söndag 24 augusti 2008

Elefantjacka

Makens lilla guddotter har hunnit bli fyra och en halv månad. I går kväll var vi där på middag och fick gosa med underverket! En så himla go liten tjej!

Bland lite andra presenter tog jag tillfället i akt och passade på att sy en liten enkel jacka till lillan. Jag sydde en likadan i prickig velour till min yngsta förra våren och den använde vi massor. Modellen är enklast tänkbara med isydda ärmar som är rakt avskurna. Skärningen är lite 80-talsinspirerad.

Valet förr på vitt kantband, och det bestämde jag mig för efter att ha sett Syster Blå:s body på hennes blogg. Jag tyckte det var så himla fint, stilrent och "babyfräscht" på något vis. Till kantband tog jag Hilcos interlock. Den är kanon till sånt tycker jag. Eftersom den är så tunn sitter tryckknapparna mycket bättre än om man använder tjockare material, som jag normalt annars använder.

Mönster:
Ur boken "Nya barnkläder" av Elsebeth Gynther.

Material:
Elefanttyg från Jofotex
Vit interlock från Nea Nobelle

Bäst just nu:
Att få sy så små kläder igen! Och att få prova färgkombon röda elefanter med vit kant.

Sämst just nu:
Att mina tjejer börjar bli för stora för såna här kläder. Eller inbillar jag mig bara?!

11 kommentarer:

LinSar sa...

Det blev som du skrev väldigt stilrent med vitt.Interlock har jag aldrig kantat med.Får kanske testa det nån gång.

Lilla Gryn sa...

Vilken söt tröja, jag är inne är lite nu och då och suger i mig lite insperation. Hoppas det är ok att jag länkade din sida hos mig.

Unknown sa...

å såå snygg modell:)
//erika

prickig design sa...

Vilken enkel fin modell! Gillar kombinationen!;o)

Gekko sa...

Cool! Eller söt ska man kanske säga! :-)
Kul att det funkar att kanta med interlocken, jag trodde kanske att den var lite för stretchig för bandkantaren, vill minnas att det var lite struligt med singeljerseyn på min amningströja. Måste testas!

Gulligan sa...

Vilken söt!!!

Jes sa...

Vilken jättefin jacka!!! snyggt med den vita kanten till, stillrent som du säger.

JNYdesign sa...

Supersnyggt Thea

JNYdesign sa...

Jag kantar alltid med Interlock, men inte med single Jersey. Single Jersey är för tunn, fladdrig och stretchig, men interlock går alldeles utmärkt, jag tycker oftast att det blir ett snyggare resultat än med 1*1 rib

Luddeklær sa...

Nudeli!!!!!!!!!!!!

Thea sa...

Tack!!! :-)