dambindor och nycklar och mobilen om man vill.

Sämst just nu:
Jag ska erkänna att fodralet på bilden inte är den dottern gjorde, utan den som hennes kompis ska få i present. Anledningen är helt enkelt att fodralet togs i anvädning så snabbt att jag inte hann fota och nu har det varit ute på äventyr i över en vecka och är inte lika presentabelt som det här oanvända...

17 kommentarer:

Katrin sa...

Snyggt var det i alla fall och en smart konstruktion!
Själv rationaliserar jag oftast bort fickor på plagg till mig själv och då skulle en sådan liten snygging vara perfekt!

Bravo sa...

Nydelig liten veske/pung dere laget, tror nok du har en liten designer i hus, ja:)

Lin sa...

Åh, vad fin!
Vad mysigt att sy tillsammans!

Får man be om en liten tutorial för en nybörjare kanske? <3

Anonym sa...

Lin: Ska se om dottern kan knåpa ihop en liten tut. ;-)

//Thea

od Andulky sa...

Så himla fint!! Kul att pyssla tillsammans. Det försöker vi också göra här hemma. Dock brukar lillebror vilja vara med och han förstör rätt mycket för sin syster... Kanske ska ta en mor-dotter pysselkväll :-).
Förstår att hon redan är bra på att sy, med dig som mamma!!

Anneli sa...

Vilken duktig tjej du har! Jag är jätteimponerad. Och vad mysigt att sy tillsammans.

Thea sa...

Jo, det är samma här, med lillasyster i syrummet är det inte lika effektivt. Men hon sover middag ibland emellanåt eller så får hon följa med pappa och handla eller nåt. Och ibland kan hon faktiskt få en egen liten ystund i mitt knä. Men ron finns inte riktigt ännu!

Mia sa...

Å vad roligt! Vilket härligt minne för din dotter och så roligt för oss att höra om barns kreativitet. Vad smart hon var, hälsa henne det!

Sånt här gör mig så lycklig i hjärtat att höra!

Thea sa...

Mia: Vad glad jag blev för din kommentar! Jag ska hälsa dottern! :-)

Emsters Alster sa...

Jättesnygg och vad kul att det är coolt med hemsydda saker. Bra gjort!

Anonym sa...

Visst är det underbart att ha ngn sötis att pyssla med!

Din dotter har bra smak :D

Benglan sa...

Kanonfint! Och vad kul med en till designer i familjen :)
Det är ju en enorm tillfredsställelse att ha något man själv gjort och gillar.
Ser ju hur stolt min stora tjej är när hon har på sig sin halsduk :)
(och jag måste erkänna att jag har en klump i magen när jag tänker på hur det kommer kännas om/när ngn säger "vad ful"...)

Thea sa...

Oj, Benglan, vad hemskt! Det hade jag inte ens tänkt på! Vilken tur att de verkar så gulliga allihop på dotterns skola. Hoppas de är det på din tjejs skola också...

Cilla och Henka sa...

Jättefina! Vad duktiga ni har varit!

fante sa...

Vad kul att få pyssla med sitt barn :-) Och dessutom har hon ju god smak ;-)

MinaMirakel sa...

Jättesöt väska, en gen som gått i arv kanske?/Åsa

Jes sa...

:)
gud va mysigt att få sitta och sy tillsammans :) och vilket fint fodral hon designat!!!!
Jag budade hem en äldre singer barnsymaskin på tradera, med plast huva instruktions bok.) (faktiskt jättefin) Jag hoppas K kommer vilja sy lite på den, annars får jag väll hoppas på lilla E när hon vuxigt till sig