måndag 3 oktober 2011

Under overallen eller bara mysigt

Det har varit dåligt med beställningssömnad det senaste året. Jag har helt enkelt inte hunnit ta i princip några beställningar alls utan ägnat min sytid åt att sy till mina egna små, Ja, och en eller annan present förstås. Men så kom min svägerska (som jag nog måste sluta kalla "svägerska" och bara benämna "kompis" snart. Det känns så stelt att skriva "svägerska"!) och undrade om inte två av hennes kompisar skulle kunna få komma med och klappa på lite tyger och kanske beställa nåt? Såklart! Så inte nog med att jag fick lite nya, roliga plagg att sy - jag blev bjuden på lunch också! :-)

Det här är ett av de beställda plaggen: En zipjacka i blå stjärnvelour med röda detaljer. Jag har sytt den med kaninjackan jag sydde för evigheter sedan i bakhuvudet, men bytt ut huvan mot krage. Det är mycket bättre under overallen ju! Modellen är rätt tight, dels för att den är sydd till ett ganska smalt barn och dels för att den inte ska bli för bylsig under just overallen.

Mönster:
Eget, strl 92 BV +10

Material:
Blå stjärnvelour från JNYdesign.
Blixtlås från Bibbis Textil (har ni förresten sett hennes jättefina, nya webbsida? Hon har allt i i tillbehörsväg och skickar snabbt till vanligt porto).

Bäst just nu:
Den jättetrevlig lunchen vi hade och de goda pajen! Plus att det är jätteroligt att få bolla tyger, färger och modeller tillsammans. Vilken lyx det är att få hem tre stycken som verkligen VILL titta, känna och klappa på alla tyger och prata kombinationer av tyger och stickningar. Underbart! :-)

Sämst just nu:
Att det alltid är så ångestladdat att sy till någon annan. Trots att jag har sytt rätt många år nu är jg fortfarande alltid lite rädd att det inte ska bli tillräckligt bra. Och risken finns ju alltid att man måste slänga och göra om när man syr till någon annan. Det gör det ju inte när man syr till sig själv. Då struntar man bar i det och syr nåt annat istället! :-)

23 kommentarer:

AvMeg sa...

Veldig fin :-)

FridoLi sa...

Jättefin och så välsydd!! Du är så himla duktig!!!

Unknown sa...

Den är ju helt underbar! Du är så duktig!

Mirre Syr sa...

Så härlig och härlig kombo med färgerna!

Retro Elephant sa...

Vilken gosig en!

//Lina

Anna sa...

Underbar!! Du får verkligen sömmarna hur snygga som helst! (Själv är jag hopplöst dålig på blixtlås tycker jag).

Anki sa...

Åh, den är ju helt underbar!

Gittan sa...

Å vad den ser härlig och välsydd ut!!!Riktigt snygg!

MinaMirakel sa...

SÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ fin!/Åsa

LillaRöd sa...

Lilla Röd gillar verkligen den röda dragkedjan:) Härlig kombo. Superfin!

OYB sa...

Jättesnygg!!

Pernilla sa...

jätte fin jacka och jag tycker lika om krage nu när det är overall tider snart!

[bebisblä] sa...

Så himla snygg!

Emsters Alster sa...

Fantastiskt fin och välsydd! En fråga, i vilken ordning syr man på det röda bandet som döljer innersömmen mellan jacka och krage? Tillsammans med innersidan på kragen och sen stickning? Jag är dålig på finliret som gör det lilla extra men vill bli bättre!

Anonym sa...

Precis, tillsammans med innerkragen och sen en sticking. Kantbandet sitter alltså bara på innerkragen.
//Thea

Hello sa...

Åh, du beskriver så väl ångesten med att sy på beställning! Det är jätteläskigt. Men den här kan ju inte annat än varit till behag, annars kan jag ta över den :)

Anonym sa...

Tack Hello! :-)
//Thea

Ingrid sa...

så fin den är! inte konstigt att jag gillar att titta på din blogg och se alla välsydda kläder - det är sånt här jag blir glad av!

Lime by me - Lime design sa...

Härlig jacka! Kmmer mig inte för att prova på blixtlås, men en dag ska jag oxå våga!

Unknown sa...

Mycket snygg och välsydd!

Emsters Alster sa...

Tack för hjälpen!

Annwes sa...

Kjempestilig jakke!

Du har ein utruleg flott blogg, takk for alt arbeidet du legg ned i den og som kommer oss andre til gode! Du er eit stort blogg-forbilde/ideal! I dag har eg fått Vivianne Landströms bok (perm) i posten, takka vere tips frå din blogg, og her om dagen fann eg innlegget ditt om innfodring i munkjakke, suuupert!

Mia sa...

Jättejättefin. Just såna där närbilder på blixtlås i dekorfärg gör att jag minns varför jag började sy (trots uppförsbacke i början).