onsdag 27 mars 2013

Min Leoni



Så var det även min tur att sy mig en Leoni.  För den oinvigde kan jag berätta att mönstret kommer från Jenny Hellströms nya bok "Sy, från Hood till skjortklänning", som har blivit otroligt populär.

Jag sydde jackan (som kallas för Leoni i boken) i en mörkbrun stretchsammet och fodrade med Gekkos fina cirkustyg (som tyvärr inte syns på bilderna).  Mudden i midjan och linningen  samt innerkragen är av randig muddväv.  Eftersom fodret är i jerseytyg klippte jag till det utan sömsmån, vilket var ett bra drag.  Tyvärr gjorde jag inte det med kragen, men det rekommenderar jag nog att man gör.  Kanske lite volymvlieseline eller ett mellanlager fleece på kragen hade varit mysigt att gosa ner hakan i också.

På det hela är jag väldigt nöjd.  Jag gillar jackan!  Jag ska nog sy mig en variant i stretchtwill också.  Fast med formade sömmar mitt fram, som fickorna ska ligga nedsänkta i.  Plus kanske en lite längre variant utan mudd.  Det är ju kul med två varianter av jackan, eller hur?

Mönster:
Från Jenny Hellströms bok "Sy, från Hood till skjortklänning".

Material:
Brun stretchsammet från min tyghylla.  Köpt från Michas Stoffecke för länge sedan.
Mudd från Jofotex.
Gekkos "cirkus" som foder.
Bibbis textil hade dragkedjan (som jag kortade av 5 cm).

Bäst just nu:
Det här var kul sömnad!  Roligt att göra något nytt till mig själv.

Sämst just nu:
Att jag lyckades vända muddplattorna (de små bitarna i brunt tyg mitt fram på mudden) åt olika håll.  Och på tyg med lugg syns det så väl.
Sen ser jag att det på bilden ser ut som att dragkedjan sitter snett, men det gör den inte, jag lovar! ;-)  Bara jag som slarvat lite med påklädningen av dockan...

15 kommentarer:

od Andulky sa...

Så oerhört snygg din blev!!! Vad inspirerad jag blev! Tragglar med kappan ur samma bok, men hinner liksom inte så långt när jag får lite tid över..
Kram

Gelememos sa...

Så snygg! Jag får snart försöka ta tag i min egen jacka som jag tänkt sy, en minoru. Allt material finns ju hemma, nu behövs bara lite motivation till att sy den också. Det är tur att sådana som du som inspirerar finns :)

Thea sa...

:-)
Jag blir ju inte helt oinspirerad själv av att kika på andras bloggar! :-)

Linda sa...

oj en sån vill jag oxå ha. Boken ligger ju här så det väll bara att börja. Väldigt fin färg kombination.

Thea sa...

Kör hårt! Ska bli kul att se din variant!

Emilia sa...

Så jättesnygg!

Anki sa...

Så supersnygg den blev! Har oxå boken liggande men så svårt att välja vad man ska börja med å vilket tyg man ska använda, finns ju en del att välja bland... :-)

Helle sa...

Så flott jakken ble. Veldig fint med kombinasjon med stripene på kantene. Det gjorde at jakken fikk litt mer liv.

Ugglan sa...

Snyggt. Jag gillar speciellt mycket kombinationen med randig mudd. Visst är det irriterande när man har sytt perfekt och så blir det fel på en så liten detalj. Tur att det inte syns.

Det verkar som om alla har Boken utom jag. Jag vågar dock inte köpa den innan jag fyllt år färdigt för i år. Tack för inspirationen. Jag samlar på mig tills det ska sys en jacka hit också.

Smilla sa...

Så snygg!!! Snyggt med radiga mudden som bryter men ändå håller ihop färgerna!
Är också väldigt sugen på att sy den. Har dock bara lånat "boken" och den ska tillbaka om 3 dagar. Har inget mönsterpapper, eller tyg hemma. Dock en 3månaders bebis. Men det borde gå! :)

MajkenochMajvor sa...

Snygg! kanske skulle ta och köpa denna bok, verkar ju som sagt väldigt populär. :)

Åsa Tidqvist sa...

sjukt snygg!

Susanna sa...

SNygg! :)

Ska ju också sy en! Men du, är det den sömmen med intag som kallas prinsessöm? Hrm, måste diskutera detta vid nästa tillfälle! Den ser ju lite bylsig ut och det är inte riktigt min stil så kanske måste göra som du skriver och ta in lite men då behöver jag tankehjälp!

Du ska veta att jag klurade konstruktion så jag fick migrän i tisdags i bilen till Strängnäs!

manetflickan sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Anonym sa...

Jättesnygg! Jag köpte boken direkt och väntar med spänning på att den ska komma. Nu ska jag unna mig!