lördag 2 april 2011

Omlottis igen - och detaljbilder

Minns ni att jag sydde en klöveromlottjacka för ett tag sedan? Den har lillebror använt en hel del, framför allt när han sitter i bilstolen och det lätt blir för varmt i bilen men lite kyligare när man ska ut. Och om man måste ta in bilstolen med en sovande lillebror i så är det lätt att öppna upp.

Nu har även lillkusin fått en omlottjacka. Den här är sydd i brun-vitrandig velour. Mönstret är justerat en aningen i ringningen fram, annars är de lika.  Tänk så praktiskt det är med två jämngamla kusiner!  Mönstren är ritade, tillklippta och ligger redan framme.  Och var det något man itne var helt hundra procents nöjd med första gången har man det färskt i minnet och kan ändra direkt.

Jag fick en fråga förra gången om jag kunde beskriva knäppningen i bild.  Här kommer några detaljbilder! Knapplisten förstärktes med mellanlägg och på insidan strök jag fast ett bomullsband med vliesofix. Lättare att se på bilden än att beskriva med ord!  Nu är det ingen risk att man drar sönder tyget när man öppnar och stänger. Knäppningen på den inre omlottdelen görs med tunna bomullsband, det ena fastsytt i sömmen och det andra fäst runt en knapp (eller rättare sagt med en halv knapp, eftersom det bara är en överdel jag satt dit).

Mönster:
Eget, strl 68.

Material:
Randig velour från Andersson & Hjalmarsson.
Interlock till kantband.
Vlieseline, vliesofix, tunt och kraftigare bomullsband plus tryckknappar.

Bäst just nu:
Att vi äntligen har en fungerande tvättmaskin igen! Inget roligt att tvätta utan fungerande centrifug. Och vet ni - den nya har ett snabbprogram på 15 minuter; det måste ju vara perfekt till att tvätta tyger? ;-)

Sämst just nu:
Vårtrött jag och vårttrötta barn har tagit ut sin rätt och det har inte blivit så mycket sytt senaste veckan. Men så är det ju ibland. Och ärligt talat kan det vara rätt skönt det också!

9 kommentarer:

Mimmi sa...

Härlig! En omlotthoodie var favoritplagget när lilleman var liten.

Kvicktvätt har vi på vår tvättmaskin, ca 30 min, och perfekt att använda till tygtvätt.

Benglan sa...

Fin!
Imorgon ska jag till Bibbis och proviantera! :) /A

Pernilla sa...

Jätte fin!! Tycker också att det är ett perfekt plagg lätt att öppna upp. Det är inte så dumt att saker går sönder ibland ;)

Heilt spesiell sa...

Tusen takk dette var supert!!

ealina sa...

Grattis till snabbtvätt! :D

Är den där velouren förresten så bra som det ryktas om?

Unknown sa...

Denne var sjønn! Flott stoff også!

Thea sa...

Benglan: Men åååå, jag har ju just beställt en jätteladdning - då kunde du ju hämtat upp den! tat jag inte tänkte på det!

Humnum: Ja, velouren är toppen! Inte lika tjock som Hilcos, men det är ju en smaksak. Kvalitén är fin i alla fall!

Kånkarong sa...

Ja, man blir lite full i skratt. :) Kanske syddes dom nästan samtidigt! :) Börjar luta åt Lenny estället för klöver på den riktiga nu men får se....

MinaMirakel sa...

Underbar jacka!/Åsa