fredag 4 november 2011

Kusinmatchning

Återigen läge för lite mammanostalgi: Så sjukt fort tiden kan gå! Nu har det faktist gått ett helt år sen lillebror och hans kusin kom till oss. Tänk så lite vi visste då om de små skrynkliga korvarna - och så mycket mer vi vet nu. Vad som ändå hänt på det där året som rusat förbi i våra almanackor.

En sak jag och lillkusins mamma hann med under detta, det snabbaste året i världshistorien, var att åka en sväng till Jofotex i påskas. Då hittade hon, kusinmamman alltså, en fin ljust vinröd velour med limegröna bilar på som hon fick mig att bli köpsugen på. Det är den som nu har fått bli både hängselbyxor och en matchande klänning till de två numer ettåriga kusinerna. Jag tycker ju det där med bilar och klänningar är lite roligt och ett sprund med kantband och blixtlås har jag velat sy länge utan att komma till skott. Det var faktiskt lättare än man kan tro - man syr sprundet som vanligt (jag sydde av spetsen längst ned i sprundet från avigan) och syr på dragkedjan sist, i exakt samma söm som den man sydde fast kantbandet med.

För att matcha klänningen och byxorna behövde jag något vinrött, tyckte jag. Färgen på velouren är lite speciell så det kändes som plaggen hade blivit utelämnade till bara bäras ihop med vitt annars. Jag gjorde en beställning hos Tygpyssling bara för att köpa en bit enfärgad, vinröd campan. Som tur var var det gratis frakt på ordrar över 350 kr just då. Det gjorde inget! Bodiesarna fick kantband i samma tyg som själva plagget (använde även det till kantband på velourplaggen), knäppning på axeln och limefärgad täcksöm på ärmarna. På lillkusins body klippte jag ut små bitar av biltyget och sydde en liten stilistisk blomma som applikation. Tänkte att tösen kanske inte ville ha bilar på alla sina kläder, men med en detalj på bodyn är den roligare att använda som den är och blomman syns inte när man har klänningen över.

Till body och klänning fick lillkusin även ett par bootcutbyxor med pressveck i stretchsweat.  Pressveck är förresten både kul och lätt att sy, för den som inte redan har testat.

Mönster:
Body, hängselbyxor och klänning: Egna, strl 80.
Bootcutbyxor med pressveck: Ottobre.

Material:
Velour och stretchsweat från Jofotex.
Enfärgad campantrikå och vinröda dragkedjor från Tygpyssling.
Knappar från Babythings.

Bäst just nu:
Mest nöjd med det här setet är jag med blixtlåssprundet. Roligt att ha kommit till skott att sy ett sådant. Det blir en liten extra detalj som gör så mycket för helhetsintrycket.
Sen är det lite roligt att ha sytt en klänning i tyget som min svägerska (förlåt, kompis!) blev förälskad i i våras.

Sämst just nu:
Jag ser nu på bilden att det faktiskt blivit lite, lite snett i sprundspetsen, men det bestämmer jag mig för att strunta i!

9 kommentarer:

MinaMirakel sa...

Men wow, hur hinner du med allt!
Jättekulig klänning med blixtlåssprund.
I LIKE A LOT!/Åsa

RÄVENoRÄKAN sa...

Men vad du hittar på (blixtlås i sprund alltså)! En ständig källa till inspiration. :-)
Trevlig helg!

Pernilla sa...

Så fina set, jag har nyss också sytt dragkedja på detta sätt både snyggt och enkelt. Blir en extra detalj liksom!

Grattis till lill killen som blivit stor. ( ett helt år det är minst sagt lite galet)

Heilt spesiell sa...

Stilig sett og ikke minst kult med den glidelåsen i sprundet! Ser ikke helt for meg hvordan det er gjort men må kanskje bare prøve en dag.

od Andulky sa...

Så fint!!!
Visst är det sjukt hur fort tiden går?? Stort grattis till lillkillen!!!
Jag beställde mig en cover idag :-)..
Kram

Mirre Syr sa...

Vad kul med kusinmatchning!Jättefina kläder! :)

Thea sa...

Men Grattis odAndulky! Vad kul!

lavendia sa...

Har nu köpt mig en overlock. T o m lyckats trä den o sy litet sömmar. Vad jag funderar över är hur man syr i muddar i arm-o benslut med overlock. Kan man det? Den har ju ingen friarm o det är ju så trångt. Har f ö inte heller riktigt kommit fram till vilka användningsmöjligheter den har. Men det kommer kanske.

Thea sa...

Det kan du! Lite pilligt är det i början, men du får snabbt in snitsen, jag lovar! Grattis!!