tisdag 30 april 2013

Cecilia i Cable Knit


Ska strax gå och lägga mig.  Sitter nöjd med en kopp te och summerar dagen för mig själv:  Äntligen är en lång vinter över - i morgon är det faktiskt äntligen maj månad.  Den sista aprilkvällen firade vi med trevliga vänner, majbrasa och alldeles för mycket pulled pork.

Jag har varit lite dålig på att blogga på sistone.  Inte så att jag inte sytt.  Nej då.  Jag har sytt en hel del.  Och jag har ritat mönster och gett mig katten på att klura ut varför vissa byxor sitter bra på mig och andra inte och hur små förändringar av grundmönstret ger stort utfall på passformen. Och planerat barnens vårgarderober.  Och sånt tar ju tid. Fast det är inte så dumt med fler ben att stå på; när maskinerna krånglar eller inspirationen saknas att sy kan jag sätta mig ned och pilla med ett mönster. Eller designa något roligt tryck till en tröja.  Det här är verkligen en hobby med många möjligheter!

Ett av mina senare alster är i alla fall denna klänning som av någon anledning kallas "Cecilia". (Någon som vet varför?)  Egentligen heter mönstret Onion 2035.  Ett riktigt trevlig basmönster i trikå med skärning under bysten.  I mitt fall tog jag även in den bak med två insnitt i ryggen för att den skulle sitta bättre på mig.

Tyget är allra mjukaste cable-knitjerseyn som jag köpt från Strömming.  Bara så fantastiskt mjuk och skön.

Mönster:
Onion 2035

Materiel:
Jersey med lycra köpt hos Strömming.

Bäst just nu:
Att vintern rasat ut bland våra fjällar.

Sämst just nu:
Jag känner mig som en boaorm som svalt en hel get just nu.  Åt på tok för mycket middag!

9 kommentarer:

Benglan sa...

Tror att det var en Cecilia i ngn av facebookgrupperna med sygalningar som sydde den klänningen och sedan sydde "alla" de. /A

JuMel sa...

Snygg! Ja, så var det med "Cecilia klänningen" att en av dem som först, iaf i den sytokiga fb grupp jag är med i, sydde Onion 2035 i många fina varianter helt enkelt heter Cecilia :)

Susanne sa...

Jepp Cecilia Mattiasson i Huddinge som sydde den och så fortsatte fler och fler att apa efter :)

Camilla sa...

Den ser supersnygg ut! Snälla ta med den på nästa junta så att jag får klämma lite på den! :-)

Susanna sa...

Snygg på bild! Snygg i verkligheten!

Nästa vecka tar jag med mig min toile på min grundblus så får vi klura lite! Måste ha hjälp med axelinsnitten och ev svankryggsproblem! Klura på den du om du får inspirationsproblem!

Min cameo har invigts idag, i papper men jäklar var roligt! Har frågor även här, såklart!

Åsa Tidqvist sa...

väldigt snygg!

Helle sa...

Sånne kjoler kan man nesten ikke få for mange av. :)

Thea sa...

Tack! Nu vet jag alltså varför. Det var tur att hon gjorde det, så man fick upp ögonen för det fina mönstret.
Susanna: Det får du gärna. Både titta, fråga och bolla. Sen ska vi ju rita på mönsterpapper också. :-)

od Andulky sa...

Jättefin!