onsdag 20 oktober 2010

Till liten Alva

Jag berättade ju förut att det är lite av babyboom i bekantskapskretsen just nu. En av mina vänner fick en liten dotter för någon vecka sedan. Hon ska heta Alva. Alva - det är ett så himla fint namn, tycker jag!

Egentligen skulle vi och våra magar ha träffats med en tredje kompis innan lilla Alva dök upp, men hon hann före. Så BB-kitet hann inte med till BB, utan fick levereras med brevbäraren och snarare bli ett återbesök-på-BB-kit. :-)

Själva setet är inte så mycket att säga om. Det har ni ju sett förut! Och eftersom ingen visste om det skulle bli en liten tös eller pojk så sydde jag setet så att det skulle passa båda. Ska erkänna att jag blev väldigt förtjust i kombinationen och börjar fundera på om inte vår kotte behöver två BB-kit...

Mönster:
Body, byxor och filt: Egna, strl 50.
Mössa: Ottobre 5/2006, strl 36 cm

Material:
Flodhästtyg i interlock från JofotexHilcovelour, -mudd och -interlock från Michas Stoffecke.

Bäst just nu:
Det är så kul att vi är flera kompisar som väntar och får smått ungefär samtidigt! Sen berättade Alvas mamma att Alva haft sina nya kläder på sig på BVC och fått komplimanger för dem där. Och det är ju lite roligt. :-)

Sämst just nu:
Yngsta dottern har munnen full med munsår, stackarn. Hon kan knappt äta eller sova och får såklart vara hemma från dagis. Trött och ledsen. Ingen bra kombination med en smällgravid mamma som sover urkasst på nätterna...

21 kommentarer:

Katharina sa...

Väldigt fina! Sitter och stirrar avundsjukt på dina dina kantband. Du är så duktig. Tack för all inspiration du delar med dig av.

Och er kotte kanske inte behöver två BB-kit, men väl ett BB-kit och ett återbesök-på-BB-kit. Eller? =)

Katrin sa...

Otroligt trevligt kit! Föll direkt för färgerna, starka färger men ändå ett så rofyllt intryck!

Mimmi sa...

Jo men visst! Det behövs både en, två och tre BB-kit. Det hade iallafall jag med mig till lilleman och var så nöjd när vi kunde slänga undan de man fick från BB ;-)

Måste nog smyga in och kika på de gamla bilder igen och drömma mig tillbaka. ;-)

Retro Elephant sa...

Underbart set!

//Lina

TRI o MAR sa...

Så himla fint! Flodhästtyget har aldrig varit något begär för mig men när man ser det så här så blir det ju det!!

MemLin sa...

Färgkombinationen var verkligen super :-)

Apropå Alva så har jag det som favorit, tyvärr tycker inte sambon detsamma.

Anonym sa...

Det är klart man behöver två BB-kit. Då kan man ju ha fint BB-kit på sig hela tiden på BB och inte bara precis när man ska åka hem!

Det är så fint, förresten. Riktigt fint.

Cilla och Henka sa...

Åhh vilket gulligt set!

Heimlaga sa...

Du kanske borde få tvillingar för att hinna använda alla fina kläder!

MinaMirakel sa...

Hur fint som helst, avis på ditt bodymönster!/Åsa

Pyssellycka sa...

Åh så fint! Du är sannerligen mästerlig på att bandkanta. Riktigt riktigt snyggt.

Camilla sa...

Jättegulligt och superfint!

Kristin sa...

De flodhästarna gör sig verkligen bra mot naturvitt. Superfint!
Och Alva är verkligen ett fint namn. Hade A varit en tjej hade hon hetat det =)

Jennie sa...

Vilket superfint set!!!

{K * Design} sa...

Å så fint det var! Tror din lilla kotte också behöver ett kit :o)
Å så en gråga eller två. Hur gör du avslutet på kantbandet på filten för att få det snyggt? OCH har du remsor som räcker runt hela filten eller skarvar du och hur i sånna fall för att få det att gå genom maskinen.
Jag har inte provat att göra så långa kantband än, kanske är dags.

Thea sa...

Tack för alla snälla kommentarer!

Jo, kanske får det bli en body till min lilla kotte också. Jag har både helvita och helbruna byxor, så de bruna kan ju få matcha det första kitet och de vita få höra till den nya bodyn...

K * Design: Just här behövde jag inte skarva, remsan räckte preciiiiis. Men det händer att jag gör det. Då gör jag på samma sätt som när man skarvar snedslå. När jag kantar så klipper jag ett litet jack i filten och börjar där, kantar hela vägen runt och syr sen ihop ändarna och stickar ned dem. Kika på beskrivningen på hur jag kantar en raglan. Länk finns i vänstermarginalen på bloggen.

Ingrid sa...

Saknar ord, BB-kitet är superfint!! Låter jobbigt för din dotter. Och för smällgravid mamma. Själv längtar jag efter vår skrutt i magen när jag ser dina bilder, snart halvtid :)

Liten og stilig sa...

Utrolig herlig sett! Kjempesøtt!!

Hello sa...

Två! Klart det behövs två! Det är jättejättefint! Måste nog ta mig för igen och testa att kanta en filt! Det blir ju superfint.

Helena sa...

Jättegulligt set! Så klart du kan ha två BB-kit! :)

od Andulky sa...

Underbart kit!! Kul att ni är flera som ska ha samtidigt!!