måndag 19 september 2011

Ikapp med årstiden

En del saker är svårare att ta in än andra. Som till exempel att det börjar bli höst. Sommaren är slut. Snyft. Och visserligen sägs ju att “våren ska man svettas in och hösten ska man frysa in”, men när lillebror vaknat kall om händer och fötter efter sovstunden i vagnen fler dagar i rad tyckte jag att det började kännas sådär. Pojken behövde en ny höstjacka. Punkt.

Som tur var sammanföll det här behovet med en syträff, så i lördags åkte jag iväg utan lillebror men med ett nyritat mönster, min “vanliga” symaskin och lite olika tygalternativ och kom hem med en här jackan. Mycket nöjd, glad och stolt! Jag har velat sy en så länge men inte kommit till skott. En syträff, lite egentid och ett projekt var precis vad jag behövde!

Eftersom jag hade tänkt så länge på den visste jag ungefär vad jag ville ha: Manchester med avvikande fickor och krage. Fleecefoder. Extra långa ärmar med dekortyget som foder i ärmslutet (tänkta att vara uppvikta och även att ha som växmån). Dragkedja hela vägen upp. Muddar i fodret (inte ärmsluten) som man kan vika ut över små svala händer som inte vill ha vantar. Längd till grenen och förlängd ned över rumpan så det går bra att sitta i vagnen. Faktiskt inte så svårsytt. Men lite pilligt, visst.

Nån klok person, eller flera, har sagt att först tredje gången man gör något är man nöjd. Så är det säkert. Till nästa gång ska jag i alla fall justera några små detaljer:
- Rakställa ärmarna nedtill. Annars blir det ju lite knöligt när man viker upp dem, vilket de är tänkta till.
- Sänka ärmhålsdjupet en halv till en centimeter
- Göra muddarna i tunn stretchjersey istället för muddväv. Så kan man gör en sån mudd med “lock” som man kan vika över. Med muddväv hade det blivit för bylsigt och jag inser att jag saknar överviket.
Annars är jag faktiskt väldigt, väldigt nöjd!

Mönster:
Eget, storlek 80, BV + 16

Material:
Brun smalspårig manchester från Stoff och Stil
Grön fleece från tyghyllan, liksom dragkedjan.
Tyget till detaljerna är ett second handköp. Fast tyget var helt nytt och oanvänt. Underbart!

Bäst just nu:
Jag myser varje gång jag får sätta på lillebror jackan. Han är så fin i den. Och han är så varm och go när jag plockar upp honom efter sovstunden.

Sämst just nu:
De små detaljerna som kan förbättras. Det är ju alltid roligt att ha gjort plagget helt perfekt. Men jag har å andra sidan planer på att förse åtminstone lillasyster med en sån här jacka också.

Inspirationstack:
-Kånkarong syr superfina manchesterjackor i den här stilen.
-Gekko kom på att jag skulle sätta framfickorna på snedden.  Snyggt!
-Benglan för de praktiska muddarna.

37 kommentarer:

MinaMirakel sa...

Jackan är ju underbar!
Jag håller oxå på att knåpa ihopa en höstjacka till lillpys, den ska gå i blå och turkosa toner och kommer att ha luva.
Ha det bra!/Åsa

Onomak sa...

Vilken fantastiskt snygg jacka! Ja, nu är det verkligen höst. Fick lov att sy vantar o tossor till dotterns sovstunder idag :)

AvMeg sa...

Helt fantastisk fin jakke! Du er superflink!
:-)

Piri-Piri sa...

Vilken underbar jacka!! SÅÅ fin!

Unknown sa...

Veldig kul jakke! Fikk sånn retro-assosiasjoner :-) Og fikk plutselig veldig lyst å prøve å sy en slik selv :-)

Ingrid sa...

Så fin!!! Skulle mycket väl kunna tänka mig en sådan själv :)

Gittan sa...

Å den var ju bara helt underbar!!! Tänker på mors lilla olle när jag ser den!!!

Barbro sa...

Kjempe fin!!!!

rockefår sa...

Den ser heilt perfekt ut synes jeg!

flotte farger

Mimmi sa...

Den är ju något så underbart fin!!!! Min fundering är hur hög den är i halsen (där kragen sätts) Kan du jämföra det met att kragen börjar ungefär på samma ställe som en tröjas hals? Jag tycker att mina kragar blir lite för vida i halsen och nu skall det ju blir nya jackor till lilleman. (hann ju inte sy dessa ihelgen :-( )

Vecka - Vecka sa...

Den var ju hur snygg och fin som helst!

Glad i färg sa...

Men ååh, vad fina grejer du gör! Jag blev inspirerad av dig och har också skaffat mig en blogg. :-D
/Ellinor från kyrkans öppnis

Retroknappen sa...

Så snygg!!!! Vill också passa på att tacka för alla tips du ger i din text över vad som funkat bra resp. mindre bra. Blir ju några hål färre för en annan att ramla ner i då. ; )

Kristin sa...

Verkligen superfin!

SiriR sa...

For en fantastisk fin jakke!!

Anonym sa...

Förstår att du är nöjd, den är helt fantastiskt fin.

Anonym sa...

Den blev verkligen superfin.

od Andulky sa...

Helt underbar!!

Anneli sa...

Supersnygg jacka! Det är väl bara att acceptera hösten men jag har lite svårt för det...

Angi sa...

Såååå fin!!!!
Den ser ju helt underbart mysig, skön och snygg ut! Kul att du kom iväg till syträffen en stund iallafall fall :o)
Kram

Le Petit sa...

Wow så snygg! Fint med mudden och de uppvikbara ärmsluten.

Fangoria sa...

Oj så fin!!! Förstår att den blir en favorit!

Pia sa...

Du är kalasduktig och en outsinlig källa till inspiration. Tycker absolut att du ska vara väldigt, väldigt stolt och glad över jackan :-)

Anonym sa...

Tack alla ni!
Mimmi: Jag kan skicka en skiss så kan du jämföra. Lite svårt att förklara eftersom det väl beror på hur urringningen är gjord.
//Thea

Skravlehue sa...

Ta turen innom bloggen min for å være med på blogglotteriet mitt!

Petra / Popetotrora sa...

Så grymt snygg jacka!! Duktiga du! :-)

s a g o g r y n sa...

Har läst din blogg som anonym lääänge, den har inspirerat till massor med sydda ting! Nu har jag själv skapat en blogg om sömnad och pyssel, vi får se vad det blir av det! Jag vill helt enkelt säga tack för bra blogg!

sorkmor sa...

Helt enkel underbar jacka, det är alltid så roligt att kika in här, fullt av inspiration :)

Mallaching sa...

Ååå, den hamnar definitivt i min inspirationsmapp! Såå fin! Lillan skulle åxå behöva en sån men jag får inte ihop tid till symaskinen just nu... än mindre till att knåpa ihop ett sånt fint mönster! Du vill inte kastbyta nåt? ;) Superfin!

Thea sa...

Kastbyta?? Nu känner jag mig lite korkad? :-D

NenaNåna sa...

Du gör så mycket snygga grejor. Jackan är verkligen superfin! Tack för inspirationen!

manetflickan sa...

Volken jättefin jacka, speciellt fickorna. Nu blir jag så sugen så sugen...

Petra sa...

Åh, vilken snygg jacka! En sån vill jag verkligen ha...

Nimbys Kottar sa...

Jättefin jacka! Men jag undrar... hur har du sytt fast mudden så fint i ärmarna? Jag har knepat och knåpat här hemma för jag har velat göra likadant på en overall jag sytt, men gett upp.... Det ser inte ut som om du har fäst muddarna i fodret
Tack för fin blogg

Thea sa...

Jo, jag har sytt fast dem i fodret. Men jag delade fodret (på ärmen) i två delar. Den övre delen (den med ärmkullen) klippte jag ut i fleecde. Den undre klippte jag ut i dekortyg.

Först sydde jag ihop den övre delen (den i felece). Sen sydde jag på mudden på den och därefter sydde jag på nederdelen (i dekortyg).

På så vis hamnar mudden mellan de två tyglagren och jag kan fortfarnde vika upp ärmen med ett snyggt tyg på uppviket.

Är du med? Var jag tillräckligt tydlig?

Mia sa...

OK, long time no see. Jag har haft bloggläsartorka, ofrivillig, pga gnälliga-barn-kvällar och ingen ork. Ibland har jag snabbkollat men just dina inlägg vill jag vara skärpt när jag läser, för de är så otroligt bra och inspirerande. Men nu så, ska jag läsa ifatt och njuuuuuuuta.
Vilken fin jacka!!!! Ser så skön ut och är samtidigt så himla fin. Grattis till dig och lillebror för ett sånt fint höstplagg!

Mia sa...

Förresten är dragkedjan lila?